Active
Watch cere CNA să verifice normele prin decizia de reziliere a contractului lui
Ivanovici
Se
cunoaște deja că la ordinul FRF Digi
sport a terminat colaborarea cu Horia Ivanovici. După toate normele de bun-simț,
FRF a șantajat Digi cu retragerea acreditării, ceea ce impunea intervenția
presei care nu șantajează sau nu e șantajată. Desigur, intervențiile au fost
minime, dar Active Watch își face datoria și cere CNA să verifice cum se
reziliază la comandă un contract. Iar dacă amintim că FRF are dosarele sale cu
dezafilierea Craiovei, iar RCS-RDS e în
dosarul cu șantajul Antenelor și cu mita care ar fi fost dată lui Mitică pentru
meciuri, avem exact imaginea jegului din
sport și de pe lângă oamenii de sport din România.
Sesizare către CNA în
cazul RCS&RDS vs Horia Ivanovici
Publicat Miercuri, 18
Septembrie 2013
18.09.2013
Către Consiliul
Național al Audiovizualului
ActiveWatch, organizație
de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public,
solicită CNA, în calitatea sa de garant al interesului public în domeniul
audiovizual, să analizeze dacă s-au încălcat normele legislației audiovizuale
prin decizia de reziliere a Contractului de Cesiune de Drepturi de Autor nr.
C1037/02.08.2011 dintre S.C. RCS&RDS S.A. și realizatorul TV Horia
Ivanovici.
Decizia unilaterală de
încetare a contractului de colaborare vine ca urmare a unei înștiințări primite
de postul de televiziune Digi Sport din partea Federației Române de Fotbal prin
care se retrăgeau acreditările la acțiunile echipei naționale de fotbal.
Motivele invocate de FRF au fost „nenumăratele insulte proferate împotriva
Președintelui FRF, domnul Mircea Sandu, selecționerului echipei naționale,
Victor Pițurcă, și conducerii FRF de domnul Horia Ivanovici, în cadrul
emisiunii Fanatik Show”.
Compania media invocă
explicit în decizia de concediere lezarea imaginii publice a oficialilor
structurilor sportive din România. RCS&RDS a constatat în urma unei
monitorizări prin sondaj că Ivanovici ar fi „adus atingere imaginii publice a
oficialilor structurilor sportive din România”. Raportul de verificare citează
o serie de afirmații ale jurnalistului la adresa oficialilor FRF.
Majoritatea
afirmațiilor/expresiilor incriminate nu depășesc limita dreptului la libera
exprimare și reprezintă opinii argumentate asociate unor situații factuale,
majoritatea lor în interes public, așa cum este definit de Art. 31 din Codul de
reglementare în audiovizual. Insultele sau atacurile la persoană constitutie o
doar o mică parte din exemplele invocate de RCS&RDS.
Imediat după ce
Ivanovici a fost dat afară, celor de la Digi Sport li s-a ridicat interdicția
de a participa la acțiunile organizate de FRF.
ActiveWatch consideră
că decizia respectivă este abuzivă, reprezintă o încălcare flagrantă a
libertății de exprimare și un precedent extrem de periculos pentru libertatea
presei. De asemenea, este împiedicat liberul acces al publicului la informații
și opinii, precum și libera formare a opiniilor. Rolul presei este de a veghea
la bunul mers al societății, cu precădere de a expune abuzurile, ilegalitățile
și corupția structurilor de putere, publice sau private. În cazul de față,
structurile de putere sunt reprezentate de entități private (FRF, Pițurcă,
LPF). Este foarte grav că o companie de media cedează presiunilor venite din
partea unor structuri de putere și sancționează discreționar un jurnalist,
invocând explicit drept unic motiv afectarea imaginii acelor persoane
(principalii subiecți de interes pentru un jurnalist). Jurnalismul, interesul
public și dreptul la liberă exprimare nu sunt nicăieri invocate, singura grijă
a RCS&RDS (companie de media) fiind imaginea FRF.
Demersul RCS&RDS ar
fi putut avea un dram de credibilitate dacă s-ar fi invocat argumente de natură
profesională, însă ele nu apar în decizie. În mod normal, eventualele abateri
ale jurnalistului trebuiau evaluate în baza unor norme profesionale asumate sau
a celor prevăzute în legislația audiovizuală. Ori, RCS&RDS nu a invocat
niciun astfel de document și nu pare a fi preocupat de posibila încălcare a
normelor audiovizuale de către Horia Ivanovici. Nu știm ce cod etic și-a asumat
redacția Digi Sport, conform solicitării CNA, dar, chiar dacă există un astfel
de document asumat, el nu a fost invocat.
