Alo,
bandiții din Primăria Târgu-Mureș și
consiliul local: de ce nu ați dat hoților
peste bot cu legea avertizorului
public?!
DNA anchetează dedicațiile
banditului mare al PDL Mureș pe scursurile subordonate, motiv perfect să ne
întrebăm: unde au fost angajații instituțiilor
respective atunci când găinarii votau?
Orice act trece prin zeci
de mâini, orice bugetar poate să toarne hoțul și statul îi dă statut de martor
sub acoperire! Cum tac mii de angajați care se fac că nu știu când porcul
PDL Mureș dă casetele primăriei 3 luni
la scursura cu televiziunea PDL, când bunurile și angajații instituției
sunt în folosul retardatului lui Florea,
când publicitatea primăriei e doar reclamă pentru retardatul lui Florea prin
cartel recunoscut de banditul care mi s-a lăudat că duce presa bovină la notar,
pentru a stabili sumele necesare pentru a nu se merge la licitație și pungașii PDL încearcă să nu
plătească convocatoarele instituției pentru a nu cheltui banii pe altceva decât
reclamă la bastardul pedelist? Dar de angajările la rudele proaste ale celor care i-au
verificat pe scursurile etnice PDL Mureș, de angajările pe PFA inventat în 3 iulie, pentru ba hoțul să-și angajeze șmecherul în 5 iulie, atenșie DNA, dedicație a banditului pe carnet de partid și fără experiența cerută de un PFA legal!(vezi nu doar cazul Clodu Maior, ci și
al unor absolvenți de Maior (Petru), de angajările scursurilor de consilieri ai
hoților PDL Mureș?
Legea spune clar, toate astea sunt ilegalități, iar borfașii (peste o mie) au tăcut și au apărat banditul pedelist, din convingere, de frica mafioților PDL Mureș, din speranța de a fura și ei ce nu le trebuie la bandiții aleși etnic într-un oraș care e rezervat să fie furat doar de români. Cum rămâne cu borfașii care au acoperit hoția cu autocolantele din banii publici pentru banditul care visa vandalii livrați de secătura venită de la SRI(1900 de euro, 3000 de exemplare, firmă cu magazin FCM) și cum rămâne cu borfașii PDL Mureș care clamau buna înțelegere, dar luau amenzi pentru atacuri rasiste și pentru refuzul de a monta tăblițe bilingve la școli? Cum rămâne cu toate hoțiile bandiților ăștia care au cerșit vot etnic, dar au furat multi-etnic?!
Legea spune clar, toate astea sunt ilegalități, iar borfașii (peste o mie) au tăcut și au apărat banditul pedelist, din convingere, de frica mafioților PDL Mureș, din speranța de a fura și ei ce nu le trebuie la bandiții aleși etnic într-un oraș care e rezervat să fie furat doar de români. Cum rămâne cu borfașii care au acoperit hoția cu autocolantele din banii publici pentru banditul care visa vandalii livrați de secătura venită de la SRI(1900 de euro, 3000 de exemplare, firmă cu magazin FCM) și cum rămâne cu borfașii PDL Mureș care clamau buna înțelegere, dar luau amenzi pentru atacuri rasiste și pentru refuzul de a monta tăblițe bilingve la școli? Cum rămâne cu toate hoțiile bandiților ăștia care au cerșit vot etnic, dar au furat multi-etnic?!
Legea nr. 571 din 2004
privind protectia
personalului din autoritatile publice, institutiile publice si din alte unitati
care semnaleaza incalcari ale legii
(publicata in Monitorul
Oficial nr. 1214 din 17 decembrie 2004)
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1.
Prezenta lege
reglementeaza unele masuri privind protectia persoanelor care au reclamat sau
au sesizat incalcari ale legii in cadrul autoritatilor publice, institutiilor
publice si al altor unitati, savarsite de catre persoane cu functii de conducere
sau de executie din autoritatile, institutiile publice si din celelalte unitati
bugetare prevazute la art.2.
Art. 2.
(1) Dispozitiile
prezentei legi se aplica autoritatilor si institutiilor publice din cadrul
administratiei publice centrale, administratiei publice locale, aparatului
Parlamentului, aparatului de lucru al Administratiei Prezidentiale, aparatului
de lucru al Guvernului, autoritatilor administrative autonome, institutiilor
publice de cultura, educatie, sanatate si asistenta sociala, companiilor
nationale, regiilor autonome de interes national si local, precum si
societatilor nationale cu capital de stat.
(2) Prezenta lege se
aplica si persoanelor numite in consilii stiintifice si consultative, comisii
de specialitate si alte organe colegiale organizate in structura sau pe langa
autoritatile sau institutiile publice.
