miercuri, 12 februarie 2014

Taximetrie și maxi-șmecherie



Taximetrie și maxi-șmecherie
V-ați întrebat vreodată de ce firmele de taxi au în unele orașe exact același preț? De ce firmele de taxi nu au taxiuri proprii și le folosesc pe cele ale amărâților înscriși cu mașina la serviciu? De ce există mii de taxiuri la o populație relativ mică? De ce șoferii își plătesc singuri instructajul de protecția muncii?  Dacă v-ați pus măcar o întrebare din genul de mai sus probabil știți și răspunsul: datorită impertinenței celor care oferă o prestare servicii dincolo de limita legii, evazionist, cu pile politice sau pus rapid pe căpătuiala patronilor.  Să le luăm pe rând și să exemplificăm cu situația întâlnită într-un municipiu reședință de județ. Legea concurenței stabilește clar că firmele care pun preț unic încalcă legea și pot primi 10 la sută din cifra de afaceri amendă. Ce se întâmplă în târg  ? Funcționează luni în șir cartelul 1,5 lei. Unii au curaj să scrie de acest cartel care grupa 7 firme de taxi, mai puțin una purtând numele unui personaj de desene animate. Insul de la Consiliul concurenței, șef peste două județe, se înființează speriat la presă: Uite ce mi-ați făcut, acum Bucureștiul îmi cere să fac anchetă! Ancheta nu duce la nimic, iar la solicitarea unui răspuns omul de la concurență zice: Dați-mi o dovadă scrisă, ca și cum mai suntem în epoca fraților de cruce care încalc legea și se și iscălesc pentru asta cu sânge, pentru că pe el nu îl duce să verifice la metrologie ziua în care sute de taximetriști au cerut modificarea tarifului! Tot în târg, pe care îl luăm de referință pentru situația întâlnită în mai multe orașe, șoferii de taxi se plâng că trebuie să îi dea șefului 5 lei lunar, fără chitanță, pentru…instructajul muncii. Desigur, ITM ne confirmă bănuielile că banii se iau ilegal, dar până să se termine vreo anchetă șefa ITM e umflată pentru abuz în serviciu și trimisă în judecată pentru că a ciripit la neterminații creștini și democrați cu care a fost în partid. Firma care a refuzat cartelul 1,5 lei - cea cu nume de personaj Disney - e în centrul unui scandal, după atribuirea a încă 10 licențe. Pentru a încerca să blocheze acele licențe, câțiva patroni scot sute de taximetriști în stradă, de parcă la 1.000 de licențe taxi mai însemna ceva 10 în plus! Mai târziu aveam să aflăm miza reală: o licență de taximetrie costa un șofer și 2.000 de euro, bani care trebuiau dați patronului, posibil, deci, 20.000 de euro pierduți de unii după cele 10 licențe care nu au ajuns la ei.
Târgușorul nostru (târg prin denumire, nu peiorativ) -  definitoriu pentru cel puțin o parte din România - are și firme care nu au mașini proprii, pentru că taximetria se poate face după ureche: ai mașină și carnet de minimum 3 ani, te facem taximetrist, iar tu cotizezi la șef și te privește reparațiile propriei mașini! Târgul nostru definitoriu avea maximum 30 de șoferi de taxi în 1989, pentru ca în 2014 să fie peste 1000. Populația orașului fiind aproape identică, ceea ce a crescut a fost populația de…taximetriști, care a ajuns cam la 1 la sută,  o adevărată armată auto! După toate astea ați putea concluziona că o bună afacere este să vă faceți…patron de firmă de taxi! Tot ce vă lipsește e conexiunea la primărie, la vreun hoțoman politic și primiți și licențele pe care le puteți da, gratuit sau nu, celor care ajung să vă lucreze ca niște robi. Să vorbim de evaziune, de încălcarea legii concurenței, de carteluri? Doar dacă vă prinde cineva, în rest sunteți cetățeni onorabili (sic)! Oricum, populația își vede de ale ei, nimeni nu vă toarnă, doar presa mai mârâie, dar de pomană, pentru că instituțiile statului nu vor sau nu sunt lăsate să muncească. Mai vreți și alte aberații din domeniu, în afara celor legate de taxe  percepute ilegale, de licențe pe amici politici? Tariful de noapte, care e mai mare decât cel de zi, tariful de pornire egal cu un kilometru parcurs. Vi se va spune că tariful de pornire e pentru descurajarea celor care vor distanțe scurte, dar și dacă comandați pe distanțe de 1-2 km și plătiți și taxa respectivă unii șoferi se comportă tot de parcă v-ar fi dus gratuit!
P.S. Tot respectul șoferilor de taxi care lucrează legal, care își cunosc drepturile, care nu sunt și nu pot fi șantajați de patroni și care își fac meseria cinstit!(Articol publicat în Evenimentul zilei)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.