Ca
unul care scrie de mulți ani de mizeria numită cadouri din banii publici,
bugetul local târgumureșean prin pomana inculpaților români din primăria cu
fapte penale și etnice dezvăluite de DNA, nu pot decât să salut ancheta
colegilor de la msnews.ro. Pentru că nu putem fi toți șantajați pentru că am
fost martori DNA, pentru că nu putem fi cumpărați, amenințați de către
infractori și nu avem rude ca unii bugetari, prin primărie, ca să ne împiedice
să scriem/judecăm!
P.S.
Poate vă explicați așa de ce martorii DNA sunt șantajați și amenințați, de ce șefi
de partid sunt hărțuiți și ziariștii la fel și de poliția mânjită de inculpați
a devenit poliția internetului! Ce trebuie să cotizăm și unde, pentru ca polițaii
cu 12 clase sau mai multe să fie în
slujba noastră?!
Ca
idee, plângere penală pentru șantajare martor DNA și denunț calomnios, nici un
răspuns în 2 ani, unii nu oferă cadouri din bugetul local ca să aibă tratament preferențial!
Mașini
reparate de primărie, dar poliția nu are habar ce au reparat și unde, probă,
DNA?!
DNA Târgu-Mureș, încă nimic?!
DNA Târgu-Mureș, încă nimic?!
FAPTĂ. Poliția, primarii și
banii… Știm, sună ca un remake la “Profetul, aurul și ardelenii” (filmul lui
Dan Pița, cu frații Brad din Poplaca), dar să nu ne-mpiedicăm chiar acum de
acest amănunt cinematografic pentru că urmează să vă spunem o până acum
nerostită poveste interesantă din culisele “Protocoalelor cu caschetă”.
Beneficiind de legi
interpretative, inspectoratele județene de poliție sunt finanțate nu doar de
stat, prin Ministerul de Interne, așa cum ar fi firesc, măcar pentru a elimina
supoziția afectării echidistanței, ci și de administrațiile publice locale și
județene. Adică de primăriile și consiliile județene. Această relație de
“colaborare financiară” nefirească persistă de mai mulți ani și, în unele
cazuri, este pusă în practică prin ilegalități.
Cum se petrece fapta? Simplu.
Poliția cere (bani), primăriile (sau Consiliul Județean, după caz) dau (bani).
Principiul e biblic – „Cere și ți se va da” -, dar cât de logică este într-un
sistem democratic această perpetuată relație financiară ascunsă după acorduri
de cooperare/colaborare?
Subliniere: în anul 2019,
bugetul Ministerului Afacerilor Interne este de peste 19 miliarde de lei
(echivalentul a peste 4 miliarde de euro), cu 21% mai mult decât anul trecut.
Totuși, protocoalele, acordurile, convențiile prin care Poliția română cere și
primește suplimentar bani din bugetele județene și locale sunt în vigoare și
produc efecte. Să vedem cum stă o situație generalizată, dar prea puțin
explicată până acum, într-un studiu de caz: județul Mureș.
Poliția și administrațiile
mureșene
În urma documentării
prezentei scrieri, msnews a descoperit că relațiile dintre Poliția județeană
(condusă din 2014 de comisar șef Dumitru Bîltag, promovat din postură de șef al
Brigăzii de Combatere a Criminalităţii Organizate Târgu Mureş) și administrațiile
publice și cea județeană sunt legate și cu odgonul banilor publici. Diverse
acorduri de cooperare, parteneriate sau convenții de colaborare se
materializează prin plata (totală sau parțială) din bugetele publice a unor
investiții sau acțiuni.
La o primă vedere, realația
simbiotică între banii unei comunități și serviciul public prestat de Poliție
pentru respectiva comunitate pare în regulă. În fapt, deciziile de finanțare (a
orice) solicitate de șefii Poliției județene sunt luate de un număr restrâns de
cetățeni (de regulă, consiliile locale), fiind promovate (pentru aprobare) de șefii
respectivelor administrații. Adică de primari, sau de președintele Consiliului
Județean.
Acest fapt ridică
suspiciuni, care n-ar trebui să planeze asupra Poliției, privind modul în care
aceasta își păstrează independența acțiunilor și în cazul factorilor care decid
să finanțeze instituția. În plus, partea covârșitoare a acestor protocoale
poate fi explicată simplificat în următorul mod: administrația publică plătește
Poliția pentru ceva pentru care aceasta este OBLIGATĂ prin lege să facă.
