sâmbătă, 31 martie 2012

Vicepreședintele Consiliului concurenței nu vrea tarif unic la servicii taxi. Îi place mai mult monopolul cu tarif unic al băieților deștepți?


Vicepreședintele Consiliului concurenței nu vrea tarif unic la servicii taxi. Îi place mai mult monopolul cu tarif unic al băieților deștepți?
"Introducerea unui tarif unic pentru transportul in regim de taxi nu are nimic de a face cu economia de piata si libera concurenta", a declarat pentru HotNews.ro Mircea Valentin, vicepresedintele Consiliului Concurentei. Acesta sustine ca nu ar trebui limitat nici numarul de autorizatii, piata fiind singura care poate regla cate taximetre raman in oras. "Nu mi se pare corecta nici limitarea numarului de licente si a taximetrelor care isi desfasoara activitatea intr-un oras. Acest lucru creaza tensiuni foarte mari si duce la alte practici incorecte. Daca mai multi taximetristi doresc licente, asta inseamna ca pe piata mai este nevoie de taxiuri. Nu ar vrea nimeni sa se apuce de taximetrie daca nu ar avea ce face. In plus, este foarte greu sa stabilesti numarul de taxiuri de care are nevoie un oras fiindca depinde foarte mult de vreme, de ora, de sezon. Nu ai tot timpul nevoie de acelasi numar de taxiuri", a explicat vicepresedintele  Consiliului Concurentei. In sedinta din 20 martie, membrii Comisiei pentru industrii si servicii din Camera Deputatilor au aprobat o serie de amendamente la Legea 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere. Printre aceste amendamente se afla si introducerea tarifului unic stabilit de catre Consiliile Locale. Liderii asociatiilor din taximetrie au declarat ca tariful unic pe Bucuresti ar putea fi in jur de 1,79 de lei pe kilometru. Legea urmeaza sa fie discutata in plenul Camerei Deputatilor.
Ca unul care am scris despre serviciile de taxi din Târgu-Mureș și de afacerile aferente ale unor băieți deștepți și… ilegali, afirmația vicelui de la Concurență mă pune pe gânduri. În 22 de ani de la Revoluție România a fost împânzită de firme de taxi, de autorizații date cu sprijinul șmecherilor din primărie și pe partid, cu monopol pus de băieții deștepți. Dăm doar exemplul Târgu-Mureșului: În 1989 populația era undeva pe la 140.000 și erau, după cum spun taximetriștii vechi, cam 30 de șoferi de taxi. În 2011 aveam vreo 150.000 de locuitori și sunt peste 1.000 de taximetriști, unii spunând chiar 1.500. Așadar, numărul populației nu a crescut cu 10 la sută, dar numărul taximetriștilor a crescut de peste 30 de ori și sigur nu că au vrut ei, ci pentru că niște băieți deștepți au eliberat autorizații! Dacă mai adăugăm că în Târgu-Mureș sunt taximetriști care spun că au plătit 2.000 de euro mită pentru licență, că sunt firme de taximetrie care nu au mașini, care sunt transcrise de fraierii de șoferi pe numele  șefilor, că așa-zisul sindicat al taximetriștilor era condus de patroni de taximetrie, că șefa de la ITM, Carmen Vamanu, condamnată apoi la 3 ani închisoare cu executare pentru divulgarea de informații, spunea presei că anchetează cum de gangsterii de patroni de taxi iau 5 lei lunar fără chitanțe fraierilor de șoferi pe motiv de…plata instructajului ITM, că au fost gangsteri care au scos șoferii de la anumite societăți în stradă pe motiv că Pluto a mai primit 10 licențe, dacă mai adăugăm că singura firmă legală era Pluto taxi prin perspectiva că funcționa la alt preț decât cele vreo 7 firme conduse de români (monopolul 1,5 lei), dar cine să aplice legea în orașul mafioților, lege care prevede 10 la sută din cifra de afaceri pentru înțelegeri de monopol? Să mai adăugăm taxiurile unor șmecheri pe Trans-Sil, asociere creată pentru transportul de mare capacitate, nu de servicii lux, dar cum să spui asta cuiva în orașul controlat de interesele politico-economice din jurul PDL?După toate astea, să vii să spui că tariful unic nu are nimic cu economia de piață, dar să nu vezi asocierile de monopol și să susții că nu e bine să limitezi numărul de licențe e dovada că habar nu ai ce vorbești, în condițiile în care autorizațiile se dau/se vând  și interesul șmecherașilor din primării este să dea amicului de partid/de afacere cât mai multe licențe, pe care acesta să plaseze. Atenție: într-un oraș ca Târgu-Mureș cam 1 la sută din populație se ocupă cu taximetria. Nu vi se pare a dracului de mult  și că banii negri sunt pe măsură atâta vreme cât există monopol în mai toate orașele, preț la licență (2000 de euro?!), taxiuri pe apropiați PDL sau membri PDL, sindicate conduse de patroni, mitinguri de protest pentru 10 licențe (ca și cum la cele 1000 existente ar mai conta, dar cum o licență poate aduce mii de euro  demersul e, probabil, motivat), iar Consiliul Concurenței se face că muncește și nu verifică la metrologie când au fost trimiși șoferii să-și schimbe ceasurile, ca să aibă dovada că bandiții cu autorizații primite de la găinarii din primării au pus de un monopol. Desigur, o explicație ar fi că CC este o altă instituție cu inși din PDL, care trebuie să se facă că nu vede afacerile din branșă, dar păgubiții adevărați sunt clienții, cărora li se bagă pe gât tot felul de firme, prețuri preparate și care sunt prostiți de șmecherașii care cunosc pe cineva la primărie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu