Un raport arată în ce hal autoritățile
publice dirijează banii, sub acoperirea de cheltuieli cu publicitatea pe firme
dedicate. Desigur, afacerea e specialitatea termitelor portocalii și este de
peste 32,5 milioane de euro. La Târgu-Mureș, șmecherașii de partid ai banilor
publici fac praf… doar 400.000 de euro!
Centrul
de Jurnalism Independent ne-a trimis următorul comunicat:
Am
lansat ieri un raport despre publicitatea din bani publici care arata ca statul
român a fost și în 2011 unul dintre actorii majori de pe piața de publicitate,
volumul bugetelor dublându-se față de anul 2010, în condițiile în care
transparența acestor contracte a scăzut. (http://www2.cji.ro/articol.php?article=1503
). În perioada ianuarie - octombrie 2011, autoritățile publice au oferit spre
contractare bugete în valoare de peste 137 milioane RON (circa 32,5 milioane
euro). Majoritatea acestor contracte (67%) au avut drept criteriu de alocare
"prețul cel mai mic", criteriu care nu ține seama de impactul asupra
publicului și eludează criteriile profesioniste de alocare a publicității. Doar
pentru două din cele 345 de proceduri analizate a fost publicat raportul de
evaluare a impactului prevăzut de lege. Peste jumătare din proceduri (54%) nu
au fost publicate și pe site-ul special rezervat contractelor de publicitate
(www.publicitatepublica.ro), așa cum cere legislația achzițiilor publice.
"Ne
aflăm, încă o dată, în fața unor dovezi care atestă o lipsă de respect față de
lege, față de banul public și față de public. În 2010 au fost adoptate
reglementări legale care, în opinia Guvernului, aveau să accelereze absorbția
fondurilor europene. De accelerat poate au accelerat-o, 115 din cele 137
milioane RON din procedurile analizate provin din proiecte europene, dar doar
în detrimentul transpareneței și răspunderii autorităților. Fondurile europene
sunt bani publici și autoritățile - centrale sau locale - trebuie să dea
socoteală publicului de modul în care le utilizează", a declarat Ioana
Avădani, director executiv al Centrului pentru Junalism Independent. "În
condițiile în care bugetele de publicitate din sfera privată au scăzut până
aproape de jumătate, pe fondul crizei economice, cele publice s-au dublat,
făcând din stat unul dintre principalii jucători pe piața de media din România.
Aceasta situație impune autorităților răspunderi încă și mai mari față de
transparență și alocarea eficientă a acestor contracte, strict în interes
public", a adăugat ea.
Cercetarea
pieței de publicitate publică din România elaborată de CJI a avut drept scop
identificarea efectelor pe care le-au avut modificările legislative din
domeniul achizițiilor publice din anul 2010. Au fost verificate procedurile de
achiziții (licitații și cereri de oferte) publicate în perioada iulie 2009 -
octombrie 2011 pe site-ul www.e-licitatie.ro, respectiv a fost analizată
respectarea regulilor de publicare a anunțurilor/invitațiilor de participare pe
www.publicitatepublica.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.