Emoțiile,
tertipul televiziunii, condamnate doar în cazul uciderii din Colectiv
Niște organizații media
s-au trezit acum să condamne materialele de presă menite să stoarcă emoții și
detalii macabre din incendiul din Colectiv. Mai bine mai târziu decât
niciodată, dar tăcerea unor, timp de
zeci de ani și lipsa de reacție a breslei au născut monstrul menit să stoarcă
lacrimi, să oripileze sau să manipuleze în numele unei așa-zise informări la
care specimenul are dreptul. Ceea ce ne conduce la adevărul enunțat în
celebrul Cannibal Holocaust, un film
care sub eticheta de horror ascunde o frumoasă satiră la adresa presei dornice
de morți și drame.
Oamenii
de azi au nevoie de senzaţii. Cu cât le chinui mai mult simţurile, cu atât sunt
mai fericiţi!" Citatul este din „Cannibal
Holocaust", filmul lui Ruggero Deodato, care a făcut vâlvă în toată lumea,
fiind bănuit a fi un film snuff, în care actorii sunt omorâţi pe bune, cu
personajele lor cu tot! Ceea ce nu a priceput multă lume este că filmul este un
pseudo-documentar cu un mesaj extraordinar: imaginile sângeroase au scopul de a ne hrăni cu ceea ce ne
scârbeşte! Cum scria, inspirat, cineva, partea josnică a realităţii îl face pe
oricine, oricât de jos ar fi intelectual, să se simtă un om bun şi să
privească, superior, cum „sălbaticii" se omoară între ei, câtă vreme el nu
ar face asta niciodată. Şi acest lucru, am putea spune, se verifică cu
succesul ştirilor de la ora 5, dar nu numai! Pădurea amazoniană din film este
înlocuită, prin intermediul TV, cu jungla din oraş sau de la ţară şi suntem
inundaţi de ştiri de interes local, difuzate naţional, cu violatori, criminali,
accidente, sinucideri. Mai mult, unii din televiziuni se cred şi mari regizori,
ştirile cu sânge având promo, generic şi coloană sonoră, pentru a oferi
privitorului impresia că asistă şi la o operă de artă şi a mai stoarce din
sentimente, în numele unei aşa-zise informări corecte şi a goanei după ratingul
aducător de publicitate, scopul principal.
Citeste mai mult:
adevarul.ro/news/societate/pagina-cititorului-vreau-opinii-obiective-1_50ad7a2c7c42d5a66395e4f0/index.html
Scrisoarea deschisa:
Bucuresti, 9 noiembrie
2015
SCRISOARE DESCHISA
Stimati colegi,
In ultimele zile am fost
cu totii martorii unor materiale de presa aflate la limita legalitatii,
decentei si profesionalismului, generate de tragediile din incendiul Colectiv.
In numele intregii
industrii de jurnalism si comunicare va solicitam sa respectati drepturile celor
care nu mai sunt printre noi sau care inca sufera in spitale alaturi de
familiile lor si sa nu puneti presiune pe familii pentru a afla informatii cu
un impact emotional major. Familiile aflate in suferinta au nevoie de timp si
de liniste pentru a putea depasi aceasta tragedie.
Dramele acestor oameni nu
trebuie sa fie sacrificate pentru audienta. Daca exista un mesaj al
evenimentelor tragice la care am asistat cu totii, el este unul de respect fata
de lege si de responsabilitate fata de ceilalti. Mai presus de toate, este un
mesaj de solidaritate a fiecaruia dintre noi cu oameni greu incercati in acest
moment.
Va rugam sa va amintiti,
mai ales acum, ca libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea,
onoarea, viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine, iar
exercitarea dreptului la libera exprimare comporta indatoriri si
responsabilitati, asa cum prevede inclusiv legislatia in vigoare. Este vital sa
intelegem ca toti suferim alaturi de familiile indurerate si nimeni nu este in
cautarea unor detalii ce pot leza imaginea celor afectati de aceasta tragedie.
Acum, mai mult ca oricand, aveti sansa de a demonstra ca va asumati constient
rolul mass-media de a educa.
Dincolo de prejudiciile
morale, exista impactul emotional pe care il amplificati prin punerea
accentului pe dramatismul situatiei. Toata lumea a inteles situatia in care
ne aflam. Acum este important sa gasim solutii viabile, atat pentru victimele
si familiile lor, cat si pentru societate unde se resimt efectele acestui eveniment
tragic.
De
aceea, facem apel catre toti factorii responsabili din mass media -
televiziune, presa scrisa, internet, radio - sa respecte legislatia in vigoare
si sa se ridice la nivelul de profesionalism absolut necesar in tratarea unui
subiect cu puternic impact emotional.
Semnatari:
IAA (International
Advertising Association)
UAPR (Uniunea Agentiilor
de Publicitate din Romania)
IAB (Interactive
Advertising Bureau)
CJI (Centrul pentru
Jurnalism Independent)
Freedom House Romania
Forum for International
Communication
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.