Taximetrie și
maxi-șmecherie
V-ați întrebat vreodată
de ce firmele de taxi au în unele orașe exact același preț? De ce firmele de
taxi nu au taxiuri proprii și le folosesc pe cele ale amărâților înscriși cu
mașina la serviciu? De ce există mii de taxiuri la o populație relativ mică? De
ce șoferii își plătesc singuri instructajul de protecția muncii? Dacă v-ați pus măcar o întrebare din genul de
mai sus probabil știți și răspunsul: datorită impertinenței celor care oferă o
prestare servicii dincolo de limita legii, evazionist, cu pile politice sau pus
rapid pe căpătuiala patronilor. Să le
luăm pe rând și să exemplificăm cu situația întâlnită într-un municipiu
reședință de județ. Legea concurenței stabilește clar că firmele care pun preț
unic încalcă legea și pot primi 10 la sută din cifra de afaceri amendă. Ce se
întâmplă în târg ? Funcționează luni în
șir cartelul 1,5 lei. Unii au curaj să scrie de acest cartel care grupa 7 firme
de taxi, mai puțin una purtând numele unui personaj de desene animate. Insul de
la Consiliul concurenței, șef peste două județe, se înființează speriat la
presă: Uite ce mi-ați făcut, acum Bucureștiul îmi cere să fac anchetă! Ancheta
nu duce la nimic, iar la solicitarea unui răspuns omul de la concurență zice: Dați-mi
o dovadă scrisă, ca și cum mai suntem în epoca fraților de cruce care încalc
legea și se și iscălesc pentru asta cu sânge, pentru că pe el nu îl duce să
verifice la metrologie ziua în care sute de taximetriști au cerut modificarea
tarifului! Tot în târg, pe care îl luăm de referință pentru situația întâlnită
în mai multe orașe, șoferii de taxi se plâng că trebuie să îi dea șefului 5 lei lunar, fără chitanță,
pentru…instructajul muncii. Desigur, ITM ne confirmă bănuielile că banii se
iau ilegal, dar până să se termine vreo anchetă șefa ITM e umflată pentru abuz
în serviciu și trimisă în judecată pentru că a ciripit la neterminații creștini
și democrați cu care a fost în partid. Firma care a refuzat cartelul 1,5 lei -
cea cu nume de personaj Disney - e în centrul unui scandal, după atribuirea a
încă 10 licențe. Pentru a încerca să blocheze acele licențe, câțiva patroni
scot sute de taximetriști în stradă, de parcă la 1.000 de licențe taxi mai însemna
ceva 10 în plus! Mai târziu aveam să aflăm miza reală: o licență de taximetrie costa un șofer și 2.000 de euro, bani care trebuiau
dați patronului, posibil, deci, 20.000 de euro pierduți de unii după cele 10
licențe care nu au ajuns la ei.
Târgușorul nostru (târg
prin denumire, nu peiorativ) - definitoriu pentru cel puțin o parte din
România - are și firme care nu au mașini proprii, pentru că taximetria se poate
face după ureche: ai mașină și carnet de
minimum 3 ani, te facem taximetrist, iar tu cotizezi la șef și te privește
reparațiile propriei mașini! Târgul nostru definitoriu avea maximum 30 de
șoferi de taxi în 1989, pentru ca în 2014 să fie peste 1000. Populația orașului
fiind aproape identică, ceea ce a crescut a fost populația de…taximetriști,
care a ajuns cam la 1 la sută, o
adevărată armată auto! După toate astea ați putea concluziona că o bună afacere
este să vă faceți…patron de firmă de taxi! Tot ce vă lipsește e conexiunea la
primărie, la vreun hoțoman politic și primiți și licențele pe care le puteți da,
gratuit sau nu, celor care ajung să vă lucreze ca niște robi. Să vorbim de
evaziune, de încălcarea legii concurenței, de carteluri? Doar dacă vă prinde
cineva, în rest sunteți cetățeni onorabili (sic)! Oricum, populația își vede de
ale ei, nimeni nu vă toarnă, doar presa mai mârâie, dar de pomană, pentru că
instituțiile statului nu vor sau nu sunt lăsate să muncească. