Tâmpenie pură:arhitectura
care s-a născut în România abia acum 100 de ani!
Niște neterminați care nu
citesc nimic clamează că există arhitectură doar de 100 de ani, în România!
Eroare, arhitectura e a naibii de bătrână, existând în magicul stat România cu
vreo 50 de ani înainte de momentul 1918! Pentru
că statul acela se numea România și în 1918 a acceptat unirea țării cu provincii
cu români majoritari, astfel că e o jignire și o idioțenie să spui că…miticii
nu au știut arhitectură până la unirea de la Alba Iulia! Sau moldovenii! 100 de ani e dovada că românul
habar nu are de istorie și își șterge voluntar încă 50 de ani de luptă, de
supraviețuire, de intelectualitate. Pentru că statul acela uitat, România, cu
prima constituție la 1866, e cel care a câștigat un război mondial, un război
de independență și lista realizărilor e mai lungă, până a ajuns să accepte unirea țării cu încă câteva teritorii, unele pierdute, se pare, cam definitiv!
Pentru
prostime:
CONSTITUŢIA
României
din 1866
Textul
actului publicat în M.Of. nr. 142/1 iun. 1866
TITLUL
I
Despre
teritoriul roman
Art.
1. - Principatele-Unite-Romane constitue un singur Stat indivisibil, sub
denumire de Romania.
Art.
2. - Teritoriul Romaniei este nealienabil. Limitele Statutului nu pot fi
schimbate sau rectificate, de cat in virtutea unei legi.
Art.
3. - Teritoriul Romaniei nu se pote colonisa cu populatiuni de ginta streina.
Art.
4. - Teritoriul este impartit in judete, judetele in plasi, plasile in comune.
Aceste divisiuni si sub divisiuni, nu pot fi schibmate, sau rectificate de cat
prin o lege.
TITLUL
II
Despre
drepturile Romanilor
Art.
5. - Romanii se bucura de libertatea consciintei, de libertatea invetamentului,
de libertatea presei, de libertatea intrunirilor.
Art.
6. - Constitutiunea de facia si cele-alte legi relative la drepturile politice,
determin, cari sunt, osebit, de calitatea de Roman, conditiunile necesarii
pentru esercitarea acestor drepturi.
Art.
7. - Insusirea de Roman se dobandesce, se conserva si se perde potrivit
regulilor statornicite prin legile civile. Numai streinii de rituri crestine
pot dobindi impamentenirea.
Art.
8. - Impamentenirea se da de puterealeegislativa. Numai impamentenirea asemena
pe strein cu Romanul pentru esercitarea drepturilor politice.
Art.
9. - Romanul din ori-ce Stat, fara privire catre locul nascerei sele, dovedind
lepadarea sa de protectiunea streina, pote dobindi de indata esercitarea
drepturilor politice prin un vot al Corpurilor Legiuitore.
Art.
10. - Nu exista in Stat nici o deosebire dee clasa. Toti Romanii sunt egali
inaintea legei si datori a contribui fara osebire la darile si sarcinile
publice. Ei singuri sunt admisibili in functiunile publice, civile si militare.
Legi speciale vor determina conditiunile de admisibilitate si de inaintare in
functiunile Statului. Streinii, nu pot fi admisi in functiuni publice, de cat
in casuri esceptionale si anume statornicite de legi.
Art.
11. - Toti streinii aflatori pe pamentul Romaniei, se bucura de protectiunea
data de legi personelor si averilor in genere.
Art.
12. - Tote privilegile, scutirile si monopolurile de clasa, sunt oprite pentru
tot-d'auna, in Statul Roman. Titlurile de nobleta streina, precum principi
grafi, baroni, si alte asemenea, ca contrarii vechiului asedemint al terei,
sunt si reman neadmise in Statul Roman. Decoratiunile streine, se vor purta de
Romani numai cu autorisarea Domnului.
Art.
13. - Libertatea individuala este garantata. Nimeni nu poate fi urmarit de cat
in casurile prevedute de legi si dupa formele prevedute de ea. Nimeni nu poate
fi oprit sau arestat afara de casul de vina veghiata, de cat in puterea unui
mandat judecatoresc motivat si care trebue sa i fia comunicat la momentul
arestarii sau cel mult in 24 ore dupa arestatiune.
Art.
14. - Nimeni nu pote fi sustras in contra vointei sele de la judecatorii ce i
da legea. Art. 15. Domiciliul este neviolabil. Nici o visitare a domiciliului
nu se pote face de cat in casurile anume prevedute de legi si potrivit formelor
de ea prescrise.
Art.
16. - Nici o pedepsa nu pote fi infiintata, nici aplicata de cat in puterea
unei legi.
Art.
17. - Nici o lege nu pote infiinta pedepsa confiscarii averilor.
Art.