Respectiv, în cele mai
multe cazuri, comunitatea locală, prin Primărie, plătește (“asigură sumele
necesare”) „pentru completarea suportului logistic pentru (…) întreținerea,
mentenanța și repararea” mașinilor Poliției care acționează pe raza
respectivului UAT.
Păi, cum? Și banii din
bugetul Ministerului Afacerilor Interne pentru ce merg? Doar pentru salarii,
norme de hrană și uniforme? Motorină în mașini și bani de reparații nu le dă
nimeni și șefii inspectoratelor trebuie să ceară primarilor?
Drumul banilor și o
problemă de legalitate
În fine, cum se întâmplă
plata? Păi… nu tocmai legal. Respectiv, protocolul prevede că atunci când se
strică o mașină de poliție, vine agentul constator agreat, face fișa de
necesar, aceasta este avizată de consiliul local, firma agreată repară mașină,
Poliția o recepționează, iar firma emite factura pe… primărie. Și primăria
plătește factura. În timpul documentării, GRUPUL a intrat în posesia unor
dovezi oficiale în acest sens.
Experții contabili
consultați de msnews pe această temă au conchis fără echivoc: e ilegal, pentru
că bunul pentru care se achită reparația nu e în patrimoniul sau administrarea
legală (comodatul) primăriei. Printre cei care au procedat în acest fel,
ilegal, este și Primăria Târgu Mureș, care cel puțin în 2017 a decontat direct
(prin plata facturilor) către firma care a efectuat reparațiile a 23 de mașini
de poliție suma totală de 25.950 de lei.
Sunt cazuri în care cei
care răspund de finanțele locale (contabili, directori economici) au perceput
corect ilegalitatea și au alocat direct banii… Poliției – fără nicio emoție,
să-și plătească ei reparațiile mașinilor (de exemplu, la finalul lunii trecute,
protocolul semnat de Poliția județeană cu Primăria Luduș prevede alocarea clară
a sumei de 6.000 de lei, sau în convenția de cooperare, tot de la finalul lunii
mai 2019, dintre Poliția județeană și Primăria Reghin, unde suma livrată Poliției
este de 30.000 de lei).
În fine, să nu legăm de
aceste “mici” sincope de legalitate, doar n-o să reclamăm asta la… Poliție :).
În schimbul acestor bani, conform respectivelor protocoale/acorduri/convenții,
Poliția se obligă să facă… exact ceea ce o obligă legea să facă, nimic în plus:
adică “să mențină un climat de ordine și siguranță civică pe raza localității
finanțatoare, să intervină cu operativitate la evenimentele pe care le are în
competență” etc.
msnews este în posesia
unor astfel de protocoale semnate de IPJ Mureș, prin comisar șef Dumitru Bîltag
(foto mic stânga), șeful inspectoratului, cu primarii din municipiile Târgu
Mureș, Reghin, Sighișoara, orașele Luduș, Iernut și Sărmașu, comunele Bichiş,
Batoș, Bălăușeri, Lunca, Râciu, Răstolița, Valea Largă, Petelea, Cucerdea și
Albești. Suntem convinși însă că acestea sunt semnate cu aproape toate, dacă nu
cu toate entitățile autorității publice locale din județ.
De exemplu, în protocolul
Poliției cu Primăria comunei Albești, mascat sub forma unui “Proiect de interes
public Poliție – Autorități locale – servicii de parteneriat”, este menționat
faptul că scopul acestuia (pentru că fiecare proiect trebuie să aibă un scop,
nu-i așa?) este “de a crește gradul de siguranță a cetățenilor și a menține sub
control fenomenul infracțional de pe raza comunei”. Numai că exact (și) pentru
asta există Poliție! Asta trebuie să facă, pentru asta e plătită de statul
român din banii cetățenilor, indiferent dacă există sau nu un protocol.
Cazuri aparte
În afara numeroaselor
cazuri în care Primăria plătește reparațiile mașinilor Poliției din banii cetățenilor
(adică din bugetul comunității), în timpul documentării prezentei scrieri, am
descoperit și alte genuri de colaborări care presupuneau finanțarea Poliției
județului de administrațiile locale.
