Proștii
Guvernului României blochează creșterea legală a voucherelor de vacanță prin
referire la OUG-ul lui Boc din perioada crizei financiare! Idioții se folosesc
de OUG care spune că e criză globală!
https://www.digi24.ro/stiri/economie/finante-economie/valoarea-voucherelor-de-vacanta-inghetata-tichetele-se-vor-da-peste-doi-ani-1044833
Care sunt cauzele?
„Aplicarea, începând cu data de 01 ianuarie 2019, a Legii nr. 165/2018 privind
acordarea biletelor de valoare, prin acordarea voucherelor de vacanţă cu un
nivel maxim al sumei de şase salarii minime brute pe ţară garantate în plată
pentru un angajat sau a dispoziţiilor Legii-Cadru nr. 153 din 28 iunie 2017,
privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, prin care
salariaţii din sistemul bugetar beneficiază de o indemnizaţie de vacanţă la
nivelul unui salariu de bază minim brut pe ţară, garantat în plată, va conduce
la un impact negativ semnificativ asupra bugetului de stat şi implicit a
bugetelor locale, în contextul creşterilor salariale deja produse, precum şi a
majorării salariului minim pe economie. În aceste condiţii, exigenţele
menţinerii echilibrului bugetar pot impune sistarea acordării acestor drepturi,
cu consecinţe negative, atât asupra drepturilor salariaţilor, cât şi asupra
întregii industrii a turismului românesc. Măsura
menţinerii acordării voucherelor de vacanţă, în cuantum de 1.450 de lei, până
la data de 31.12.2020, prin aplicarea în continuare a dispoziţiilor OUG 8/2009
cu privire la acordarea voucherelor personalului plătit din fonduri publice,
reduce impactul negativ susmeţionat” se arată în nota de fundamentare a actului
legislativ aprobat vineri de către Guvern.
Ce spunea OUG 8/2009
Având
în vedere criza financiară existentă la nivel global, care afectează, în
principal, întreprinderile mici și mijlocii din România, precum și situația
creată de presiunile personalului bugetar pentru creșterea salariilor,
având în vedere faptul că
întreprinderile mici și mijlocii se află în prezent sub presiunea limitării
posibilităților de creditare generată de criza financiară și sunt din ce în ce
mai afectate de lipsa de lichidități din economie, ceea ce generează și
întârzieri în încasarea facturilor aferente mărfurilor livrate sau serviciilor
prestate în favoarea propriilor beneficiari,
având în vedere lipsa de
forță de muncă calificată la nivelul întreprinderilor mici și mijlocii,
generată de fenomenul de emigrare cu care ne-am confruntat în ultimii ani, care
a generat deja creșteri salariale importante în sectorul privat în ultimii ani,
pe fondul creșterii economice și a necesității de a asigura o forță de muncă
stabilă,
având în vedere că în
contextul actual generat de efectele crizei financiare întreprinderile mici și
mijlocii nu mai au resurse pentru a ține pasul cu creșterile salariale anunțate
în sectorul bugetar și riscă să își piardă angajații,
având în vedere
investițiile făcute de majoritatea angajatorilor în pregătirea forței de muncă
angajate în vederea asigurării sustenabilității întreprinderilor în condițiile
concurențiale generate de aderarea la Uniunea Europeană,
prin introducerea
tichetelor de vacanță, Guvernul intervine printr-o măsură urgentă în favoarea
angajatului, căruia îi cresc veniturile reale, și în favoarea angajatorului,
care are posibilitatea și este stimulat să acorde angajaților, alături de salariu,
vacanțe în țară, prin intermediul tichetelor de vacanță, cu rol de recuperare a
capacității de muncă, de creștere a productivității muncii salariatului și de
motivare a acestuia pentru a-și menține calitatea de salariat în respectiva
întreprindere, ceea ce va genera stabilitate și eficiență mărite la nivelul
sectorului privat și în special în cazul întreprinderilor mici și mijlocii.
Având în vedere că toate
aceste elemente vizează interesul public și constituie situații extraordinare,
a căror reglementare nu poate fi amânată, este necesar a fi luate măsuri
imediate pentru instituirea cadrului normativ privind acordarea tichetelor de
vacanță.