18. - Pedepsa mortii nu se va putea reinfiinta, afara de casurile prevedute in
Codul penal militar in timp de resbel.
Art.
19. - Proprietatea de ori-ce natura, precum si tote creantele asupra Statului,
sunt sacre si neviolabile. Nimeni nu pote fi espropriat de cat pentru causa de
utilitate publica legalmentate, constatata, si dupa o dreapta si prealabila
despagubire. Prin causa de utilitate publica urmeaza a se intelege numai
comunicatiunea si salubritatea publica, precum si lucrarile de aperarea terei.
Legile esistente privitore la aliniarea si largirea stradelor de prin comune,
precum si la malurile apelor ce curg prin sau pe lenga ele remen in vigore.
Legi speciale vor regula procedura si modul expropriatiunei. Libera si
neimpedicata intrebuintare a riurilor navigabile si flotabile, a soselelor si
altor cai de comunicare este de domeniul public.
Art.
20. - Proprietatea data teranilor prin legea rurala si despagubirea garantata
proprietarilor prin acea lege nu vor putea fi nici odata atinse.
Art.
21. - Libertatea consciintei este absoluta. Libertatea tutulor cultelor este
garantata intru cat insa celebratiunea lor nu aduce o atingere ordinei publice
sau bunelor moravuri. Religiunea ortodoxa a resaritului este religiunea
dominanta a Statului roman. Biserica ortodoxa romana este si remane neaternata
de ori-ce chiriarhie streina, pastrandusi insa unitatea cu biserica ecumenica a
resaritului in privinta dogmelor. Afacerile spirituale, canonice si
disciplinare ale bisericei ortodoxe Romane, se vor regula de o singura
autoritate sinodala centrala, conform unei legi speciale. Mitropolitii si
episcopii eparhioti ai bisericei ortodoxe romane sunt alesi dupa modul ce se
determina prin o lege speciala.
Art.
22. - Actele Statului civil sunt de atributiunea autoritatei civile. Intocmirea
acestor acte va trebui sa proceda in tot-d'auna benedictiunea religiosa care
pentru casatorii va fi obligatore, afara de casurile ce se vor prevedea prin
anume lege.
Art.
23. - Invetamentul este liber. Libertatea invetamentului este garantata intru
cat esercitiul ei nu ar atinge bunele moravuri sau ordinea publica. Represiunea
delictelor este regulata numai prin lege. Se vor infiinta treptat, scoli
primare in tote comunele Romaniei. Invetatura in scolele Statului se da fara
plata. Invetatura primara va fi obligatorie pentru tinerii Romani, pretutindeni
unde se vor afla instituite scoli primare. Ua lege speciala va regula tot ce
priveste invetamantul public.
Art.
24. - Constitutiunea garanteza tutulor libertatea de a comunica si publica
ideile si opiunile lor prin graiu, prin scris si prin presa, fie-care fiind
respundetor de abusul acestor libertati in casurile determinate prin Codicele
penal, care in acesta privinta se va revisui si complecta, fara insa a se putea
restringe dreptul de sine, sau a se infiinta o lege esceptionala. Delictele de
presa sunt judecate de juriu. Nici censura, nici o alta masura preventiva
pentru aparitiunea, vinderea sau distributiunea ori-carei publicatiuni nu se va
putea reinfiinta. Pentru publicatiuni de jurnale nu este nevoe de
autorisatiunea prealabila a autoritatei. Nici o cautiune nu se va cere de la
diaristi, scriitori, editori, tipografi si litografi. Presa nu va fi supusa
nici o data sub regimul avertismentului. Nici un jurnal sau publicatiune nu va
putea fi suspendate sau suprimate. Autorul este respundetor pentru scrierile
sele, era in lipsa autorului sunt respundetori sau girantul sau editorul. Veri
ce jurnal trebue sa aiba un girant responsabil care sa se bucure de drepturile
civile si politice.
Art.
25. - Secretul scrisorilor si al depeselor telegrafice este neviolabil. Ua lege
va determina responsabilitatea agentilor guvernului pentru violarea secretului
scrisorilor si depeselor incredintate postei si telegrafului.
Art.
26. - Romanii au dreptul d'a de aduna pacinici si fara arme, conformandu-se
legilor cari reguleaza esercitarea acestui drept, pentru a tracta tot felul de
cesiuni intru acesta nu este trebuinta de autorisatiune prealabila. Acesta
dispositiune nu se va aplica si intrunirilor in loc deschis, cari sunt cu totul
spuse legilor politienesci.
Art.
27. - Romanii au dreptul a se asocia, conformandu-se legilor cari reguleaza
esercitiul acestui drept.
Art.
28. - Fie-care are dreptul d'a se adresa la autoritatile publice prin petitiuni
subsrise de catre una sau mai multe persone, neputend insa petitiona de cat in
numele subscrisilor. Numai autoritatile constituite au dreptul de a adresa
petitiuni in nume colectiv.
Art.
29. - Nici o autorisatiune prealabila nu este necesara pentru a se esercita
urmariri contra functionarilor publici pentru factele administratiunei lor de
partile vetamate, remaind inca neatinse regulile speciale statornicite in
privinta ministrilor. Casurile si modul urmaririi se vor regula prin anume
lege. Dispositiuni speciale in condicele penal vor determina penalitatile
prepuitorilor.
Art.
30. - Nici un Roman fara autorisatiunea guvernului nu pote intra in serviciul
unui Stat fara ca insusi prin acesta sa-si perda nationalitatea. Estradarea
refugiatilor politici este oprita.
TITLUL
III
Despre
puterile Statului
Art.
31. - Tote puterile Statului emana de la natiune care nu le pote esercita decat
numai prin delegatiune si dupa principiile si regulile asedete in
Constitutiunea de facila.
Art.
32. - Puterea legislativa se esercita colectiv de catre Domn si
representatiunea nationala. Representatiunea nationala se imparte in duoe
Adunari: Senatul si Adunarea deputatilor. Ori-ce lege cere invoirea a caror
trele ramuri ale puterii legiuitoare. Nici o lege nu pote fi supusa sanctiunei
Domnului de cat dupa ce va fi discutat si votat liber de majoritatea ambelor
Adunari.
Art.
33. - Initiativa legilor este data fie-careia din cele trei ramure ale puterei
legislative. Totusi ori-ce lege relativa la veniturile si cheltuelile Statului
s'au la contingentul armatei, trebue sa fiee votata mai anteiu de Adunarea
deputatilor.
Art.
34. - Interpretatiunea legilor cu drept de autoritate, se face numai de puterea
legiuitoare.
Art.
35. - Puterea esecutiva este incredintata Domnului, care o esercita in modul
regulat prin Constitutiune.
Art.
36. - Puterea judecatoreasca se esercita de Curti si Tribunale. Hotararile si sentintele
lor se pronuncia in virtutea legei si se esecuta in numele Domnului.
Art.
37. - Interesele esclusive judetene sau comunale se reguleaza de catre
consiliurile judetene sau comunale dupa principiile asedete prin Constitutiune
si prin legi speciale.
CAPITOLUL
I
Despre
representarea nationala
Art.
38. - Membrii amandurora Adunarilor represinta natiunea, era nu numai judetul
sau localitatea care i-a numit.
Art.
39. - Sedintele Adunarilor sunt publice. Cu tote aceste fie-care Adunare se
formeaza in comitet secret, dupa cererea presedintelui sau a dece membri. Ea
decide in urma cu majoritate absoluta deca sedinta trebue redeschisa in public
asupra aceluias obiect.
Art.
40. - Fie-care din Adunari verifica titlurile membrilor sei si judeca contestatiunile
ce se ridica in acesta privinta.
Art.
41. - Nimeni nu pote fi tot-ua-data membru al uneia si al celei-alte Adunari.
Art.
42. - Membrii uneia sau celei-alte Adunari numiti de Guvern intr'o functiune
salariata, pe care o primesc, inceteaza de a fi deputati si nu 'si reiau
esercitiul mandatului lor de cat in virtutea unei noua alegeri. Aceste
dispositiuni nu se aplica ministrilor. Legea electorala determina
incompatibilitatile.
Art.
43. - La fie-care sesiune, Adunarea deputatilor isi numesce presedintele,
vice-presedintii si compune biuroul seu.
Art.
44. - Senatul alege din sinul seu pe Presedintele si pe ce duoi Vice-Presedinti
ai sei, cum si pe cei-alti Membrii ai Biroului seu.
Art.
45. - Ori-ce resolutiune este luata cu majoritatea absoluta a sufragelor, afara
de cea ce se va statornici prin regulamentele Adunarei in privinta alegerilor
si presentatiunilor. In cas de impartela a voturilor propositiunea in
deliberatiune este respinsa. Nici una din Adunari nu pote lua ua resolutiune
deca majoritatea Mambrilor sei nu se gesesce intrunita.
Art.
46. - Voturile se dau prin sculare si sedere, prin viu graiu sau prin scrutin
secret. Un project de lege nu pote fi adoptat de cat dupa ce s'a votat articol
cu articol.
Art.
47. - Fie care din Adunari are dreptul de ancheta.
Art.
48. - Adunarile au dreptul de a amenda si de a desparti in mai multe parti
articolele si amendamentele propuse.
Art.