Art. 3.
In intelesul prezentei
legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:
a) avertizare in interes
public inseamna sesizarea facuta cu buna-credinta cu privire la orice fapta
care presupune o incalcare a legii, a deontologiei profesionale sau a
principiilor bunei administrari, eficientei, eficacitatii, economicitatii si
transparentei;
b) avertizor inseamna
persoana care face o sesizare potrivit lit.a) si care este incadrata in una din
autoritatile publice, institutiile publice sau celelalte unitati prevazute la
art.2;
c) comisie de disciplina
inseamna orice organ insarcinat cu atributii de cercetare disciplinara,
prevazut de lege sau de regulamentele de organizare si functionare a
autoritatilor publice, institutiilor publice sau a celorlalte unitati prevazute
la art.2.
CAPITOLUL II
Principii generale
Art. 4.
Principiile care
guverneaza protectia avertizarii in interes public sunt urmatoarele:
a) principiul legalitatii,
conform caruia autoritatile publice, institutiile publice si celelalte unitati
prevazute la art.2 au obligatia de a respecta drepturile si libertatile
cetatenilor, normele procedurale, libera concurenta si tratamentul egal acordat
beneficiarilor serviciilor publice, potrivit legii;
b) principiul suprematiei
interesului public, conform caruia, in intelesul prezentei legi, ordinea de
drept, integritatea, impartialitatea si eficienta autoritatilor publice si
institutiilor publice, precum si a celorlalte unitati prevazute la art.2 sunt
ocrotite si promovate de lege;
c) principiul
responsabilitatii, conform caruia orice persoana care semnaleaza incalcari ale
legii este datoare sa sustina reclamatia cu date sau indicii privind fapta
savarsita;
d) principiul
nesanctionarii abuzive, conform caruia nu pot fi sanctionate persoanele care
reclama sau sesizeaza incalcari ale legii, direct sau indirect, prin aplicarea
unei sanctiuni inechitabile si mai severe pentru alte abateri disciplinare. In
cazul avertizarii in interes public, nu sunt aplicabile normele deontologice
sau profesionale de natura sa impiedice avertizarea in interes public;
e) principiul bunei
administrari, conform caruia autoritatile publice, institutiile publice si
celelalte unitati prevazute la art.2 sunt datoare sa isi desfasoare activitatea
in realizarea interesului general, cu un grad ridicat de profesionalism, in
conditii de eficienta, eficacitate si economicitate a folosirii resurselor;
f) principiul bunei
conduite, conform caruia este ocrotit si incurajat actul de avertizare in
interes public cu privire la aspectele de integritate publica si buna
administrare, cu scopul de a spori capacitatea administrativa si prestigiul
autoritatilor publice, institutiilor publice si al celorlalte unitati prevazute
la art.2;
g) principiul
echilibrului, conform caruia nici o persoana nu se poate prevala de prevederile
prezentei legi pentru a diminua sanctiunea administrativa sau disciplinara
pentru o fapta a sa mai grava;
h) principiul bunei
credinte, conform caruia este ocrotita persoana incadrata intr-o autoritate
publica, institutie publica sau alta unitate bugetara din cele prevazute la
art.2 care a facut o sesizare, convinsa fiind de realitatea starii de fapt sau
ca fapta constituie o incalcare a legii.
CAPITOLUL III
Avertizarea privind fapte
de incalcare a legii
Art. 5.
Semnalarea unor fapte de
incalcare a legii de catre persoanele prevazute la art.1 si art.2, prevazute de
lege ca fiind abateri disciplinare, contraventii sau infractiuni, constituie
avertizare in interes public si priveste:
a) infractiuni de
coruptie, infractiuni asimilate infractiunilor de coruptie, infractiuni in
legatura directa cu infractiunile de coruptie, infractiunile de fals si
infractiunile de serviciu sau in legatura cu serviciul;
b) infractiuni impotriva
intereselor financiare ale Comunitatilor Europene;
c) practici sau
tratamente preferentiale ori discriminatorii in exercitarea atributiilor
unitatilor prevazute la art.2;
d) incalcarea prevederilor
privind incompatibilitatile si conflictele de interese;
e) folosirea abuziva a
resurselor materiale sau umane;
f) partizanatul politic
in exercitarea prerogativelor postului, cu exceptia persoanelor alese sau
numite politic;
g) incalcari ale legii in
privinta accesului la informatii si a transparentei decizionale;
h) incalcarea
prevederilor legale privind achizitiile publice si finantarile nerambursabile;
i) incompetenta sau
neglijenta in serviciu;
j) evaluari neobiective
ale personalului in procesul de recrutare, selectare, promovare, retrogradare
si eliberare din functie;
k) incalcari ale
procedurilor administrative sau stabilirea unor proceduri interne cu
nerespectarea legii;
l) emiterea de acte
administrative sau de alta natura care servesc interese de grup sau
clientelare;
m) administrarea
defectuoasa sau frauduloasa a patrimoniului public si privat al autoritatilor
publice, institutiilor publice si al celorlalte unitati prevazute la art.2;
n) incalcarea altor
dispozitii legale, care impun respectarea principiului bunei administrari si
cel al ocrotirii interesului public.