Neadoptarea prezentei
ordonanțe de urgență va duce la scăderea circulației turistice în România, la
creșterea ratei șomajului, aspecte care implicit vor genera un impact negativ
asupra întregii economii.
În temeiul art. 115 alin.
(4) din Constituția României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanță de urgență.
Art. 1. - Practică judiciară
(4), Reviste (1), Doctrină (1)
(1) Începând cu data
intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, pentru recuperarea și
întreținerea capacității de muncă a personalului salarial, angajatorii care
încadrează personal prin încheierea unui contract individual de muncă pot
acorda, în condițiile legii, bonuri de valoare, denumite în continuare tichete
de vacanță. Modificări (1), Practică judiciară (3)
(2) Instituțiile din
sectorul bugetar definite conform Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice,
cu modificările ulterioare, și Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice
locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de
finanțare și subordonare, inclusiv cele care se finanțează integral din
venituri proprii, regiile autonome, societățile comerciale la care statul este
acționar unic sau acționar majoritar, societățile și companiile naționale care
încadrează personal prin încheierea unui contract individual de muncă acordă,
în condițiile legii, tichete de vacanță. Modificări (3), Admiteri hotărâri
prealabile (1), Respingeri hotărâri prealabile (1), Jurisprudență (2), Practică
judiciară (6), Reviste (3)
(3) Tichetele de vacanță
se acordă în limitele sumelor prevăzute cu această destinație în bugetul de
stat sau, după caz, în bugete locale, pentru unitățile din domeniul bugetar, și
în limitele sumelor prevăzute cu această destinație în bugetul de venituri și
cheltuieli aprobat, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori.
Modificări (1), Jurisprudență (1), Practică judiciară (1)
(4) Nivelul maxim al
sumelor care pot fi acordate salariaților sub forma de tichete de vacanță este
contravaloarea a 6 salarii de bază minime brute pe țară garantate în plată,
pentru un salariat, în decursul unui an fiscal. Modificări (2), Jurisprudență
(1), Practică judiciară (2)
(5) Tichetele de vacanță
sunt integral suportate de către angajator, în condițiile art. 3. Modificări
(1)
(6) Angajatorii acordă
tichete de vacanță numai în cazul în care în anul fiscal anterior au obținut
profit sau venit, după caz.
(7) Conținutul minim al
pachetului de servicii care se poate achiziționa prin intermediul tichetelor de
vacanță va fi stabilit prin normele de aplicare a prezentei ordonanțe de
urgență, care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului. Modificări (1)
(8) Prestarea serviciilor
achiziționate prin intermediul tichetelor de vacanță se face în unități
turistice autorizate de Ministerul Turismului. Modificări (2)
(9) Angajatul care
beneficiază de tichete de vacanță nu mai beneficiază de prima de vacanță în
cursul anului fiscal. Modificări (1), Reviste (1)
Art. 2. - Modificări (1),
Practică judiciară (1)
(1) Tichetele de vacanță
sunt emise de către unități specializate în domeniul care face obiectul
prezentei ordonanțe de urgență și autorizate de Ministerul Finanțelor Publice,
denumite în continuare emitenți. Autorizația de funcționare se acordă potrivit
criteriilor stabilite de Ministerul Finanțelor Publice, prin ordin al
ministrului, astfel încât să se asigure dezvoltarea concurențială a serviciilor
prevăzute de prezenta ordonanță de urgență. Modificări (1), Derogări (1)
(2) Fiecare tichet de
vacanță este valabil dacă are înscrise următoarele mențiuni: Modificări (1)
a) emitentul și datele
sale de identificare;
b) valoarea nominală a
tichetului de vacantă;
c) angajatorul și datele
sale de identificare;
d) numele, prenumele și
codul numeric personal ale angajatului care este în drept să utilizeze tichetul
de vacanță;
e) spațiul destinat
înscrierii perioadei în care a fost utilizat și aplicării ștampilei unității
afiliate;
f) interdicția unității
afiliate de a plăti diferența în bani dintre valoarea tichetului de vacanță și
valoarea pachetului de servicii către utilizatorii tichetelor de vacanță;
g) perioada de valabilitate
a utilizării tichetului de vacanță.
