Prefectura
Mureș oprește dedicația de milioane de euro pe sportivii amatori și așa-zis
profesioniști, întreținuți de interesele PSD-PNL și UDMR! Respect și lui Hermann!
Punctul.ro zicere:
B.C. Mureş Tîrgu Mureş
(baschet), Fotbal Club ASA 2013 Tîrgu Mureş, A.C.S. Universitar Tîrgu Mureş
(handbal) și C.S. City’Us Tîrgu Mureş (fotbal de sală) sunt cele mai
reprezentative cluburi sportive pentru municipiul Tîrgu Mureș. Însă sunt și în
centrul unor scandaluri provocate de finanțarea din bani publici, mai ales că
unele persoane din conducerea Primăriei sunt anchetate de DNA în legătură
finanțarea acestora.
În
6 septembrie 2017, prefectul județul Mureș a solicitat în contencios
administrativ, anularea HCL 67/23.02.2017 și HCL 102/30.03.2017, considerând că
asocierea dintre CL Tîrgu Mureș și aceste cluburi nu mai este una legală –
astfel, sumele prevăzute pentru sezonul competițional 2016/2017 sunt suspendate
de drept până la soluționarea cauzei.
Mai mult, consilierul
local Hermann Mark Christian a venit recent, în 13 septembrie, cu un proiect de
hotărâre de Consiliu Local cu privire la rezilierea Contractelor de Asociere
încheiate între municipiul Tîrgu Mureș și asociațiile sportive anterior
menționate. Consilierul local a prezentat astfel o serie de motive legale
pentru care este absolut necesară rezilierea. În continuare, vă prezentăm, pe
scurt, aceste motive.
Plăţi nejustificate
Asocierile între UATM
Tîrgu Mureș și cluburile sportive Fotbal Club ASA 2013 Tîrgu Mureş, A.C.S.
Universitar Tîrgu Mureş, B.C. Mureş Tîrgu Mureş, C.S. City’Us Tîrgu Mureş şi
C.S. Nova Vita Tîrgu Mureş au fost reglementate prin Contractele de Asociere
nr. 24486/a/29.05.2014, nr. 24486/b/29.05.2014, nr. 24486/c/29.05.2014, nr.
24486/d/29.05.2014, precum și prin mai multe hotărâri de consiliu local.
Consilierul local
Hermann Mark Christian consideră că necesitatea rezilierii unilaterale a
Contractelor de asociere se impune în primul rând ca urmare a încălcării Art.
14 din Contractele menționate: „Municipiul Tîrgu Mureș își rezervă dreptul de a
rezilia unilateral contractul în următoarele condiții: […] – schimbarea
destinației fondurilor alocate în altă direcție decât cea prevăzută în anexă”.
Iar, raportul de audit
financiar nr. 625/12.04.2016 al Curții de Conturi a României, Camera de Conturi
a județului Mureș privind execuția bugetară pe anul 2015 la UATM Tîrgu Mureș a
stabilit că: „În anul 2015 au fost efectuate plăți nejustificate cu titlul de
cotă de participare a municipiului Tîrgu Mureș la asociere, acordată
asociațiilor sportive – C.S. City’Us Tîrgu Mureş , B.C. Mureş Tîrgu Mureş,
Fotbal Club ASA 2013 Tîrgu Mureş, A.C.S. Universitar Tîrgu Mureş, în baza
contractelor de asociere nr. 24486/a-d/29.05.2014, precum şi a actelor
adiţionale încheiate în data de 23.06.2015, ca urmare a acceptării și aprobării
unor deconturi justificative în care au fost incluse sume reprezentând cheltuieli
efectuate pentru alte destinații decât cele prevăzute în contractele de
asociere încheiate […] fiind estimate plăți nelegale în sumă totală de 517.948
lei” (Abateri consemnate în Cap. II pct.. 2.7 din Procesul verbal de
constatare).
Apoi, prin Decizia nr.
19 din 29.06.2017 a Curții de Conturi a României – Camera de Conturi Mureș
adoptată în urma Raportului de audit financiar nr. 902/30831/31.05.2017 cu
privire la auditul financiar asupra contului anual de execuție a Unității
Administrativ Teritoriale Municipiul Târgu Mureș s-a constatat că „în anul 2016
au fost efectuate plăți nejustificate, cu titlu de „cotă de participare a
Municipiului Tîrgu Mureș la asociere […], ca urmare a acceptării și aprobării
unor deconturi justificative, în care au fost incluse sume reprezentând
cheltuieli efectuate pentru alte destinații decât cele prevăzute în contractele
de asociere încheiate. În deconturile justificative depuse de structurile
sportive, au fost cuprinse în mod nejustificat, sume privind închirieri de
locuințe (inclusiv utilități) și autoturisme, transferuri de
jucători/jucătoare, serviciile medicale de medicină generală și recuperare
medicală, transport efectuat în alt scop decât cel pentru participarea la
competiții – plățile nelegale fiind stabilite în sumă totală de 252.579 lei”.