49. - Fie care membru al Adunarilor are dreptul a adresa Ministrilor
interpelari. Art. 50. Ori-cine are dreptul a adresa petitiuni Adunarilor prin
midlocirea biuroului sau a unuia din membrii sei. Fie care din Adunari are
dreptul de a tramite Ministrilor petitiunile ce'i sunt adresate. Ministrii sunt
datori a da esplicatiuni asupra coprinderii lor ori de cate ori Adunarile ar
cere-o.
Art.
51. - Nici unul din membrii uneia sau celei-alte Adunari nu pote fi urmarit sau
prigonit pentru opiniunile si voturile emise de densul in cursul esecritiului
mandatului seu.
Art.
52. - Nici un membru al uneia sau celei-alte Adunari, nu pote in timpul
sesiunei, sa fie nici urmarit, nici arestat in materie de represiune, de cat cu
autorisatiunea Adunarii din care face parte, afara de casul de vina vedita.
Detentiunea sau urmarirea unui membru al uneia sau celei-alte Adunari este suspendata
in tot timpul sesiunei, deca Adunarea o cere.
Art.
53. - Fie-care Adunare determina prin regulamentul seu, modul dupa care ea isi
esercita atributiunile.
Art.
54. - Fie-care din Adunari delibereza si iau resolutiunile lor separate, afara
de casurile anume specificate in Constitutiunea de facia.
Art.
55. - Fie-care din ambele Adunari are dreptul esclusiv, de a esercita propria
sea politie prin Presedintele ei, care singur, dupa incuviintarea Adunarii,
pote da ordin guardei de serviciu. Art. 56. Nici o putere armata nu se pote
pune la usile sau in jurul uneia sau alteia din Adunari, fara invoirea ei.
SECTIUNEA
I
Despre
adunarea deputatilor
Art.
57. - Adunarea deputatilor se compune de deputati alesi in modul indicat mai
jos:
Art.
58. - Corpul electoral este impartit in fiecare judet, in patru colegiuri.
Art.
59. - Fac parte din anteiul colegiu acei cari au venitu fonciar de 300 galbeni
in sus.
Art.
60. - Fac parte din al duoilea colegiu, acei cari au un venit fonciar de 300
galbeni in jos pene la 100 inclusiv.
Art.
61. - Fac parte din al treilea colegiu al oraselor, comercientii si
industrialii cari platesc catre Stat o dare de 80 lei. Sunt scutiti de cens in
acest colegiu, tote profesiunile liberale, oficerii in retragere, profesorii si
pensionarii Statului.
Art.
62. - Aceste trei colegiuri aleg direct: Cele duoe d'anteiu cate un deputat
fie-care, era cel de al treilea, precum urmeaza: Bucuresci sese; Iasi patru;
Craiova, Galati, Ploesci, Focsani, Barlad, Botosani cate trei; Pitesci, Bacau,
Braila, Roman, Turnu-Severin cate duoi; era cele alte cate unul; peste tot
cinci-deci si opt. Tote orasele unui district formeaza un singur colegiu cu
orasul de resedinta.
Art.
63. - Fac parte din colegiul al patrulea toti aceia cari platesc o dare catre stat
ori cat de mica si care nu intra in nici una din categoriile de mai sus. Acest
colegiu alege la al duoilea grad un deputat de district.
Art.
64. - Censul nu se pote dovedi de cat prin rolul de contributiune, chitantele
sau avertismentele din partea implinitorilor de dari pe anul incetat si pe anul
corent.
Art.
65. - Legea electorala hotarasce tote cele-alte conditiuni cerute de la
alegatori precum si mersul operatiunilor electorale.
Art.
66. - Spre a fi eligibil trebue:
a) A fi Roman de nascere, sau a fi primit
marea impamentenire.
b) A se bucura de drepturile civile si
politice.
c) A avea versta de duoe-deci si cinci ani
impliniti.
d) A fi domiciliat in Romania. Legea
electorala va determina incapacitatile.
Art. 67. - Membrii Adunarei deputatilor
sunt alesi pentru patru ani.
SECTIUNEA II
Despre senat
Art. 68. - Membrii senatului se aleg cate
duoi de fie-care judet: unul de colegiul anteiu compus'de proprietarii de
fonduri rurale din judet cari au un venit fonciar de trei sute galbeni cel
pucin; cel-alt de al duoilea colegiu al oraselor resedinte compus din
proprietarii de nemiscatore avend un venit fonciar de 300 galbeni in jos,
comform art. 70. Venitul se dovedeece prin rolurile de contributiune.
Art. 69. - Aceste duoe colegiuri voteza
separat si aleg fie-care cate un representant la Senat.
Art. 70. - In orasele unde nu s'ar gasi un
numer de 100 alegatori pentru a forma cel d'al duoilea colegiu, acest numar se
va complecta cu proprietarii judetului, posedannd un venit fonciar intre 300 si
100 galbeni, preferindu-se pururea cei mai greu impusi si orasanii asupra
proprietarilor de mosii.
