Da,
pentru mediere! Acolo unde există oameni responsabili!
Consiliul de Mediere
România propune un subiect de interes din campania Apelează la un mediator! Când ați apela la un mediator și
cum ați recomanda cuiva ca să se apeleze la un mediator sunt întrebările la
care suntem invitați să răspundem. Din
experiența personală destul de recentă, răspund la prima întrebare: Aș apela la un mediator acolo unde există
oameni responsabili, care cunosc legile și cu care se poate vorbi civilizat și
uman.
Cum ați proceda
dumneavoastră dacă ați fi chemat să fiți informați că unii au votat pentru
concedierea dumneavoastră, nominală, pe motiv de reducerea cheltuielilor, fără
să se prezinte criterii de performanță după care neamurile afaceriștilor
(frați, fiice, nurori ș.a.m.d) rămân în funcții? Desigur, reducerea
cheltuielilor se face concediind cel mai slab plătit jurnalist, dar să spunem
că matematica și legile sunt o taină mult prea mare pentru niște oameni mult
prea în vârstă și lăsăm la o parte și natura muncii și subiectele sensibile
legate de banul public primit și rămânem doar la problemă: cineva e concediat.
Cineva-ul respectiv nici măcar nu a primit în timpul serviciului banii cuveniți
și asumați de ziar prin CCM unic pe ramură- care spunea exact care e salariul
de bază pentru un jurnalist cu studii superioare, că vechimea nu e opțională și
că fidelitatea se plătește. În consecință, dacă nu am reușit să își primesc
banii în timpul serviciului, mereu fiind șantajat cu: nu îți convine, pleacă,
am decis să îmi obțin banii pe calea justiției. Desigur, am apelat întâi la ITM
Mureș, care a susținut că e conflict
de muncă și că el trebuie soluționat de tribunal (sic), după o sesizare
făcută pentru absolut toți angajații ziarului care nu îți primeau bani legali
(între ei fiind chiar și acționarii ziarului!). Dacă am văzut vă statul nu vrea
să muncească pentru intrarea în legalitate și plata salariilor cuvenite (implicit
și pentru sumele de mii de euro pe care statul trebuia să le primească în
contul salariilor legale pentru fiecare dintre angajați), am pornit primul
proces. Despre acest proces vă pot spune că a debutat în toamna lui 2010, cu
decizie în mai 2010 și cu sentință definitivă și executorie în decembrie 2010!
Al doilea proces a fost pentru cele 3 salarii cuvenite la plecare, pentru că, surpriză,
conducerea ziarului respectiv s-a făcut că habar nu are de legi, de legalitate,
deși ziarul respectiv a primit prin
mail de la inspectorii ITM exact conținutul CCM unic pe ramură. Așadar,
inspectorii IFM știau legea și nu o aplicau, conducerea ziarului s-a făcut că e
analfabetă și așa mai departe.
Cel de-al doilea proces
a început în 2011 și a durat mai puțin, iar ceea ce merită subliniat e că două
procese au durat 2 ani, timp în care am inclus și 7 luni pentru primirea a două
decizii prin poștă tocmai de la vreo 7 poște distanță (2 km!)! Ceea ce vreau să
vă arăt este că inspectorii ITM
Mureș puteau să mă scutească de 2 ani
pierduți în tribunale dacă ar fi muncit ca și colegii de la București (verificați
controlul de la ziarul Adevărul, cu inspectorii ITM care s-au asigurat că
angajații primesc sumele conform CCM unic pe ramură, pentru zeci de persoane),
să nu fie atât de proști încât să informeze prin mail angajatorul, dar fără să
aplice legile pe care le cunoșteau, că 7 luni pentru primirea a două decizii
reprezintă destul de mult. Dacă aș fi
avut de-a face cu oameni raționali, problema se putea rezolva la mediator, așa
nu am avut cu cine să pot discuta probleme de legi, impozite, legalitate.
Medierea, pe de altă parte, m-ar fi făcut să ratez momentele comice de la
tribunal, când partea adversă a susținut că sunt inginer, nu ziarist (ceea ce
este și adevărat, dar Legea presei din 1974 specifica clar: ziaristul,
redactorul, reporterul este un angajat cu studii superioare, nu neapărat de
profil!), că nu trebuie să primesc salarii la plecare pentru că nu mai
sunt…salariat (ghinionul celor care au numit salarii cuantumurile sumelor de încasat), că mi-am încălcat
fidelitatea adresându-mă instituțiilor statului (sic!) și publicând sentințe pe
blogurile proprii, că nu am atestat de jurnalist (ce surpriză, sunt mândru ce
așa ceva, pentru că nu am fost angajat pe vremea comuniștilor, iar cineva care
nu e analfabet poate să găsească o lege valabilă pentru angajații de la presa
care era organul PCR), așteptarea 5 luni ca să se binevoiască să se completeze
cartea de muncă conform sentinței, un ușor… retard, deci.
