miercuri, 11 noiembrie 2015

Emoțiile, tertipul televiziunii, condamnate doar în cazul uciderii din Colectiv



Emoțiile, tertipul televiziunii, condamnate doar în cazul uciderii din Colectiv
Niște organizații media s-au trezit acum să condamne materialele de presă menite să stoarcă emoții și detalii macabre din incendiul din Colectiv. Mai bine mai târziu decât niciodată, dar tăcerea  unor, timp de zeci de ani și lipsa de reacție a breslei au născut monstrul menit să stoarcă lacrimi, să oripileze sau să manipuleze în numele unei așa-zise informări la care specimenul are dreptul. Ceea ce ne conduce la adevărul enunțat în celebrul  Cannibal Holocaust, un film care sub eticheta de horror ascunde o frumoasă satiră la adresa presei dornice de morți și drame.
Oamenii de azi au nevoie de senzaţii. Cu cât le chinui mai mult simţurile, cu atât sunt mai fericiţi!" Citatul este din „Cannibal Holocaust", filmul lui Ruggero Deodato, care a făcut vâlvă în toată lumea, fiind bănuit a fi un film snuff, în care actorii sunt omorâţi pe bune, cu personajele lor cu tot! Ceea ce nu a priceput multă lume este că filmul este un pseudo-documentar cu un mesaj extraordinar: imaginile sângeroase au scopul de a ne hrăni cu ceea ce ne scârbeşte! Cum scria, inspirat, cineva, partea josnică a realităţii îl face pe oricine, oricât de jos ar fi intelectual, să se simtă un om bun şi să privească, superior, cum „sălbaticii" se omoară între ei, câtă vreme el nu ar face asta niciodată. Şi acest lucru, am putea spune, se verifică cu succesul ştirilor de la ora 5, dar nu numai! Pădurea amazoniană din film este înlocuită, prin intermediul TV, cu jungla din oraş sau de la ţară şi suntem inundaţi de ştiri de interes local, difuzate naţional, cu violatori, criminali, accidente, sinucideri. Mai mult, unii din televiziuni se cred şi mari regizori, ştirile cu sânge având promo, generic şi coloană sonoră, pentru a oferi privitorului impresia că asistă şi la o operă de artă şi a mai stoarce din sentimente, în numele unei aşa-zise informări corecte şi a goanei după ratingul aducător de publicitate, scopul principal.

Citeste mai mult: adevarul.ro/news/societate/pagina-cititorului-vreau-opinii-obiective-1_50ad7a2c7c42d5a66395e4f0/index.html



Scrisoarea deschisa:

Bucuresti, 9 noiembrie 2015

SCRISOARE DESCHISA


Stimati colegi,

In ultimele zile am fost cu totii martorii unor materiale de presa aflate la limita legalitatii, decentei si profesionalismului, generate de tragediile din incendiul Colectiv.

In numele intregii industrii de jurnalism si comunicare va solicitam sa respectati drepturile celor care nu mai sunt printre noi sau care inca sufera in spitale alaturi de familiile lor si sa nu puneti presiune pe familii pentru a afla informatii cu un impact emotional major. Familiile aflate in suferinta au nevoie de timp si de liniste pentru a putea depasi aceasta tragedie.

Dramele acestor oameni nu trebuie sa fie sacrificate pentru audienta. Daca exista un mesaj al evenimentelor tragice la care am asistat cu totii, el este unul de respect fata de lege si de responsabilitate fata de ceilalti. Mai presus de toate, este un mesaj de solidaritate a fiecaruia dintre noi cu oameni greu incercati in acest moment.

Va rugam sa va amintiti, mai ales acum, ca libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine, iar exercitarea dreptului la libera exprimare comporta indatoriri si responsabilitati, asa cum prevede inclusiv legislatia in vigoare. Este vital sa intelegem ca toti suferim alaturi de familiile indurerate si nimeni nu este in cautarea unor detalii ce pot leza imaginea celor afectati de aceasta tragedie. Acum, mai mult ca oricand, aveti sansa de a demonstra ca va asumati constient rolul mass-media de a educa.

Dincolo de prejudiciile morale, exista impactul emotional  pe care il amplificati prin punerea accentului pe dramatismul situatiei. Toata lumea a inteles situatia in care ne aflam. Acum este important sa gasim solutii viabile, atat pentru victimele si familiile lor, cat si pentru societate unde se resimt efectele acestui eveniment tragic.

De aceea, facem apel catre toti factorii responsabili din mass media - televiziune, presa scrisa, internet, radio - sa respecte legislatia in vigoare si sa se ridice la nivelul de profesionalism absolut necesar in tratarea unui subiect cu puternic impact emotional.

Semnatari:


IAA (International Advertising Association)
UAPR (Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania)
IAB (Interactive Advertising Bureau)
CJI (Centrul pentru Jurnalism Independent)
Freedom House Romania
Forum for International Communication

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.