Hoția de la ministere, primării, consilii poate fi rezolvată cu legea avertizorului public
Bugetarii au posibilitatea să le rupă capul hoților din primării, ministere, consilii locale, consilii județene și așa mai departe, denunțând bandiții și având statut de martor sub acoperire care nu poate fi șantajat, amenințat sau dat afară de mafiot! Totul e ca românul să mai citească, naibii, o lege și să ofere informațiile despre hoți. În caz contrar, angajatul ar trebui băgat în dosare alături de făptaș, ca fiind complice. Ce spuneți, îi lăsați să fure și acceptați să fie furați toți cetățenii sau sunteți oameni responsabili și cetățeni cu spirit civic? Partea faină e că legea a apărut în ultimele zile ale mandatului coruptului și viitorului pușcăriaș model Adrian Năstase!
Legea
nr. 571/2004 privind protectia personalului din autoritatile publice,
institutiile publice
si
din alte unitati care semnaleaza incalcari ale legii
(publicata
in Monitorul Oficial nr. 1214 din 17 decembrie 2004)
Parlamentul
Romaniei adopta prezenta lege
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art.
1.
Prezenta
lege reglementeaza unele masuri privind protectia persoanelor care au reclamat
sau au sesizat incalcari ale legii in cadrul autoritatilor publice,
institutiilor publice si al altor unitati, savarsite de catre persoane cu
functii de conducere sau de executie din autoritatile, institutiile publice si
din celelalte unitati bugetare prevazute la art.2.
Art.
2.
(1)
Dispozitiile prezentei legi se aplica autoritatilor si institutiilor publice
din cadrul administratiei publice centrale, administratiei publice locale,
aparatului Parlamentului, aparatului de lucru al Administratiei Prezidentiale,
aparatului de lucru al Guvernului, autoritatilor administrative autonome,
institutiilor publice de cultura, educatie, sanatate si asistenta sociala,
companiilor nationale, regiilor autonome de interes national si local, precum
si societatilor nationale cu capital de stat.
(2)
Prezenta lege se aplica si persoanelor numite in consilii stiintifice si
consultative, comisii de specialitate si alte organe colegiale organizate in
structura sau pe langa autoritatile sau institutiile publice.
Art.
3.
In
intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea
semnificatie:
a)
avertizare in interes public inseamna sesizarea facuta cu buna-credinta cu
privire la orice fapta care presupune o incalcare a legii, a deontologiei
profesionale sau a principiilor bunei administrari, eficientei, eficacitatii,
economicitatii si transparentei;
b)
avertizor inseamna persoana care face o sesizare potrivit lit.a) si care este
incadrata in una din autoritatile publice, institutiile publice sau celelalte
unitati prevazute la art.2;
c)
comisie de disciplina inseamna orice organ insarcinat cu atributii de cercetare
disciplinara, prevazut de lege sau de regulamentele de organizare si
functionare a autoritatilor publice, institutiilor publice sau a celorlalte
unitati prevazute la art.2.
CAPITOLUL
II
Principii
generale
Art.
4.
Principiile
care guverneaza protectia avertizarii in interes public sunt urmatoarele:
a)
principiul legalitatii, conform caruia autoritatile publice, institutiile
publice si celelalte unitati prevazute la art.2 au obligatia de a respecta
drepturile si libertatile cetatenilor, normele procedurale, libera concurenta
si tratamentul egal acordat beneficiarilor serviciilor publice, potrivit legii;
b)
principiul suprematiei interesului public, conform caruia, in intelesul
prezentei legi, ordinea de drept, integritatea, impartialitatea si eficienta
autoritatilor publice si institutiilor publice, precum si a celorlalte unitati
prevazute la art.2 sunt ocrotite si promovate de lege;
c)
principiul responsabilitatii, conform caruia orice persoana care semnaleaza
incalcari ale legii este datoare sa sustina reclamatia cu date sau indicii
privind fapta savarsita;
d)
principiul nesanctionarii abuzive, conform caruia nu pot fi sanctionate
persoanele care reclama sau sesizeaza incalcari ale legii, direct sau indirect,
prin aplicarea unei sanctiuni inechitabile si mai severe pentru alte abateri
disciplinare. In cazul avertizarii in interes public, nu sunt aplicabile
normele deontologice sau profesionale de natura sa impiedice avertizarea in
interes public;
e)
principiul bunei administrari, conform caruia autoritatile publice,
institutiile publice si celelalte unitati prevazute la art.2 sunt datoare sa
isi desfasoare activitatea in realizarea interesului general, cu un grad
ridicat de profesionalism, in conditii de eficienta, eficacitate si
economicitate a folosirii resurselor;
f)
principiul bunei conduite, conform caruia este ocrotit si incurajat actul de
avertizare in interes public cu privire la aspectele de integritate publica si
buna administrare, cu scopul de a spori capacitatea administrativa si
prestigiul autoritatilor publice, institutiilor publice si al celorlalte
unitati prevazute la art.2;
g)
principiul echilibrului, conform caruia nici o persoana nu se poate prevala de
prevederile prezentei legi pentru a diminua sanctiunea administrativa sau
disciplinara pentru o fapta a sa mai grava;
h)
principiul bunei credinte, conform caruia este ocrotita persoana incadrata
intr-o autoritate publica, institutie publica sau alta unitate bugetara din
cele prevazute la art.2 care a facut o sesizare, convinsa fiind de realitatea
starii de fapt sau ca fapta constituie o incalcare a legii.
CAPITOLUL
III
Avertizarea
privind fapte de incalcare a legii
Art.
5.