1) În urmă cu un an, în
urma unei convenții de colaborare
(nr. 6573) cu IPJ Mureș
(foto mic dreapta, sediul instituției) ,
Consiliul Județean Mureș
(condus de Péter Ferenc) a plătit
o cotă de 24,8% din
valoarea reparațiilor făcute la Serviciul
public comunitar regim
permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor. Numai că
această instituție nu e
în subordinea sau administrarea Consiliului Județean, ci a... Instituției
Prefectului - însă, se știe,
prefecturile n-au bani, probabil acesta a fost motivul pentru care
s-a apelat la pușculița
județului.
2) În mai 2019, aceeași
instituție condusă de Péter Ferenc, CJ Mureș, a acceptat implicarea financiară
cu 150.000 de lei într-un proiect al Poliției județene. Finanțarea este mascată
sub forma unui Parteneriat interinstituțional pentru siguranța comunității
2019. Conform parteneriatului, prima responsabilitate a CJ Mureș este să
plătească din bugetul județului echipamentele și dispozitivele necesare
proiectului.
Să vedem ce este necesar
pentru siguranța comunității mureșene în 2019 (și pentru ce nu are bani MAI):
31 de stații de lucru cu monitor și UPS (aprox. 3.458 lei/buc. – total: 107.200
lei), 2 videoproiectoare soluție busines (aprox. 4.000 lei/buc. – total: 80.000
lei), 2 ecrane de proiecție cu suport (stativ) – cu dimensiunea minimă de
200×200 cm (900 lei/buc. – total: 1.800 lei), 5 stații de lucru portabile
(2.300 lei/buc. – total: 11.500 de lei), 5 multifuncționale color (4.300
lei/buc. – total: 21.500 de lei). Total: 150.000 de lei.
Sigur, contribuie
financiar și Poliția județului la acest proiect: își plătește singură
carburantul (estimat la 100.000 de lei). Puteți să zâmbiți, noi o facem pentru
că nu se strânge cascheta. Inutil să menționăm: proiectul urmărește… ca Poliția
să-și facă treaba pentru care a fost inventată. Nimic suplimentar.
În urma acestui proiect
care va stoarce pușculița județului de 150.000 de lei (sigur, nu e o sumă, la
cât se sifonează din bugetele publice, e chiar “de-un suc”), au fost
preconizate următoarele rezultate: 1. Creşterea nivelului de încredere a
cetăţenilor în Poliţie; 2. Menţinerea indicelui volumului criminalităţii sub
nivelul mediu înregistrat la nivel naţional; 3. Intensificarea şi
diversificarea activităţilor în domeniul prevenirii și combaterii
criminalităţii; 4. Menținerea operativității în intervenția la evenimentele
sesizate. În afara primului punct (a cărui publicitate, dacă o consideră
necesară, ar trebui să o plătească poliția din propriul buget, nu Consiliul
Județean din banii mureșenilor), toate celelalte sun obligații legislative pe
care le are instituția Poliției.
Bine, ura și la gară.
Adică la al treilea exemplu. De această dată mergem la Primăria Târgu Mureș,
instituție condusă de Dorin Florea (foto mic stânga), și apoi la Primăria
Iernut, instituție condusă de Ioan Nicoară (foto mic dreapta), unde am întâlnit
cea mai bizară formă de cooperare/colaborare/parteneriat…
3)
Primăria Târgu Mureș plătește... utilitățile Inspectoratului de Poliție al Județului
Mureș!
În
luna februarie 2019, de pildă, Primăria condusă de Dorin Florea (o Primărie
săracă,
care
n-are nici după ce bea apă și care trebuie să se-mprumute pe la bănci pentru
orice
investiție
vrea să facă) a făcut (în 7 februarie) plăți în cuantum total de 3.463,60 de
lei
către
IPJ Mureș pentru... consumuri energie electrică + gaz + apă-canal.
4) Și Primăria Iernut
plătește (în urma unui protocol de colaborare încheiat cu IPJ Mureș) 30% din
cheltuielile de întreținere a sediului Poliției orașului (nu vorbim de Poliția
locală, ci de Poliția statului, sediul Poliției Iernut fiind situat pe strada
Dacia Traiana nr. 6/A). Practic, protocolul prevede ca Primăria, din banii orașului
Iernut, să achite 30% din cheltuielile de gaz, curent, apă-canal și salubrizare
consumate de Poliție.