Deci, „După cum reiese
din Rapoartele de audit financiar a ultimilor 2 ani, în mod repetat se
procedează la schimbarea destinației fondurilor alocate în altă direcție decât
cea prevăzută în anexă, fiind încălcate astfel prevederile Art. 14 a
contractelor de asociere, fără recuperarea integrală a prejudiciilor cauzate
bugetului local prin încălcarea acestor prevederi”, se arată în expunerea de
motive din cadrul proiectului de hotărâre realizat de Hermann Mark Christian.
Opoziţia prefectului
Un alt motiv pentru
care Consilierul local Hermann consideră oportună rezilierea contractelor cu
cele patru asociaţii sportive este faptul că mai multe hotărâri ale Consiliului
Local privitoare la finanţarea cluburilor au fost notificate ca fiind ilegale
de Prefectul judeţului Mureş; de exemplu: „HCL nr. 65 din 21.10.2016 cu privire
la asigurarea sumelor pentru asocierile cu structurile sportive pentru sezonul
competițional 2016-2017, respectiv HCL nr. 70 din 27.10 2016 cu privire la
alocarea de la bugetul local a sumelor pentru asocierile cu structurile
sportive pentru sezonul competițional 2016-2017 au fost notificate de către
Instituția Prefectului Județului Mureș ca fiind nelegale, în principal datorită
lipsei motivării de drept și/sau menționarea prevederilor contractuale exprese
în alocarea banilor publici ai Municipiului Tîrgu Mureș către cluburile
sportive asociate cu autoritatea publică locală”.
Consecința finanțării
acestor cluburi sportive asociate cu Municipiul Tîrgu Mureș au condus la deschiderea
unor dosare de urmărire penală și trimiterea în judecată a mai multor persoane
pe fondul acordării unor finanțări ilegale în favoarea Fotbal Club ASA 2013
Tîrgu Mureș.
Finanţarea datornicilor
„În urma verificărilor
efectuate de către Curtea de Conturi a României, Camera de Conturi Mureș prin
Raportul de audit financiar nr. 625/12.04.2016 al Curții de Conturi a României,
Camera de Conturi a județului Mureș privind execuția bugetară pe anul 2015 la
UATM Tîrgu Mureș s-a constatat că cele patru cluburi sportive asociate cu
Municipiul Tîrgu Mureș au efectuat plăți nelegale în valoare totală de 517.948
de lei, consecința abaterii constatate fiind prejudicierea bugetului local.
UATM Tîrgu Mureș în aceste condiții nu ar fi avut voie să dispună continuarea
plății altor sume către aceste cluburi sportive până la recuperarea integrală a
datoriilor la bugetul local”, se arată în expunerea de motive.
Dar, „UATM Tîrgu Mureș
a continuat finanțarea celor patru cluburi sportive asociate prin alocarea unor
sume prin votul majorității consilierilor locali și ordonanțarea plății
acestora de către executiv, fără ca prejudiciul cauzat bugetului local să fi
fost recuperat integral, existând astfel posibilitatea unor încălcări a legii
prin continuarea finanțării acestora în cursul anului 2016”.
Potrivit Raportului
privind modul de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin Decizia nr.
13/06.05.2016 (Raport de follow-up) a Curții de Conturi a României – Camera de
Conturi Mureș nr. 1449/25.08.2016 (înregistrată la Municipiul Tîrgu Mureș sub
numărul 44.884/25.08.2016), emisă în vederea remedierii abaterilor consemnate
în Raportul de audit financiar nr. 625/22030/12.04.2016, la data de 25.08.2016,
de la cluburile sportive BC Mureș Tîrgu Mureș, respectiv CS Universitar Tîrgu
Mureș a mai rămas un prejudiciu de recuperat în cuantum de 144.247 lei,
respectiv 100.000 de lei. În pofida existenței acestor prejudicii nerecuperate,
în ședința ordinară convocată în 30 august 2016 s-a votat rectificarea de buget
aprobată prin HCL 35/30.08.2016, prin votul majorității consilierilor locali
fiind alocate noi sume pentru finanțarea acestor cluburi, fără recuperarea
integrală a prejudiciilor constatate de către auditorii Curții de Conturi.
În cursul anului 2016
Municipiul Tîrgu Mureș a continuat totuși să efectueze plăți către cluburile
sportive mai sus-menționate, fără a recupera în integralitate prejudiciile
cauzate bugetului local. Concret, la ședința ordinară a Consiliului Local
Municipal Tîrgu Mureș din data de 30.08.2017, la rectificarea de buget aprobată
prin HCL nr. 35/30.08.2016 a fost respinsă alocarea sumei de 1.280.000 lei
pentru FC ASA 2013, această sumă fiind alocată cu votul majorității
consilierilor locali la rectificarea de buget din 24.11.2016 aprobată prin HCL
nr. 102/24.11.2016, fără supunerea la vot a rectificării de buget pe capitole,
hotărârea fiind votată într-un singur bloc. La adoptarea HCL nr. 35/30.08.2017
datoriile către bugetul local stabilite de către auditorii Curți de conturi
stabilite în sarcina C.S. City’Us Tîrgu Mureş , B.C. Mureş Tîrgu Mureş și
A.C.S. Universitar Tîrgu Mureş nu au fost recuperate integral, iar la alocarea
sumei de 1.280.000 lei prin HCL nr. 102/24.11.2017 consilierii locali aveau
deja cunoștință despre existența datoriilor Fotbal Club ASA 2013 Tîrgu Mureş
către bugetul de stat și bugetul local, respectiv despre deschiderea procedurii
de insolvență.
