DNA și corupția din sistemul
de sănătate, așteptăm continuarea!
Pentru că mai există hoții în
spitalele noastre, cu reparații și achiziții pe partidul care dă neisprăvitul
de manager, cu sporuri date orar (!), cu furt de bani pe motiv de…
nesindicalism sau cu achiziții care sunt făcute doar pentru a face praf banul
public și a ajuta tot felul de colegi/amici de la UMF-uri, ministere, consilii locale
și pentru că se organizează/anulează concursuri până când iese cine trebuie și se
primesc sponsorizări pentru medici, care altfel s-ar numi mite pentru bugetari. Despre corupția din spitale vom auzi mereu, dar e
și vina pacienților care dau bani sau care acceptă să fie șantajați de cadrele
în alb și e și vina angajaților cinstitiți care acceptă sisteme tip omerta de la tot felul de nulități și pensionari, în loc să meargă la procurori.
08 mai 2018
Nr. 408/VIII/3
COMUNICAT
Direcția Națională Anticorupție a finalizat studiul pe tema ”Corupția
în sistemul public de sănătate. Analiza cauzelor D.N.A. soluționate de instanță
prin hotărâri de condamnare rămase definitive în perioada 2015 -2017”.
Analiza a identificat cinci
domenii de manifestare a corupției în sistemul public de sănătate din România:
1. achiziții publice
2. servicii medicale
3. bugetarea unităților
spitalicești
4. accesul personalului în
sistemul medical
5. autorizarea farmaciilor
1. În domeniul achizițiilor
publice au fost identificate două tipare principale de acțiune:
- condiționarea atribuirii și
bunei derulări a contractelor de plata unui ”comision”(mită) către managerul
unității; mita reprezintă 5-20% din valoarea contractului și este acoperită tot
din bugetul spitalului
- fraudarea procedurilor de
achiziție publică derulate de unitățile medicale; mecanisme de fraudare au fost
identificate în toate etapele procesului de achiziție publică (planificarea
achiziției, atribuirea și execuția contractului). Exemple de fraudare :
planificarea unor achiziții inutile, supraevaluarea unor contracte raportate la
valoarea de piață, evitarea procedurii de licitație publică, fragmentarea
scriptică a achizițiilor prin acte adiționale, întocmirea caietului de sarcini
astfel încât să favorizeze anumite firme, plata unor contracte neexecutate sau
prost executate).
2. În domeniul serviciilor
medicale, corupția s-a manifestat în ceea ce privește:
- expertizarea medicală a
capacității de muncă
- realizarea consultațiilor și
actelor medicale
3. În domeniul bugetării
unităților medicale, au fost identificate următoarele caracteristici ale
corupției:
- bugetarea este condiționată de
plata nelegală, lunară, a unei sume fixe de către managerul respectivei
instituții medicale, președintelui Casei Județene de Asigurări de Sănătate;
- demersul legal de negociere,
semnare, executare a contractului de finanțare și urmărirea plăților este
dublat de un demers nelegal de negociere și primire a mitei; existau suspiciuni
că banii folosiți pentru mită erau proveniți tot din mită;
În domeniul bugetării unităților
medicale, mita poate reprezenta un mecanism de supraviețuire instituțională.
4. În domeniul accesului
personalului în sistemul medical, corupția s-a manifestat :
- la finalizarea studiilor de
profil
- la angajarea în spital
În ambele situații asistăm la
“normare” instituțională a mitei (suma solicitată ca plată nelegală la examene
era plafonată printr-o decizie a consiliului profesoral, iar la angajări la
spital, în majoritatea cazurilor existau tarife standard)
5. În domeniul autorizării
farmaciilor, au fost identificate următoarele caracteristici ale corupției:
- plăți nelegale pentru
facilitarea emiterii autorizațiilor într-un timp mai scurt decât cel uzual;
- darea de mită reprezenta un
imbold pentru respectarea termenului legal, în condițiile în care solicitanții
au depus dosare corecte și complete.
Studiul constată că manifestarea
infracționalității are loc în majoritatea aspectelor structurale și funcționale
ale sistemului de sănătate, cu implicații asupra calității actului medical
oferit populației.
Un alt aspect important se referă
la existența unor cutume în oferirea și primirea de foloase necuvenite pentru a
beneficia de un drept legal și moral – dreptul la sănătate. Aceste reguli
nescrise care guvernează comportamentul actorilor sociali implicați (medici,
pacienți, firme etc.) sunt cunoscute de aceștia de dinainte de a interacționa
cu sistemul, fiind acceptate, dar și transmise mai departe, informal, din
dorința de a-i ajuta pe cei aflați în situații asemănătoare.
Acceptarea și aderarea la aceste
cutume se realizează printr-un act de condiționare ce se manifestă în: servicii
medicale, relații comerciale, bugetarea corespunzătoare a unităților
spitalicești ori autorizarea pe piața farmaciilor.
Darea de mită devine, astfel, o
condiție asumată de pacient/firmă beneficiară/manager de spital, în lipsa
alternativelor reale.
Ritmicitatea și continuitatea
temporală a actelor de corupție practicate de medici, formele de fraudare a
bugetului unității spitalicești, precum și existența cutumelor privind plăți
informale pentru exercitarea actului medical indică o vulnerabilizare internă a
sistemului medical, generată de ineficiența mecanismelor de verificare și
control. Această vulnerabilitate internă este susținută și de beneficiarii
serviciilor medicale care, condiționat sau din proprie inițiativă, oferă mită
medicilor, pentru a avea siguranța prestării serviciului public de sănătate.
Studiul a fost realizat având în
vedere că datele rezultate din cauzele instrumentate de DNA pot constitui o
bază importantă de analiză pentru fundamentarea unor decizii la nivelul
organelor administrative pentru identificarea și implementarea unor măsuri de
prevenire a corupției,
BIROUL DE INFORMARE ȘI RELAȚII
PUBLICE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.