Ce
surpriză: bandiții români ai lui Dragnea au comis infracțiuni pentru a scăpa
gunoiul cunoscut și sinistra sa soție
COMUNICAT
Cu referire la cauza
mediatizată prin comunicatul nr. 126 din data de 2 februarie 2017, constituită
ca urmare a unei sesizări formulate de mai multe persoane fizice, cu privire la
posibile fapte aflate în competența de soluționare a instituției, în legătură
cu modalitatea de adoptare a unor acte normative, Biroul de Informare și
Relații Publice este abilitat să transmită următoarele:
La data de 24 februarie
2017, procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Secția de
combatere a infracțiunilor asimilate infracțiunilor de corupție au dispus:
1. Clasarea cauzei
având ca obiect infracțiunea prev. de art. 13 din Legea nr.78/2000, respectiv
folosire a influenței ori autorității ca persoană care îndeplinește o funcție
de conducere într-un partid, în scopul obținerii pentru sine ori pentru altul
de bani, bunuri sau alte foloase necuvenite,
2. Disjungerea și
declinarea la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, spre
competentă soluționare, sub aspectul săvârșirii următoarelor infracțiuni:
- Favorizare a
făptuitorului
- Prezentare cu
rea-credință, de date inexacte, Parlamentului sau Președintelui României cu
privire la activitatea Guvernului sau a unui minister, pentru a ascunde
săvârșirea unor fapte de natură să aducă atingere intereselor statului
(prevăzută și sancționată de Legea 115/1999 – a răspunderii ministeriale)
- Sustragerea sau
distrugerea de înscrisuri (art. 259 al.1 și 2 C.p)
- Sustragerea sau
distrugerea de probe ori de înscrisuri (art. 275 C.p)
- Fals intelectual
Pentru a răspunde
interesului public pe care această cauză l-a suscitat, interes susținut atât de
amploarea dezbaterilor din spațiul public, precum și de solicitările de
informare formulate de reprezentanți ai mass media, în vederea corectei
informări a opiniei publice, Biroul de Informare și Relații Publice este
abilitat să prezinte o serie de aspecte conținute în ordonanța de clasare
întocmită de procurori:
Dosarul s-a format, ca
urmare a unei sesizări formulate de persoane fizice, sub aspectul săvârșirii
infracțiunilor de:
- Favorizare a
făptuitorului
- Prezentare cu
rea-credință, de date inexacte, Parlamentului sau Președintelui României cu
privire la activitatea Guvernului sau a unui minister, pentru a ascunde
săvârșirea unor fapte de natură să aducă atingere intereselor statului, prev.
de art. 8 alin.1 lit.b din Legea 115/1999, în legătură cu modalitățile prin
care primul ministru și ministrul justiției au promovat și susținut adoptarea
prin ordonanță de urgență, la data de 18.01.2017, a două proiecte de ordonanță
de urgență privind grațierea unor pedepse, precum și modificarea Codului Penal
și a Codului de Procedură Penală.
Sesizarea a fost
completată de aceiași petenți și cu privire la săvârșirea infracțiunii prev. de
art. 13 din Legea nr. 78/2000 de către persoane ce dețin funcții de conducere
într-un partid politic care și-ar fi exercitat autoritatea sau influența
politică în vederea adoptării, în seara zilei de 31.01.2017, a unei ordonanțe
de urgență prin care au fost modificate codurile penal și de procedură penală,
cu scopul favorizării unor persoane urmărite penal sau judecate care, în felul
acesta, ar fi beneficiat direct sau indirect de foloase necuvenite.
Ulterior, ca urmare a
efectuării unor acte procedurale de către procurori, s-a dispus extinderea
urmăririi penale în cauză, cu privire la infracțiunile de:
- sustragerea sau
distrugerea de înscrisuri
- sustragerea sau
distrugerea de probe ori de înscrisuri
- fals intelectual
Situația de fapt, așa
cum a rezultat în urma efectuării urmăririi penale, în prezentul dosar:
La data de 16.01.2017,
ministrul Justiției a avut inițiativa modificării Codului Penal și a Codului de
Procedură Penală (CP și CPP), invocând necesitatea punerii în acord a
deciziilor Curții Constituționale cu legislația internă. De asemenea, același
ministru a precizat că intenționează și promovarea unui proiect privind
grațierea unor pedepse.
Cu această ocazie,
ministrul și-a exprimat intenția ca respectivele modificări să fie transpuse
într-un proiect cât mai repede pentru a fi promovate în ședința de Guvern din
18.01.2017.
În acest context,
ministrul a prezentat personalului de specialitate din conducerea Ministerului
Justiției un document ce conținea modificările pe care acesta dorea să le aducă
celor două Coduri.
Principalele modificări
dorite la acel moment de ministrul Justiției vizau:
- Dezincriminarea
infracțiunii de abuz în serviciu;
- Dezincriminarea
infracțiunii de neglijență în serviciu;
- Modificarea
conținutului constitutiv al infracțiunilor de conflict de interese;
- Modificarea
conținutului constitutiv al infracțiunilor de corupție: darea de mită, luarea
de mită, traficul de influență și cumpărarea de influență;
- Modificări ale
codului de procedură penală, printre care se regăseau și modificări ale modului
de sesizare denunțul și plângerea.
Urmare a solicitării
ministrului, personalul de specialitate din cadrul Ministerului Justiției a
întocmit o notă prin care indica explicit ce decizii ale Curții Constituționale
ar fi trebuit transpuse în legislație, indicând în concret o soluție pentru fiecare
modificare. Totodată, personalul de specialitatea a opinat că este imposibil a
justifica urgența pentru promovarea proiectului de act normativ prin OUG.
În cursul zilei de
17.01.2017, s-au întocmit proiectele de OUG privind modificarea CP și CPP, precum
și cu privire la grațiere, renunțându-se la dezincriminarea totală a abuzului
în serviciu. În schimb, s-au introdus: un prag valoric minim al prejudiciului
de 200.000 lei, condiția existenței unei plângeri penale prealabile precum și
diminuarea pedepselor. De asemenea, s-a renunțat la modificarea infracțiunilor
de corupție clasice, deoarece s-a atras atenția asupra posibilității
sancționării României care este parte a Convenției de la Merida.
La data de 18.01.2017,
aceste proiecte nu au mai fost introduse pe ordinea de zi suplimentară a
Guvernului, așa cum se intenționase inițial, iar ulterior au fost publicate pe
site-ul Ministerului Justiției pentru a se transmite opinii. Totodată, s-au
solicitat puncte de vedere de la principalele instituții din domeniul judiciar.
După data de
25.01.2017, aceste opinii au fost centralizate de specialiștii Ministerului
Justiției, majoritatea fiind critice, atât cu privire la fondul proiectelor,
dar și cu privire la intenția promovării prin OUG, în sensul că nu erau
îndeplinite condițiile prevăzute de lege pentru a justifica urgența.
În toată această
perioadă, personalul de specialitate din cadrul Ministerului Justiției a
întocmit 6 (șase) note prin care exprimau critici la adresa proiectelor
amintite.
Cea mai consistentă
notă este cea întocmită la data de 27.01.2017, ce conține peste 30 de pagini și
în care se face o analiză a proiectului de modificare a CP și CPP prin prisma
opiniilor exprimate de reprezentanții sistemului judiciar. Prin această notă,
specialiștii Ministerului Justiției opinează că nu este oportună promovarea
prin OUG.
În data de 31.01.2017,
în jurul orei 17.00, Ministerul Justiției a solicitat emiterea de avize în
vederea promovării unui proiect de OUG pentru modificarea CP și CPP, de la cele
5 (cinci) ministere avizatoare: Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul de
Interne, Ministerul pentru Relația cu Parlamentul, Consiliul Legislativ și
Consiliul Superior al Magistraturii.
La data de 31.01.2017,
era programată ședința de Guvern având pe ordinea de zi discutarea, în vederea
adoptării, a trei proiecte de acte normative privind bugetul de stat, bugetul
asigurărilor sociale și privind domeniul fiscal.
Ședința de Guvern a
fost programată pentru ora 19.45, întrucât s-a așteptat redactarea și
transmiterea avizului de la Consiliul Suprem de Apărare al Țării (CSAT),
referitor la proiectele de buget.
Cu referire la OUG de
modificare a Codurilor (care de altfel nici nu figura pe ordinea de zi), până
la ora programată inițial pentru ședința de Guvern – 19.45, au fost transmise
către Secretariatul General al Guvernului doar avizul Ministerului Afacerilor
Interne și cel al Consiliului Legislativ, adică doar două din cele cinci avize
necesare.
Ministerul Afacerilor
Interne a comunicat un aviz strict referitor la infracțiunile din domeniul
circulației rutiere.
Consiliul Legislativ a
transmis un aviz cu observații. Acest aviz atrăgea atenția asupra insuficientei
motivări a caracterului de urgență a proiectului de OUG pentru modificarea
Codurilor.
Referitor la avizul
solicitat Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), trebuie precizat că
această solicitare a fost înregistrată în jurul orelor 17.00, stabilindu-se ca
termen de emitere a avizului, a doua zi, 1 februarie 2017, ora 9.00, fără nicio
precizare cu privire la ședința de guvern din 31 ianuarie 2017. Mai mult, s-au
trimis către CSM două forme ale proiectului de act normativ pentru modificarea
Codurilor, respectiv sub forma ordonanței de urgență și sub forma proiectului
de lege.
