joi, 16 februarie 2012

Un raport arată în ce hal autoritățile publice dirijează banii, sub acoperirea de cheltuieli cu publicitatea pe firme dedicate. Desigur, afacerea e specialitatea termitelor portocalii și este de peste 32,5 milioane de euro. La Târgu-Mureș, șmecherașii de partid ai banilor publici fac praf… doar 400.000 de euro!


Un raport arată în ce hal autoritățile publice dirijează banii, sub acoperirea de cheltuieli cu publicitatea pe firme dedicate. Desigur, afacerea e specialitatea termitelor portocalii și este de peste 32,5 milioane de euro. La Târgu-Mureș, șmecherașii de partid ai banilor publici fac praf… doar 400.000 de euro!
Centrul de Jurnalism Independent ne-a trimis următorul comunicat:
Am lansat ieri un raport despre publicitatea din bani publici care arata ca statul român a fost și în 2011 unul dintre actorii majori de pe piața de publicitate, volumul bugetelor dublându-se față de anul 2010, în condițiile în care transparența acestor contracte a scăzut. (http://www2.cji.ro/articol.php?article=1503 ). În perioada ianuarie - octombrie 2011, autoritățile publice au oferit spre contractare bugete în valoare de peste 137 milioane RON (circa 32,5 milioane euro). Majoritatea acestor contracte (67%) au avut drept criteriu de alocare "prețul cel mai mic", criteriu care nu ține seama de impactul asupra publicului și eludează criteriile profesioniste de alocare a publicității. Doar pentru două din cele 345 de proceduri analizate a fost publicat raportul de evaluare a impactului prevăzut de lege. Peste jumătare din proceduri (54%) nu au fost publicate și pe site-ul special rezervat contractelor de publicitate (www.publicitatepublica.ro), așa cum cere legislația achzițiilor publice.
"Ne aflăm, încă o dată, în fața unor dovezi care atestă o lipsă de respect față de lege, față de banul public și față de public. În 2010 au fost adoptate reglementări legale care, în opinia Guvernului, aveau să accelereze absorbția fondurilor europene. De accelerat poate au accelerat-o, 115 din cele 137 milioane RON din procedurile analizate provin din proiecte europene, dar doar în detrimentul transpareneței și răspunderii autorităților. Fondurile europene sunt bani publici și autoritățile - centrale sau locale - trebuie să dea socoteală publicului de modul în care le utilizează", a declarat Ioana Avădani, director executiv al Centrului pentru Junalism Independent. "În condițiile în care bugetele de publicitate din sfera privată au scăzut până aproape de jumătate, pe fondul crizei economice, cele publice s-au dublat, făcând din stat unul dintre principalii jucători pe piața de media din România. Aceasta situație impune autorităților răspunderi încă și mai mari față de transparență și alocarea eficientă a acestor contracte, strict în interes public", a adăugat ea.
Cercetarea pieței de publicitate publică din România elaborată de CJI a avut drept scop identificarea efectelor pe care le-au avut modificările legislative din domeniul achizițiilor publice din anul 2010. Au fost verificate procedurile de achiziții (licitații și cereri de oferte) publicate în perioada iulie 2009 - octombrie 2011 pe site-ul www.e-licitatie.ro, respectiv a fost analizată respectarea regulilor de publicare a anunțurilor/invitațiilor de participare pe www.publicitatepublica.ro.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.