Cum, nici pentru utilități
nu plătește ministerul? Păi, pentru ce plătim taxe și impozite? … și ne mai
întrebam (pentru a nu emite acuze de prostie, neștiință, servilism) care o fi
motivul real pentru care Poliția județului a reacționat atât de rapid și ferm
la chemarea primarului Florea, atunci când acesta, deranjat de articolele
msnews, a dat ordin ca directorul editorial al publicației noastre să fie
chemat la Poliția județului și pedepsit pentru că “prin articolele scrise a
conturbat ordinea și liniștea publică”.
GRUPUL de INVESTIGAȚII
msnews
Și dovezile mele, grămadă:
R O M Â N I A
PROIECT
JUDEŢUL MUREŞ
(nu produce efecte juridice) *
CONSILIUL LOCAL MUNICIPAL TÎRGU MUREŞ PRIMAR
dr.Dorin Florea
H O T Ă R Â R E A nr. _______
din ___________ 2017
privind aprobarea încheieri unui protocol de colaborare
pentru
PROIECTUL DE
INTERES PUBLIC
„OPERATIVITATE IN INTERVENŢIE PENTRU SIGURANTA
COMUNITATII”
Consiliul Local al Municipiului Tîrgu-Mureş, întrunit în şedinţă ordinară
de lucru,
Având în vedere Expunerea de motive a Primarului municipiului
Tîrgu-Mures nr. 34859 din 22.06.2017,
privind aprobarea încheierii unui protocol de colaborare pentru aplicarea PROIECTULUI DE INTERES PUBLIC
„OPERATIVITATE IN INTERVENŢIE PENTRU SIGURANŢA COMUNITĂŢII”
În temeiul Legii
218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române, cu
modificările şi completările ulterioare,
art. 35 din Legea nr. 273/2006
privind Finanţele Publice modificările şi completările ulterioare , a art. 36
alin. 2 lit. şi alin. 7 si a art. 45
alin.1, art. 115 alin. 1, lit. b din
Legea nr. 215/2001 privind
administraţia publică locală, republicată,
H o t a r a s t e :
Art. 1. Se aprobă încheierea unui protocol de colaborare între Municipiul Tîrgu
Mureş şi Inspectoratul Judeţean Mureş pentru aplicarea PROIECTULUI DE INTERES PUBLIC
„OPERATIVITATE IN INTERVENŢIE PENTRU SIGURANŢA COMUNITĂŢII
Art. 2. Protocolul de colaborare între Municipiul Tîrgu
Mureş şi Inspectoratul Judeţean Mureş
pentru aplicarea PROIECTULUI
DE INTERES PUBLIC „OPERATIVITATE IN INTERVENŢIE PENTRU SIGURANŢA COMUNITĂŢII se constituie anexă a prezentei hotărâri.
Art. 3. Se împuterniceşte Primarul
municipiului Tîrgu Mures – dr. Dorin Florea să semneze protocolul de colaborare cu Inspectoratul de Poliţie al judeţului Mureş.
*Actele
administrative sunt hotărârile de Consiliu local care intră în vigoare şi
produc efecte juridice după îndeplinirea condiţiilor prevăzute de art. 45-49
din Legea nr. 215/2001 R
Art. 4. Se aprobă alocarea sumei de 25.950,00
lei din bugetul local al Municipiul
Tîrgu Mureş reprezentând reparaţii (revizii tehnice, distribuţii, direcţii) ale
autovehiculelor care sunt alocate subunităţii Municipiul Tîrgu-Mureş.
Art. 5. Cu
aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri se încredinţează Executivului
Municipiului Tîrgu Mures prin Direcţia Comunicare, Proiecte cu Finanţare
Internaţională şi Resurse Umane – Serviciul Logistică şi prin Direcţia Economică.
Art.6. În conformitate cu prevederile art.19 alin.1,
lit. e, din Legea nr.340/2004, republicată, privind instituţia prefectului şi
art.3 alin. 1 din Legea nr.554/2004, Legea contenciosului administrativ,
prezenta Hotărâre se înaintează Prefectului Judeţului Mureş pentru exercitarea
controlului de legalitate
Viza de legalitate
Secretarul municipiului Tîrgu Mures
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.