Art. 71. - Deca intre cei mai greu impusi
ar fi mai multi cu acelasi venit, si deca prin numerul lor ei ar coversi pe cel
cerut pentru complectarea colegiului, eliminarea prisosului se va face prin
tragere la sorti.
Art. 72. - Legea electorala determina eele
alte conditiuni cerute de la alegatori, precum si mersul operatiunilor
electorale.
Art. 73. - Universitatile din Iasi si
Bucuresci tramite fie-care cate un membru la Senat, ales de profesorii
universitatei respective.
Art. 74. - Spre a putea fi ales la Senat
este nevoe:
1) A fi Roman de nascere sau naturalisat.
2) A se bucura de drepturile civile si
politice.
3) A fi domiciliat in Romania.
4) A avea varsta de 40 ani.
5) A avea un venit de ori-ce natura de 800
galbeni, dovedit in modul prevedut de Art. 64.
Art. 75. - Sunt dispensati de acest cens:
a)
Presedintii sau Vice-presedintii ai vre unei Adunari legislative.
b) Deputatii cari au facut parte din trei
sesiuni.
c) Generalii.
d) Colonelii ce au o vechime de trei ani.
e) Cei ce au fost Ministri sau agenti
diplomatici ai terei.
f) Cei ce vor fi ocupat in timp de un an
functiunile de President de Curte, de Procuror General, de Consilier la Curtea
de Casatiune.
g) Cei cu diploma de doctorat sau de
licentiat de ori-ce specialitate cari in timp de sese ani vor fi esercitat
profesiunea lor.
Art. 76. - Vor fi de drept membri ai
Senatului:
1) Mostenitorul Tronului la versta de 18
ani, insa el nu va avea vot deliberativ de cat la versta de 25 ani.
2) Mitropolitii si episcopii eparhioti.
Art. 77. - Membrii Senatului nu primesc
nici o donatiune nici indemnitate.
Art. 78. - Membrii Senatului se aleg pe 8
ani si se inoesc pe jumatate la fie-care patru ani prin tragere la sorti a unui
membru de fie-care judet.
Art. 79. - Membrii esiti sunt reeligibili.
Art. 80. - La cas de disolutiune Senatul se
reinoesce in intregul sau.
Art. 81. - Ori-ce intrunire a Senatului
afara de timpul sesiunei Adunarei deputatilor este nula de fel.
CAPITOLUL II
Despre Domn si Ministri
SECTIUNEA I
Despre Domn
Art. 82. - Puterile constitutionale ale
Domnului sunt ereditare, in linie coboritore directa si legitima a Mariei Sele
Principelui Carol I. de Hohenzollern Sigmaringen, din barbat in barbat prin
ordinul de primogenitura si cu esclusiunea perpetua a femeilor si coboritorilor
lor. Coboritorii Mariei Sele vor fi crescuti in religiunea ortodoxa a
resaritului.
Art. 83. - In lipsa de coboritori in linie
barbatesca ai Mariei Sele Carol I de Hohenzollern Sigmaringen, succesiunea
Tronului se va cuveni celui mai in varsta dintre fratii sei sau coboritorilor
acestora, dupa regulile statornicite in articolul precedent. Deca nici unul
d'intre fratii sau coboritorii lor nu s'ar mai gasi in viata, sau ar declara
mai dinainte, ca nu primesc Tronul, atunci Domnitorul va putea numi succesorul
seu dintr'o dinastie suverana din Europa cu primirea representatiunei
nationale, data in forma prescrisa de Art. 84. Deca nici una nici alta nu va
avea loc, Tronul este vacant.
Art. 84. - La cas de vacanta a Tronului
ambele Adunari se intrunesc de indata intr'o singura Adunare, chiar fara
convocatiune, si cel mai tardiu pene in opt dile de la intrunirea lor, aleg un
Domn dintr'o dinastie suverana din Europa occidentala. Presenta a trei patrimi
din membri cari compun fia-care din ambele Adunari, si majoritatea de duoe
treimi a membrilor presenti sunt necesare pentru a se putea procede la acesta
alegere. La cas cand Adunarea nu se va fi facut in termenul mai sus prescris,
atunci in a noua di la amedi, Adunarile intrunite vor pasi la alegere ori-care
ar fi numerul membrilor presenti si cu majoritate absoluta a voturilor. Deca
Adunarile s'ar afla disolvate in momentul vacantei Tronului, se va urma dupa
modul prescris la Art. urmator. In timpul vacantei Tronului, Adunarile
intrunite vor numi o Locotenenta Domnesca compusa din trei persone care va
esersita puterile Domnesci pene la suirea Domnului pe Tron. In tote casurile
mai sus aretate votul va fi secret.
