luni, 4 mai 2015

Locke sau minimalism de nota 10



Locke sau minimalism  de nota 10
Mă declar, sincer, fanul filmelor care știu să stoarcă tot ce se poate dintr-un actor. Și nu mă refer aici la genul pif-paf-trosc-pleosc-bum-bum, cu super-producții în care actorul principal își face singur și cascadoriile, ci la filmele în care eroul joacă aproape de unul singur. Ca idee despre ce vorbesc, este genul filmului Moon, cu Sam Rockwell, aproape singur tot filmul, genul Cast Away, cu Tom Hanks  singur mai bine de jumătate de film, genul 127 de ore, cu o performanță impresionantă a lui James Franco, care joacă aproape singur, genul Buried, cu Reynolds la telefon și cu semnal la mobil.
Un film în genul one-man-show, dar minimalist până aproape la extrem este Locke, surpriză plăcută a anului 2014. Un film cu un tip care conduce o mașină și vorbește aproape tot filmul la telefon, desigur nu în Franța, țara în care se vorbește serios de interzicerea… handsfree-ului. Se putea ceva  și mai minimalist?! Desigur! Lars Von Trier ar fi desenat cu creta un… dreptunghi, în care ar fi stat actorul, care ar fi mimat, cu sunete făcute din buze, cum fac copiii, condusul mașinii și primirea telefonului! 


Din fericire  pentru spectator, Von Trier nu a  pus mâna pe film ca să facă un fel de Dogville și astfel avem un film-film și nu un teatru-film, dar cu caracteristicile celui de-al doilea.



84 de minute care schimbă o viață!
Într-un fel, Locke seamănă cu Cabina telefonică


doar că nu un asasin nemilos cu o voce cavernoasă îl obligă pe erou să își recunoască greșelile și infidelitatea, ci alinierea, dar nu a planetelor, ci a evenimentelor

Hardy interpretează excelent un  personaj care pare profesionist și familist perfect și care nu face altceva decât să conducă și să vorbească la telefon. După ceva minute trecute și mulți kilometri parcurși, descoperim o altă față a conducătorului auto, cel care își riscă siguranța familiei, respectul familiei și locul de muncă perfect pentru a fi alături de cea care îi naște un copil în afara căsătoriei. Sensibilul subiect  nu este prezentat ca sfârșitul lumii sau ca obiect de șantaj emoțional, pur și simplu viitoarea mamă îi comunică alegerea ei în a da naștere și  a păstra copilul. Ce va alege personajul lui Hardy nu vă voi spune, pentru că vă las plăcerea să urmăriți filmul în festival! Atenție,  însă, este  un film minimalist excelent și vă dă prilej să gândiți… maximalist. Chiar așa, ce ați face în locul personajului?! Și dacă vă încearcă emoția puteți face exact ce a făcut eroul principal, mai puțin Hard(y) decât vă puteți aștepta!




Festivalul filmelor bune. Și europene, pe deasupra!
Pe 7 mai începe a 19-a ediție a Festivalului de Film European, care  se desfășoară în 5 orașe, după cum urmează:
7-14 mai: București
15-17 mai: Craiova
22-24 mai: Târgu-Mureș si Iași
29-31 mai: Hunedoara
Organizatorii FFE – Institutul Cultural Român şi Reprezentanţa Comisiei Europene în România, cu sprijinul ambasadelor și institutelor culturale europene de la București, al Uniunii Cineaștilor din România, sub egida EUNIC București - și-au propus și reușesc să sărbătoarescă prin film Ziua Europei, mai precis diversitatea culturală a Bătrânului continent.
La Târgu-Mureș, proiecții în Cinema Arta, singurul cinematograf rămas în viață, dat  primăriei cadou, dar cu filme aduse de familia cuiva din...Radef, pentru că afacerile  cu banii publici sunt cele mai înfloritoare.

Festivalul aduce unele dintre cele mai bune filme europene, alături de o parte dintre regizorii și actorii care au contribuit la realizarea acestora. Pentru mai  multe amănunte, vă invit să consulați ffe.ro sau pagina de Facebook a festivalului: https://www.facebook.com/ffeRomania. Doar orientativ, programul festivalului  va cuprinde  la Târgu-Mureș proiecțiile: Dușmanul clasei (Slovenia), Gașca de fete (Franța), Acasă la Bergman (Suedia), Fisuri în beton (Austria), Umbră albă (Germania), Între lumi (Germania), Dumnezeii (Polonia), E ușor să trăiești cu ochii închiși (Spania), Locke (UK), plus două filme de Tudor Giurgiu.

Locke. Scurtă prezentare

Regia și scenariul: Steven Knight
Imaginea: Haris Zambarloukos
Montajul: Justine Wright
Muzica: Dickon Hinchliffe
Cu: Tom Hardy, Olivia Colman, Ruth Wilson, Andrew Scott, Ben Daniels, Tom Holland, Bill Milner
Festivals & Awards:
2015: Chlotrudis Awards (Best Actor), National Society of Film Critics Awards, USA (Best Actor), Sant Jordi Awards (Best Actor), Toronto Film Critics Association Awards (Best Actor)
2014: European Film Awards (Best Editor), Indiana Film Journalists Association, US (Best Actor), LA Film Critics Association Awards (Best Actor), National Board of Review, USA (NBR Award)
2013: British Independent Film Awards (Best Screenplay)
Central Ohio Film Critics Association (2015), Detroit Film Critic Society (2014), Empire Awards (2015), Göteborg FF (2014), Houston Film Critics Society Awards (2014), London Critics Circle Film Awards (2015), San Diego Film Critics Society Awards (2014), Sydney FF (2014)
Savurați întreg festivalul!
P.S. Extraordinar este și că festivalul acordă atenție celor tineri, elevilor,
în acest sens organizându-se, doar la București, ateliere de educație cinematografică pentru liceeni, susținute de Ileana Bîrsan, critic și educator de cinema (8-10 mai).

 .

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.