Revenind la preambul,
medierea este o cale care vă poate scăpa de toate prostiile avocățești de 2
lei, de tărăgănarea proceselor, de refuzul de a se completa o carte de muncă pe
motiv că așa vrea vreun octogenar aerian deja și așa mai departe. Cu condiția
să găsiți oameni corecți, inteligenți și care să cunoască și legile sau măcar
să plătească pe cineva care să le citească legile. Am mai scris-o și o scriu:
din procesele mele am câștigat peste 6000 de euro net, dar conform legilor
angajatorul trebuie să plătească aproximativ 4000 de euro la stat pentru
impozitele mele și taxele și impozitele cuvenite de angajator. Bani care, în
cazul că nu s-a făcut evaziune fiscală, ar trebui să fie încasați de un stat
care a refuzat să muncească și care primește banii cadou pe care nu îi primea
dacă eu nu decideam să mă judec! În acest caz am pretenția că sunt un
recuperator pentru statul român și propun ca aceia care se luptă pentru banii
lor și pentru plătirea obligațiilor către
stat să primească exact cât primește un angajat al statului care se ocupă cu
recuperarea banilor datorați către stat! Parafrazând: dacă voi (statul) nu îi
vreți, eu îi vreau!
Acest mic lobby
jurnalistic pentru mediere sper să îi facă pe unii să ia foarte în serios
medierea și beneficiile sale, altfel riscând să se ajungă la tribunale, la
procese lungite ani în șir și la deteriorarea normală a relațiilor între foști
prieteni sau tovarăși de muncă. În momentul în care patronul, conducerea se
dovedește cu oamenifără pic de bun simț, nu mai aveți altă soluție decât
procesul. Până acolo sunteți invitați să încercați să vă rezolvați problemele
la mediator.
Spicuind din
informațiile legate de mediere aflăm știri interesante, pe care le-aș prezenta
oricărei persoane care ajunge la un conflict.
În 1 august 2013 au
intrat in vigoare norme legislative ce obligă justițiabilii care vor să
deschidă un proces judiciar să parcurgă o ședință de informare privind medierea
la un mediator autorizat. Aceasta obligație trebuie îndeplinită, de regulă, înaintea
deschiderii procesului judiciar, deci înaintea depunerii cererii de chemare în
judecată la instanța judecătorească. Dacă se depune cererea la instanța de
judecată, aceasta poate da un termen pentru parcurgerea ședinței de informare
privind medierea si doar apoi se continua etapele procesului judiciar civil.
În
materie penala, obligativitatea ședinței de informare privind medierea nu este
în vigoare. O primă şedinţă de informare la mediator înainte de
tranşarea unei dispute printr-un proces, în cauzele care privesc litigiile de
muncă, divorţuri, partaje de bunuri comune, dar şi malpraxisurile este
obligatorie, atrag atenţia autorităţile.
În România există 8.000 de mediatori
autorizaţi. Datele lor de contact pot fi găsite pe site-ul Consiliului de Mediere
unde este afişat tabloul mediatorilor autorizaţi, dar şi la sediile instanţelor
din întreaga ţară. Cine trebuie să meargă la mediator Potrivit legii, părţile
sau partea interesată trebuie să facă dovada că au participat la şedinţa de
informare cu privire la avantajele medierii, în cazul mai multor tipuri de
litigii: în domeniul protecţiei consumatorilor; în materia dreptului familiei,
în domeniul litigiilor privind posesia, grăniţuirea, strămutarea de hotare,
precum şi în orice alte litigii care privesc raporturile de vecinătate; în
cazurile de malpraxis, în litigiile de muncă, în litigiile civile a căror
valoare este sub 50.000 de lei, cu excepţia litigiilor în care s-a pronunţat o
hotărâre executorie de deschidere a procedurii de insolvenţă, a acţiunilor
referitoare la registrul comerţului şi a cazurilor în care părţile aleg să
recurgă la alte proceduri prevăzute de lege. În materie penală, procedura de
informare este obligatorie în cazul „infracţiunilor pentru care retragerea
plângerii prealabile sau împăcarea părţilor înlătură răspunderea penală, după
formularea plângerii, dacă făptuitorul este cunoscut sau a fost identificat,
iar victima îşi exprimă consimţământul de a participa la şedinţa de informare
împreună cu făptuitorul“, se arată în lege.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.