Art. 85. - La moartea Domnului, Adunarile
se intrunesc chiar fara convocatiune, cel tardiu 10 dile dupa declararea
mortei. Deca din intemplare ele au fost disolvate mai 'nainte, si convocatiunea
lor a fost otarita in actul de disolvare pentru o epoca in urma celor 10 dile,
atunci Adunarile cele vechi se aduna pene la intrunirea acelora cari au a le
inlocui.
Art. 86. - De la data mortei Domnului si
pene la depunerea juramentului a succesorului seu la Tron, puterile
constitutionale ale Domnului sunt esercitate in numele poporului Roman de
ministri intruniti in consiliu si sub a lor responsabilitate.
Art. 87. - Domnul este major la versta la
18 ani implinti. La suirea Sa pe Tron, el va depune mai anteiu in sinul
Adunarilor intrunite urmatorul jurament: "Jur de a pazi Constitutiunea si
legile poporului Roman, d'a mantine drepturile lui nationale si integritatea
teritoriului."
Art. 88. - Domnul in viata fiind, pote numi
ua Regenta compusa de trei persone, care dupa mortea Domnului sa esercite
puterile Domnesci in timpul minoritatei succesorului Tronului. Acesta numire se
va face cu primirea representatiunei nationale, data in forma prescrisa la Art.
84 din Constitutiunea de facia. Regenta va esecuta tot de ua data si tutela
succesorului Tronului, in timpul minoritatii acestuia. Deca la mortea Domnului,
Regenta nu s'ar gasi numita si succesorul Tronului ar fi minor, ambele Adunari
intrunite vor numi ua Regenta, procedand dupa formele prescrise la Art. 48 din
Constitutiunea de facia. Membrii regentei nu intra in functiune de cat dupa ce
vor fi depus solemn, inaintea ambelor Adunari intrunite juramentul prescris
prin art. 87 din Constitutiunea de facia.
Art. 89. - Deca Domnulse afla in
imposibilitate de a domni, Ministrii, dupa ce au constat legalmente acesta
imposibilitate, convoc indata Adunarile. Acestea aleg Regenta care va forma si
tutela.
Art. 90. - Nici ua modificatiune nu se pote
face Constitutiunei in timpul Regentei.
Art. 91. - Domnul nu va putea fi
tot-de-uadata si seful unui alt Stat fara consimtimentul Adunarilor. Nici una
din Adunari nu pote delibera asupra acestui obiect, deca nu vor fi presenti cel
pucin duoe treimi din membrii cari le compun si otararea nu se pote lua decat
cu duoe treimi din voturile Membrilor de facia.
Art. 92. - Persona Domnului este
neviolabila. Ministrii lui sunt respundetori. Nici un act al Domnului nu pote
avea tarie deca nu va fi contra-semnat de un Ministru care prin acesta chiar
devine respundetor de acel act.
Art. 93. - Domnul numescesi revoca pe
Ministrii sei. El sanctioneza si promulga legile. El pote refusa sanctiunea sa.
El are dreptul de amnistie in materie politica. Are dreptul de a erta sau
micsora pedepsele in materii criminale; afara de cea ce se statornicesce in
privirea Ministrilor. El nu pote suspenda cursul urmarirei sau al judecatei,
nici a interveni prin nici un mod in administratia justitiei. El numesce sau
confirma in tote functiunile publice. El nu pote crea o noua functiune fara ua
lege speciala. El face regulamente necesarii pentru esecutarea legilor fara sa
pota vre-uadata modifica sau suspende legile si nu pote scuti pe nimeni de
esecutarea lor. El este capul puterei armate. El confera gradurile militare in
conformitate cu legea. El va confera decoratiunea romana conform unei anume
legi. El are dreptul de a bate moneda, conform unei legi speciale. El inchea cu
Statele streine Conventiunile necesarii pentru comerciu, navigatiune si alte
asemenea; insa ca pentru ca aceste acte sa aiba autoritate indatoritore, trebue
mai inteiu a fi supuse puterei legislative si aprobate de ea.
Art. 94. - Legea fixeza lista civila pentru
durata fie-caria Domnii.
Art. 95. - La 15 Noembre al fie-carui an,
Adunarea deputatilor si Senatul se intrunesc fara convocatiune, deca Domnul nu
le-au convocat mai inainte. Durata fie-carii sesiuni este de trei luni. La
deschiderea sesiunei, Domnul espune prin un Mesagiu starea terei, la care
Adunarile fac respunsuriloe lor. Domnul pronuncia inchiderea sesiunei. El are
dreptul de a convoca in sesiune estraordinara Adunarile. El are dreptul de a
disolva ambele Adunari de odata sau numai una din ele. Actul de disolvare
trebue sa contie convocatiunea alegatorilor pene in duoe luni de dile si a
Adunarilor pene in trei luni. Domnul pote amana Adunarile; ori cum, amanarea nu
pote esceda termenul de o luna, nici a fi reinoita in aceia-si sesiune fara
consimtimentul Adunarilor. Art. 96. Domnul nu are alte puteri de cat acele date
lui prin Constitutiune.