Semnalarea
unor fapte de incalcare a legii de catre persoanele prevazute la art.1 si
art.2, prevazute de lege ca fiind abateri disciplinare, contraventii sau
infractiuni, constituie avertizare in interes public si priveste:
a)
infractiuni de coruptie, infractiuni asimilate infractiunilor de coruptie,
infractiuni in legatura directa cu infractiunile de coruptie, infractiunile de
fals si infractiunile de serviciu sau in legatura cu serviciul;
b)
infractiuni impotriva intereselor financiare ale Comunitatilor Europene;
c)
practici sau tratamente preferentiale ori discriminatorii in exercitarea
atributiilor unitatilor prevazute la art.2;
d)
incalcarea prevederilor privind incompatibilitatile si conflictele de interese;
e)
folosirea abuziva a resurselor materiale sau umane;
f)
partizanatul politic in exercitarea prerogativelor postului, cu exceptia
persoanelor alese sau numite politic;
g)
incalcari ale legii in privinta accesului la informatii si a transparentei
decizionale;
h)
incalcarea prevederilor legale privind achizitiile publice si finantarile
nerambursabile;
i)
incompetenta sau neglijenta in serviciu;
j)
evaluari neobiective ale personalului in procesul de recrutare, selectare,
promovare, retrogradare si eliberare din functie;
k)
incalcari ale procedurilor administrative sau stabilirea unor proceduri interne
cu nerespectarea legii;
l)
emiterea de acte administrative sau de alta natura care servesc interese de
grup sau clientelare;
m)
administrarea defectuoasa sau frauduloasa a patrimoniului public si privat al
autoritatilor publice, institutiilor publice si al celorlalte unitati prevazute
la art.2;
n)
incalcarea altor dispozitii legale, care impun respectarea principiului bunei
administrari si cel al ocrotirii interesului public.
Art.
6.
Sesizarea
privind incalcarea legii sau a normelor deontologice si profesionale, conform
art.4 lit.h), poate fi facuta, alternativ sau cumulativ:
a)
sefului ierarhic al persoanei care a incalcat prevederile legale, potrivit
art.5;
b)
conducatorului autoritatii publice, al institutiei publice sau unitatii
bugetare din care face parte persoana care a incalcat prevederile legale,
potrivit art.5, sau in care se semnaleaza practica ilegala, chiar daca nu se
poate identifica exact faptuitorul;
c)
comisiilor de disciplina sau altor organisme similare din cadrul autoritatii
publice, institutiei publice sau unitatii prevazute la art.2 din care face
parte persoana care a incalcat legea conform art.5;
d)
organelor judiciare;
e)
org anelor insarcinate cu constatarea si cercetarea conflictelor de interese si
al incompatibilitatilor;
f)
comisiilor parlamentare;
g)
mass-media;
h)
organizatiilor profesionale, sindicale sau patronale;
i)
organizatiilor neguvernamentale.
CAPITOLUL
IV
Protectia
functionarilor publici, a personalului contractual
si
a altor categorii de personal
Art.
7.
(1)
In fata comisiei de disciplina sau a altor organe similare, avertizorii
beneficiaza de protectie dupa cum urmeaza:
a)
avertizorii in interes public beneficiaza de prezumtia de buna credinta, in
conditiile art.4 lit.h), pana la proba contrara;
b)
la cererea avertizorului cercetat disciplinar ca urmare a unui act de
avertizare, comisiile de disciplina sau alte organisme similare din cadrul
autoritatilor publice, institutiilor publice sau altor unitati prevazute la
art.2 au obligatia de a invita presa si un reprezentant al sindicatului sau al
asociatiei profesionale. Anuntul se face prin comunicat pe pagina de internet a
autoritatii, institutiei publice sau a unitatii bugetare cu cel putin 3 zile lucratoare
inaintea sedintei, sub sanctiunea nulitatii raportului si a sanctiunii
disciplinare aplicate.
(2)
In situatia in care cel reclamat prin avertizarea in interes public este sef
ierarhic, direct sau indirect, ori are atributii de control, inspectie si
evaluare a avertizorului, comisia de disciplina sau alt organism similar va
asigura protectia avertizorului, ascunzandu-i identitatea.
Art.
8.
In
cazul avertizarilor in interes public, prevazute la art.5 lit.a) si b), se vor
aplica din oficiu prevederile art.12 alin.(2) lit.a) din Legea nr.682/2002
privind protectia martorilor.
Art.
9.
(1)
In litigiile de munca sau cele privitoare la raporturile de serviciu, instanta
poate dispune anularea sanctiunii disciplinare sau administrative aplicate unui
avertizor, daca sanctiunea a fost aplicata ca urmare a unei avertizari in
interes public, facuta cu buna credinta.
(2)
Instanta verifica proportionalitatea sanctiunii aplicate avertizorului pentru o
abatere disciplinara, prin compararea cu practica sanctionarii sau cu alte
cazuri similare din cadrul aceleiasi autoritati, institutii publice sau unitati
bugetare, pentru a inlatura posibilitatea sanctionarii ulterioare si indirecte
a actelor de avertizare in interes public, protejate prin prezenta lege.
CAPITOLUL
V
Dispozitii
tranzitorii si finale
Art.
10.
Prezenta
lege, in privinta protectiei avertizorilor in interes public, se completeaza cu
dispozitiile Codului muncii, precum si cu prevederile Legii nr.188/1999 privind
Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art.
11.
In
termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, autoritatile,
institutiile publice si celelalte unitati bugetare prevazute la art.2 isi vor
pune de acord regulamentele de ordine interioara cu prevederile acesteia.
Aceasta
lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor
articolului 75 si ale articolului 76 alineatul (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
Valer
Dorneanu
PRESEDINTELE
SENATULUI
Nicolae
Vacaroiu
Bucuresti,
14 decembrie 2004
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.