Datorii către bugetul
public
Mai mult, ASA a
înregistrat datorii la bugetul public: „La data de 08.04.2016, Tribunalul
Specializat Mureș dispune deschiderea procedurii generale de insolvenţă faţă de
debitoarea Asociaţia Fotbal Club ASA 2013 Tîrgu Mureş, iar UATM Tîrgu Mureș
este înscrisă la masa credală.
Cu toate acestea UATM
Tîrgu Mureș a continuat plățile și finanțarea Fotbal Club ASA 2013 Tîrgu Mureş
pe tot parcursul anului 2016, fiind virate sume de la Bugetul local în
condițiile în care FC ASA 2013 avea datorii către bugetul de stat și bugetul
local, iar în urma deschiderii procedurii de insolvență s-au alocat prin votul
consilierilor locali sume în absența unui plan de reorganizare al clubului
sportiv menționat, în contradicție cu prevederile legale, precum și cu cele
contractuale. Planul de reorganizare al Fotbal Club ASA 2013 Tîrgu Mureş a fost
aprobat de instanță abia la data de 14.07.2017”.
Un alt motiv –
retrogradarea
Hermann consideră că
necesitatea rezilierii contractului de asociere se impune şi prin faptul că nu
s-au realizat prevederile stipulate la Pct. 2 din Anexa Regulament, adică ASA a
retrogradat din Liga I din iunie 2017: „Parametrul/Obiectivul sportiv de
realizat: Menținerea echipei reprezentative de fotbal masculin a municipiului
Tîrgu Mureș în Liga a I-a de Fotbal a României (masculin și feminin).”
Astfel, la data de
03.08.2017, executivul Municipiului Tîrgu Mureș a aprobat și a dispus
transferul sumei de 530.000 de lei către Asociaţia Fotbal Club ASA 2013 Tîrgu
Mureş cu titlu de „restanță din Contractul de asociere și actul adițional
pentru sezonul 2015-2016 aflat în derulare”, cu toate că: la data de 19.05.2017
în urma eșecului de la meciul de fotbal cu echipa Pandurii Tîrgu Jiu
retrogradarea echipei FC ASA 2013 din Liga a I-a de Fotbal din România în Liga
a II-a a devenit o certitudine. Pe cale de consecință, conform Anexei /
Regulamentului aprobat ca parte integrantă a Contractului de asociere, care
prevede „Parametrul/Obiectivul sportiv de realizat: Menținerea echipei
reprezentative de fotbal masculin a municipiului Tîrgu Mureș în Liga a I-a de
Fotbal a României (masculin și feminin)”, în urma retrogradării în Liga a II-a
începând cu încheierea sezonului competițional 2016-2017, contractul de
asociere a rămas fără obiect și poate fi considerat ca fiind nul de drept.
Municipiul Tîrgu Mureș însă a omis notificarea FC ASA 2013 cu privire la
încetarea contractului.
„Plata sumei de 530.000
de pentru sezonul competițional 2015-2016 a fost efectuată după terminarea
sezonului competițional 2016-2017, se arată în expunerea de motive.
Tratament discreţionar
Hermann scoate de
asemenea în evidenţă tratamentul aleatoriu și discreționar dintre cluburile
care obțin fonduri prin concurs de proiecte și cele care obțin fonduri prin
contracte de asociere, spunând că există o mare discrepanță între „sumele
imense plătite din banii publici celor 4 cluburi sportive asociate – 28.718.750
lei în doar 3 ani! – respectiv sumele infime acordate cluburilor sportive care
au acces la finanțare prin concurs de proiecte, în cuantum de doar 3.378.935
lei”. În plus, finanţarea cluburilor prin asociere este menţionată ca fiind
concurenţă neloială.
Soluţia?
În proiectul de
hotărâre se propune ca şi soluţie la dezvoltarea sportului mureşean, după
rezilierea contractului de asociere, o strategie referitoare la finanţarea
sportului: „În termen de 3 luni de la adoptarea prezentei Hotărâri se va
elabora Strategia Multianuală a Municipiului Tîrgu Mureș cu privire la
susținerea și finanțarea sportului de masă, a sportului școlar, a sportului
profesionist și dezvoltarea infrastructurii sportive, care va include un
Regulament unitar de finanțare a activităților sportive locale – pentru toate
ramurile și toate entitățile sportive – cu respectarea atât a legislației în
vigoare, cât și a principiilor de transparență și echitate în alocarea banilor
publici de la bugetul local, prin concurs de proiecte, cu reguli și condiții
unitare de aplicare pentru finanțarea acestor activități din fondurile publice,
precum și în raportarea cheltuirii și aprobarea decontării acestora”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.