CAPITOLUL II
Despre Ministri.
Art. 97. - Nu pote fi Ministru de cat cel
care este Roman din nascere, sau cel care a dobendit impamentenire.
Art. 98. - Nici un membru al familiei
Domnitore nu pote fi ministru.
Art. 99. - Deca ministri nu ar fi membri ai
Adunarilor ei pot lua parte la desbaterea legilor, fara a ave- insa si dreptul
de a vota. La desbaterile Adunarilor presenta cel pucin a unui Ministru e
necesara. Adunarile pot esige presenta Ministrilor la deliberatiunile lor.
Art. 100. - In nici un cas ordinul verbal
sau in scris al Domnului nu pote apara pe un Ministru de respundere.
Art. 101. - Fie-care din ambele Adunari
precum si Domnul au dreptul de a acusa pe Ministri si ai tramite dinaintea Inaltei
Curti de Casatiune si justitie, care singura in sectiuni unite este in drept
a'i judeca, afara de cele ce se vor statua prin legi in ceea ce privesce
esercitiul actiunei civile si delictele comise de Ministrii, afara de
esercitiul functiunei lor. Punerea sub acusatiune a Ministrilor, nu se pote
rosti de cat prin majoritate de duoe treimi a membrilor de facia. Ua lege
presentata la cea d'anteiu sesiune, va determina casurile de responsabilitate,
pedepsele aplicabile Ministrilor si modul de urmarire in contra lor, atat in
privirea acusatiunei admisa de representatiunea nationala, cat si in privirea
urmarirei din partea partilor lesate. Acusatiunea pornita de representatiunea
nationala contra Ministrilor, se va sustinea de ea insasi. Urmarirea pornita de
Domn, se va face prin ministerul public.
Art. 102. - Pene se va face legea preveduta
in art. precedent, Inalta Curte de Casatiune si justitie, are puterea de a
caracterisa delictul si de a determina pedepsa. Pedepsa insa nu va putea fi mai
mare de cat detentiunea, fara prejudiciul casurilor anume prevedute de legile
penale.
Art. 103. - Domnul nu pote sa erte, sau sa
micsoreze pedepsa hotarata Ministrilor de catre Inalta Curte de Casatiune si de
Justitie de cat numai dupa cererea Adunarei care l-ar fi pus in acusatiune.
CAPITOLUL III.
Despre puterea judecatoresca.
Art. 104. - Nici ua juridictiune nu se pote
infiinta de cat in puterea unei anume legi. Comisiuni si tribunale
estra-ordinare nu se pot crea sub nici un fel de numire, si sub nici un fel de
cuvent. Pentru intregul Stat roman este ua singura Curte de casatiune. Art.
105. Juriul este statornicit in tote meteriile criminale si pentru delictele
politice si de presa.
CAPITOLUL IV.
Despre institutiunile judetene si comunale.
Art. 106. - Institutiunile judetene si
comunale sunt regulate de legi.
Art. 107. - Aceste legi vor avea de basa
decentralisarea administrtiunei mai complecta si independinta comunala.
TITLUL IV.
Despre finance.
Art. 108. - Ori-ce imposit este asedet
numai in folosul Statului, judetului sau comunei.
Art. 109. - Nici un imposit al Statului, nu
se pote stabili si percepe decat numai in puterea unei legi.
Art. 110. - Nici o sarcina, nici un imposit
judeten nu se pote aseda de cat cu invoirea consiliului judeten. Nici o
sarcina, nici un imposit comunal nu se pote pune de cat cu consimtimentul
consiliului comunal. Impositele votate de consiliile judetene si comunale
trebue sa primesca confirmatiunea puterei legiuitore si intarirea Domnului.
Art. 111. - Nu se pot statornici
privilegiuri in meterii de imposit. Nici o esceptiune sau micsorare de imposit
nu se pote statornici de cat printr'o lege.
Art. 112. - Nici un fond pentru pensiuni
sau gratificatiuni in sarcina tesaurului public nu se pot acorda de cat in
virtutea unei legi.
Art. 113. - In fie-care an Adunarea
deputatilor inchea socotelile in voteza bugetul. Tote veniturile sau
cheltuelile Statului trebuesc trecute in buget si in socoteli. Bugetul se va
presenta, tot-d'auna cu un an inainte de punerea lui in aplicare, Adunarei
deputatilor si nu va fi definitiv de cat dupa ce se va vota de densa si
sanctiona de Domn. Deca bugetul nu se voteza in timp util, puterea esecutiva va
indestula serviciile publice dupa bugetul anului precedent, fara a putea merge
cu acel buget mai mult de un an peste anul pentru care a fost votat.