Deși nu a fost trimis
un aviz de la CSM, reprezentanții Ministerului Justiției au atașat avizul
negativ al amintitei instituții emis însă pentru forma proiectelor așa cum
fuseseră publicate în data de 18.01.2017, deși între timp apăruseră modificări
de substanță, dintre care sunt de amintit introducerea unor cauze de
nepedepsire în cazul abuzului în serviciu și a favorizării făptuitorului.
Ministerul Afacerilor
Externe nu a transmis un aviz formal, ministrul de resort semnând proiectul de
act normativ pentru modificarea Codurilor chiar în sediul Guvernului, deoarece
i s-a solicitat „pe loc” acest aviz.
În privința avizului
Ministerului pentru Relația cu Parlamentul (MRP), acesta a fost finalizat în
jurul orei 20.00, fiind asumat de ministrul de resort care l-a semnat. Acest
aviz de oportunitate cu observații și propuneri a fost înregistrat și ștampilat
la cabinetului ministrului pentru Relația cu Parlamentul, căpătând caracter de
act oficial. Imediat după înregistrare, semnare și ștampilare, avizul MRP a
fost transmis prin fax, ajungând la Ministerul Justiției în jurul orei 20.02,
faxul fiind înregistrat cu ștampilă și număr de înregistrare, conform
metodologiei, astfel că a devenit, la rândul său, un act oficial.
Acest prim aviz al MRP
era intitulat aviz de oportunitate cu observații și propuneri. Conform
metodologiei, în acest caz, proiectul de OUG pentru modificarea CP și CPP, sau
trebuia modificat în sensul celor solicitate de MRP sau se renunța la adoptarea
în forma OUG și se iniția ca proiect de lege care era trimis Parlamentului
României.
Sintetic, avizul MRP,
critica nemotivarea urgenței proiectului de modificare a CP și CPP. Acest aviz
a fost predat de reprezentanții MRP către reprezentanții Ministerului
Justiției.
Personalul de
specialitate din cadrul Ministerului Justiției a luat la cunoștință despre
conținutul avizului MRP după ora 20.00 și a comunicat, prin intermediari, către
ministrul Justiției, impedimentele rezultate din avizul MRP.
Între orele 20.00 și
21.00, la sediul Guvernului, au avut loc discuții tensionate cu privire la
avizul MRP, între reprezentanții MRP și reprezentanții Ministerului Justiției.
În final, reprezentanții MRP au fost convinși să modifice avizul inițial,
astfel că, în intervalul amintit, a fost emis un al doilea aviz, de data
aceasta favorabil, din care sunt eliminate toate pasajele critice la adresa
proiectului de modificare a CP și CPP.
Acest al doilea aviz al
MRP, favorabil, a fost finalizat în jurul orelor 21.10 – 21.15, fiind
înregistrat, semnat, ștampilat și transmis prin fax către Ministerul Justiției,
unde a fost înregistrat cu același număr ca și primul aviz.
Este de menționat că,
deși până la ora inițială stabilită pentru începerea ședinței de guvern –
19.45, a fost înregistrat la Secretariatului General al Guvernului, avizul de
la CSAT (necesar pentru adoptarea proiectelor de buget aflate pe ordinea de
zi), ședința de Guvern a fost totuși amânată până în jurul orei 21.00 din cauza
nefinalizării avizului de la MRP cu privire la proiectul de OUG pentru
modificarea CP și CPP. Această amânare a ședinței de guvern a avut loc, deși
acest ultim act nu era menționat pe ordinea de zi și nici nu se solicitase
suplimentarea ordinii de zi. Întreaga ședință de Guvern a durat între 15 și 25
minute.
În timpul ședinței,
după ce s-au discutat și adoptat proiectele de acte normative privind bugetul
de stat, precum și un proiect de hotărâre al Ministerului Transporturilor,
ministrul Justiției a solicitat suplimentarea ordinii de zi cu trei proiecte
printre care și proiectul OUG pentru modificarea CP și CPP. Expunerea
ministrului Justiției a durat 2-3 minute, iar proiectul OUG nr 13/31.01.2017 a
fost aprobat de guvern, constatându-se formal existența avizelor, deși cel de
la CSM era unul pe un proiect mai vechi, cel de la MAE era certificat doar
printr-o simplă semnătură, iar primul aviz de oportunitate cu observații și
propuneri al MRP (care ar fi blocat adoptarea OUG 13/2017) nu a fost atașat la
dosarul de avize.
Cel de-al doilea aviz
de la MRP, în original, a fost preluat de reprezentanții Ministerului Justiției
chiar în seara zilei de 31 ianuarie 2017, însă a fost înregistrat la nivelul
Ministerului Justiției abia a doua zi, 1 februarie 2017, la același număr cu primul
aviz de la MRP - cel cu observații și propuneri (care fusese transmis prin fax
la data de 31 ianuarie 2017, în jurul orelor 20.02).