Instituțiile sau
persoanele lezate de afirmațiile lui Horia Ivanovici dispuneau de instrumente
legale (reglementările din domeniul audiovizual) pentru a se apăra de
eventualele derapaje de limbaj ale lui Ivanovici, dar nu au apelat la ele, ceea
ce dovedește că scopul întregului demers nu a fost corectarea unor informații
sau opinii, ci „executarea” lui Ivanovici. Mesajul implicit este adresat
întregii prese sportive din România: „nu vă puneți rău cu Federația, că riscați
retragerea acreditărilor sau pierderea slujbelor”.
Situația este cu atât
mai îngrijorătoare cu cât avem de-a face cu un actor economic extrem de
puternic, având o dublă calitate de distribuitor și furnizor de conținut, situație
ce poate genera abuzuri de poziție dominantă, așa cum este cazul față.
RCS&RDS este beneficiarul unui contract de transmitere a meciurilor cu Liga
Profesionistă de Fotbal, recente dezvăluiri în spațiul public relevând o serie
de relații comerciale discutabile între companie și alte societăți comerciale
controlate de președintele Ligii Profesioniste de Fotbal, Dumitru Dragomir.
Aceeași companie a fost în ultimul timp protagonista unor dispute comerciale cu
furnizorii de conținut, eliminând din grila de programe o serie de canale de pe
rețelele de cablu și satelit.
Ultimii ani au
consemnat mai multe situații în care oficialii din fotbal au reprimat în forță
opiniile critice exprimate la adresa lor, fie de suporteri, fie de jurnaliști.
Șantajul practicat de FRF prin condiționarea acreditării de o acoperire
mediatică favorabilă împreună cu această acțiune de forță a RCS&RDS relevă
relația nesănătoasă dintre structurile de conducere ale fotbalului și
mass-media, a cărei consecință este blocarea informațiilor și a opiniilor
critice față de conducătorii fotbalului. Este inadmisibil ca media să devină
prizonierul intereselor unor structuri de putere din lumea sportului ale căror
presiuni afectează dreptul constituțional la liberă exprimare.
• Solicităm CNA să analizeze
dacă decizia de încheiere a contractului de colaborare și contractul de
colaborare dintre RCS&RDS și Horia Ivanovici s-au încălcat următoarele
prevederi din legea audiovizualului:
ART. 3 (1) Prin
difuzarea şi retransmisia serviciilor de programe se realizează şi se asigură
pluralismul politic şi social, diversitatea culturală, lingvistică şi
religioasă, informarea, educarea şi divertismentul publicului, cu respectarea
libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului.
(2) Toţi furnizorii de
servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a
publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să
favorizeze libera formare a opiniilor.
ART. 6 (1) Cenzura de
orice fel asupra comunicării audiovizuale este interzisă.
(2) Independenţa
editorială a furnizorilor de servicii media audiovizuale este recunoscută şi
garantată de prezenta lege.
(3) Sunt interzise
ingerinţe de orice fel în conţinutul, forma sau modalităţile de prezentare a
elementelor serviciilor media audiovizuale, din partea autorităţilor publice
sau a oricăror persoane fizice sau juridice, române ori străine.
• Solicităm CNA să
verifice existența unor clauze contractuale între FRF și LPS și radiodifuzori
care limitează dreptul la liberă exprimare, precum și în contractul de
colaborare întreRCS&RDS și Horia Ivanovici la care face referire decizia
RCS&RDS. ART. 87 Orice clauze contractuale, indiferent de părţi, care
încalcă, în domeniul audiovizualului, dreptul publicului de a primi informaţii
de interes public şi libera concurenţă sunt nule.
• Solicităm CNA să
intervină în acest caz în baza ART. 8 din legea audiovizualului și să protejeze
dreptul jurnaliștilor la exercitarea profesiei (1) Autorităţile publice abilitate
asigură, la cerere:a) protecţia jurnaliştilor în cazul în care aceştia sunt
supuşi unor presiuni sau ameninţări de natură să împiedice ori să restrângă în
mod efectiv libera exercitare a profesiei lor; ART. 10. 3) În calitate de
garant al interesului public în domeniul comunicării audiovizuale, Consiliul
are obligaţia să asigure:
a) respectarea
exprimării pluraliste de idei şi de opinii în cadrul conţinutului serviciilor
media audiovizuale transmise de furnizorii de servicii media audiovizuale
aflaţi sub jurisdicţia României;
• Solicităm CNA să
sesizeze din nou Consiliul Concurenței pentru a analiza existența unui abuz de
poziție dominantă în acest caz. ART. 10. (6) Consiliul este obligat să sesizeze
autorităţile competente cu privire la apariţia sau existenţa unor practici
restrictive de concurenţă, a abuzului de poziţie dominantă sau a concentrărilor
economice, precum şi cu privire la orice alte încălcări ale prevederilor legale
care nu intră în competenţa sa.
Răzvan Martin
Coordonator al
Departamentului FreeEx, ActiveWatch
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.