Art. 114. - Regularea definitiva a
socotelilor trebue sa fie presentata Adunarei cel mai tardiu in termen de duoi
ani de la incheerea fiecarui esercitiu.
Art. 115. - Legile de finance se publica in
Monitorul Oficial ca si cele-alte legi si regulamente de administratiune
publica.
Art. 116. - Pentru tota Romania este ua
singura Curte de compturi.
Art. 117. - Diferitele fonduri provenite
pene acum din case speciale si de care guvernul dispune sub diferite titluri,
trebue sa fie coprinse in budgetul general al veniturilor Statului.
TITLUL V.
Despre puterea armata.
Art. 118. - Tot Romaanul face parte sau din
armata regulata, sau din militii, sau din garda cetatenesca, comform legilor
speciale.
Art. 119. - Militarilor nu se pot lua
gradurile, onorele si pensiunile, de cat numai in virtutea unei sentinte
judecatoresci si in casurile determinate de lege.
Art. 120. - Contingentul armatei se voteaza
pe fie-care an. Legea care fixeza acest contingent, nu pote avea tarie pe mai
mult de cat pe un an.
Art. 121. - Garda cetateana este mantinuta
in Statul Romaniei. Organisatiunea ei eeste regulata de ua lege speciala.
Art. 122. - Numai in virtutea unei legi, se
va putea mobilisa garda cetatenesca.
Art. 123. - Nici ua trupa streina nu va
putea fi admisa in serviciul Statului, nici ocupa teritoriul Romaniei, nici
trece pe el de cat in puterea unei anume legi.
TITLUL VI.
Dispositiuni generale.
Art. 124. - Colorile Principatelor-Unite
urmeza a fi Albastru, Galben si Rosu.
Art. 125. - Orasul Bucuresci este capitala
Statului Roman si resedinta guvernului.
Art. 126. - Nici un jurament nu se pote
impune cuiva de cat in puterea unei legi care hotarasce si formula lui.
Art. 127. - Nici ua lege, nici un
regulament de administratiune generala, judetena sau comunala nu pot fi
indatoratore de cat dupa ce se publica in chipul otarat de lege. Art. 128.
Constitutiunea de facia nu pote fi suspendata nici in total, nici in parte.
TITLUL VII.
Despre revisuirea Constitutiunei.
Art. 129. - Puterea legiuitoare are dreptul
de a declara ca este trebuinta a se supune revisiunei dispositiunile din
Constitutiune anume aretate. Dupa acesta declaratiune, citita de trei ori din
15 in 15 dile in sedinta publica si primita de ambele Adunari, acestea sunt
disolvate de drept si se convoca altele in termenul prescris de art. 95.
Adunarile cele noui proced in acord cu Domnul la modificarea punturilor supuse
revisiunei. In acest cas Adunarile nu pot delibera deca cel pucin duoe treimi a
membrilor din cari se compun nu sunt presenti, si nici ua schimbare nu se pote
adopta deca nu va intruni cel pucin duoe treimi ale voturilor.
TITLUL VIII.
Dispositiuni transitorii si suplimentare.
Art. 130. - Din diua punerei in vigore a
Constitutiunei de facia sunt abrogate tote dispositiunile de legi, decrete si
reglemente si alte acte contrarii cu cele asedete de ea.
Art. 131. - Consiliul de Stat va inceta dea
esista indata ce se va vota legea menita a prevedea autoritatea chiamata de a'l
inlocui in atributiunile sele. Curtea de casatiune va pronuncia ca si in trecut
asupra conflictelor de atributiuni.
Art. 132. - Se vor face in cel mai scurt
timp legi speciale privitore la objectele urmatore:
1) Asupra decentralisarei administrative.
2) Asupra responsabilitatei ministrilor si
celor alti Agenti ai puterei esecutive.
3) Asupra mesurelor celor mai nemerite
pentru a stavili abusul cumulului.
4) Asupra modificarii legei pensiunilor.
5) Asupra conditiunilor de admisibilitate
si de inaintare in functiunile administratiunei publice.
6) Asupra desvoltarei cailor de
comunicatiune.
7) Asupra esploatarii minelor si padurilor.
8) Asupra fluviilor si riurilor navigabile
sau flotabile.
9) Asupra organisatiunei armatei,
drepturilor de inaintare, de retragere si asupra diferitelor positiuni ale
oficerilor.
10) Asupra justitiei militare.
Se vor revisui tote codicele si legile
esistente spre a se pune in armonie cu Constitutiunea de facia.
Art. 133. - Nealienabilitatea pamenturilor
fostilor clacasi in timpul de 20 ani prevedut prin legea rurala, este
mantinuta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.