Pe parcursul urmăririi
penale au rezultat probe în sensul că primul aviz, cel cu observații și
propuneri, transmis prin fax de la Ministerul pentru Relația cu Parlamentul
către Ministerul Justiției, a fost distrus în interiorul ultimului minister
menționat.
De asemenea, și
originalul primului aviz cel cu observații și propuneri, emis de MRP și predat
reprezentanților Ministerului Justiției, a fost sustras, la acest moment
nemaifiind identificat în rândul documentelor existente în cadrul Ministerului
Justiției.
Pe parcursul urmăririi
penale în prezenta cauză, sesizându-se că sunt puse întrebări de către
procurorii DNA, cu privire la circuitul documentelor în cadrul Ministerului
Justiției, cu referire și la avizele de la MRP, transmise prin fax sau oficial,
au fost făcute mențiuni nereale în condica de predare – primire de la cabinetul
ministrului Justiției cu privire la primul aviz transmis prin fax de la MRP și
înregistrat oficial cu număr și ștampilă la nivelul Ministerului Justiției. De
asemenea, există date că ar fi fost plăsmuite și alte documente care să
justifice mențiunile nereale din condica de predare primire de la cabinetul
ministrului Justiției.
Astfel, în raport de
aceste aspecte, s-a apreciat că este oportună extinderea urmăririi penale, sub
aspectul săvârșirii următoarelor infracțiuni:
- Sustragerea sau
distrugerea de înscrisuri, în raport de distrugerea primului aviz transmis prin
fax de la MRP și înregistrat oficial la nivelul Ministerului Justiției (pe data
de 31.01, ora 20.02), precum și de sustragerea originalului acestui prim aviz
al MRP ce a fost predat reprezentanților Ministerului Justiției;
- Sustragerea sau
distrugerea de probe ori de înscrisuri și fals intelectual, în raport de
mențiunile reprezentând atestări ale unor date nereale, realizate pe parcursul
desfășurării urmăririi penale, în cuprinsul condicii de predare/primire de la
cabinetul ministrului, precum și cu privire la întocmirea altor documente care
să ateste nereal respectivele mențiuni.
În concluzie,
1. Analizând actele
aflate la dosar, se constată că nu se poate reține în prezenta cauză săvârșirea
infracțiunii prev. de art.13 din Legea nr.78/2000 de către persoane ce dețin
funcții de conducere într-un partid politic, care și-ar fi exercitat
autoritatea sau influența politică în vederea adoptării, în seara zilei de
31.01.2017, a unei ordonanțe de urgență prin care au fost modificate codurile
penal și de procedură penală, cu scopul favorizării unor persoane urmărite
penal sau judecate care, în felul acesta, ar fi beneficiat direct sau indirect
de foloase necuvenite, deoarece actele de urmărire penală efectuate în cauză nu
au confirmat săvârșirea vreunei fapte de natură penală.
Raportând prevederile
care incriminează infracțiunea prev. de art. 13 din Legea nr. 78/2000, la
datele rezultate în urma efectuării urmăririi penale, se constată că, nu au
rezultat date sau indicii concrete care să conducă la concluzia săvârșirii unor
infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție.
În urma analizării
actelor de urmărire penală aflate la dosar, mai precis a declarațiilor
martorilor audiați în cauză, a documentelor ridicate și a celorlalte probe, nu
au rezultat indicii concrete în sensul celor sesizate în sesizarea ce a stat la
baza înregistrării prezentului dosar.
2. Având în vedere că,
din analiza actelor de urmărire penală, rezultă indicii cu privire la
săvârșirea unor infracțiuni, respectiv:
- Favorizare a
făptuitorului
- Prezentare cu
rea-credință, de date inexacte, Parlamentului sau Președintelui României cu
privire la activitatea Guvernului sau a unui minister, pentru a ascunde
săvârșirea unor fapte de natură să aducă atingere intereselor statului(
prevăzută și sancționată de Legea 115/1999)
- Sustragerea sau
distrugerea de înscrisuri,
- Sustragerea sau
distrugerea de probe ori de înscrisuri
- Fals intelectual,
și întrucât aceste
infracțiuni nu intră în sfera de competență de Direcției Naționale
Anticorupție, nefiind întrunite condițiile specifice prevăzute în Legea
nr.78/2000 republic. sau a OUG nr.43/2002, cu referire la aceste cinci
infracțiuni cauza se va disjunge și se va declina spre soluționare la Parchetul
de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
BIROUL DE INFORMARE ȘI
RELAȚII PUBLICE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.