Art. 6.
Sesizarea privind
incalcarea legii sau a normelor deontologice si profesionale, conform art.4
lit.h), poate fi facuta, alternativ sau cumulativ:
a) sefului ierarhic al
persoanei care a incalcat prevederile legale, potrivit art.5;
b) conducatorului
autoritatii publice, al institutiei publice sau unitatii bugetare din care face
parte persoana care a incalcat prevederile legale, potrivit art.5, sau in care
se semnaleaza practica ilegala, chiar daca nu se poate identifica exact
faptuitorul;
c) comisiilor de
disciplina sau altor organisme similare din cadrul autoritatii publice,
institutiei publice sau unitatii prevazute la art.2 din care face parte
persoana care a incalcat legea conform art.5;
d) organelor judiciare;
e) org anelor insarcinate
cu constatarea si cercetarea conflictelor de interese si al
incompatibilitatilor;
f) comisiilor
parlamentare;
g) mass-media;
h) organizatiilor
profesionale, sindicale sau patronale;
i) organizatiilor
neguvernamentale.
CAPITOLUL IV
Protectia functionarilor
publici, a personalului contractual
si a altor categorii de
personal
Art. 7.
(1) In fata comisiei de
disciplina sau a altor organe similare, avertizorii beneficiaza de protectie
dupa cum urmeaza:
a) avertizorii in interes
public beneficiaza de prezumtia de buna credinta, in conditiile art.4 lit.h),
pana la proba contrara;
b) la cererea
avertizorului cercetat disciplinar ca urmare a unui act de avertizare,
comisiile de disciplina sau alte organisme similare din cadrul autoritatilor
publice, institutiilor publice sau altor unitati prevazute la art.2 au
obligatia de a invita presa si un reprezentant al sindicatului sau al
asociatiei profesionale. Anuntul se face prin comunicat pe pagina de internet a
autoritatii, institutiei publice sau a unitatii bugetare cu cel putin 3 zile
lucratoare inaintea sedintei, sub sanctiunea nulitatii raportului si a
sanctiunii disciplinare aplicate.
(2) In situatia in care
cel reclamat prin avertizarea in interes public este sef ierarhic, direct sau
indirect, ori are atributii de control, inspectie si evaluare a avertizorului,
comisia de disciplina sau alt organism similar va asigura protectia
avertizorului, ascunzandu-i identitatea.
Art. 8.
In cazul avertizarilor in
interes public, prevazute la art.5 lit.a) si b), se vor aplica din oficiu
prevederile art.12 alin.(2) lit.a) din Legea nr.682/2002 privind protectia
martorilor.
Art. 9.
(1) In litigiile de munca
sau cele privitoare la raporturile de serviciu, instanta poate dispune anularea
sanctiunii disciplinare sau administrative aplicate unui avertizor, daca
sanctiunea a fost aplicata ca urmare a unei avertizari in interes public,
facuta cu buna credinta.
(2) Instanta verifica
proportionalitatea sanctiunii aplicate avertizorului pentru o abatere
disciplinara, prin compararea cu practica sanctionarii sau cu alte cazuri
similare din cadrul aceleiasi autoritati, institutii publice sau unitati
bugetare, pentru a inlatura posibilitatea sanctionarii ulterioare si indirecte
a actelor de avertizare in interes public, protejate prin prezenta lege.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si
finale
Art. 10.
Prezenta lege, in
privinta protectiei avertizorilor in interes public, se completeaza cu
dispozitiile Codului muncii, precum si cu prevederile Legii nr.188/1999 privind
Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. 11.
In termen de 30 de zile
de la intrarea in vigoare a prezentei legi, autoritatile, institutiile publice
si celelalte unitati bugetare prevazute la art.2 isi vor pune de acord
regulamentele de ordine interioara cu prevederile acesteia.
Aceasta lege a fost
adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor articolului 75 si
ale articolului 76 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI
DEPUTATILOR
Valer Dorneanu
PRESEDINTELE SENATULUI
Nicolae Vacaroiu
Bucuresti, 14 decembrie
2004
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.