(3) Emitenții tichetelor
de vacanță au obligația de a asigura circulația tichetelor de vacanță în
condiții de siguranță. Modificări (1)
(4) Tichetul de vacanță
are o perioadă de valabilitate de un an de la data emiterii. Modificări (1)
Art. 3. -
(1) Angajatorul împreună
cu organizațiile sindicale legal constituite și reprezentative la nivelul
unității sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentanții
salariaților stabilesc de comun acord emitentul tichetelor de vacanță cu care
vor contracta prestarea serviciilor corespunzătoare.
(2) Autoritățile și
instituțiile publice din sectorul bugetar vor contracta serviciile privind
emiterea tichetelor de vacanță cu emitenții, în condițiile legislației în
vigoare.
(3) Sumele
corespunzătoare tichetelor de vacanță acordate de către angajator sunt
deductibile la calculul impozitului pe profit, respectiv la calculul
impozitului pe venit, în limita a 6 (șase) salarii de bază minime brute pe țară
garantate în plată pentru fiecare angajat, pe an calendaristic, iar pentru
salariat sunt scutite de plata impozitului pe venituri și a impozitelor sociale
aferente. Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată este stabilit
prin hotărâre a Guvernului. Modificări (2)
(4) Sumele prevăzute la
alin. (3) nu se iau în calcul nici pentru angajator, nici pentru angajat la
stabilirea drepturilor și obligațiilor care se determină în raport cu venitul
salarial. Contravaloarea tichetelor de vacanță nu se ia în calcul la stabilirea
venitului salarial. Modificări (1)
(5) Valorile nominale
permise pentru tichetele de vacanță sunt: 10, 20, 30, 40 și 50 lei. Modificări
(3)
Art. 4. - Modificări (1)
(1) Operatorii economici
cu activitate de turism din România, autorizați de Ministerul Turismului,
conform Ordonanței Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea și desfășurarea
activității de turism în România, aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 755/2001, cu modificările ulterioare, care dețin structuri de primire
turistice clasificate și/sau agenții de turism licențiate și care acceptă
tichete de vacanță ca modalitate de plată, se denumesc, în mod convențional și
în înțelesul prezentei ordonanțe de urgență, unități afiliate.
(2) Comisionul maxim perceput
de agențiile de turism, în calitate de unități afiliate, nu poate depăși 10%
din valoarea pachetului de servicii oferit utilizatorilor tichetelor de
vacanță.
Art. 5. -
(1) Ministerul Turismului
va transmite unităților emitente lista cu unitățile afiliate.
(2) Orice plată, atât
între angajatori și unitățile emitente, cât și între unitățile emitente și cele
afiliate, se face numai prin intermediul societăților bancare, potrivit legii.
Modificări (2)
(3) Unitățile emitente
vor plăti unităților afiliate cu care au încheiat contracte pentru decontarea
tichetelor de vacanță contravaloarea acestora după prestarea serviciilor de
turism. Modificări (2)
Art. 6. - Modificări (1)
(1) Se interzice unității
afiliate acordarea unui rest de bani la tichetul de vacanță.
(2) Contravaloarea
serviciilor turistice prestate de către unitățile afiliate peste valoarea
tichetelor de vacanță se suportă de către salariat. Modificări (1)
Art. 7. - Modificări (2)
(1) Constituie
contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei
acceptarea de către unitatea afiliată spre comercializare a tichetelor de
vacanță de către alte persoane decât titularul tichetului de vacanță.
Modificări (1)
(2) Constituie
contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 la 10.000 lei și
retragerea certificatului de clasificare, respectiv a licenței de turism
acceptarea de către unitățile afiliate de tichete de vacanță pentru
achiziționarea de servicii care nu îndeplinesc condițiile pachetului minim de
servicii prevăzut la art. 1 alin. (7). Modificări (1)
(3) Constituie
contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei fapta
unității afiliate de a da rest în bani la tichetul de vacanță. Modificări (1)
(4) Constatarea
contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către personalul cu
atribuții de control din cadrul Ministerului Turismului.
(5) Contravențiilor
prevăzute la alin. (1)-(3) le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu
modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și
completările ulterioare.
Art. 8. -
În termen de 15 zile de
la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Turismului
și Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale vor supune spre aprobare,
prin hotărâre a Guvernului, normele metodologice de aplicare a acesteia.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul muncii, familiei și protecției sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finanțelor publice,
Gheorghe Pogea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.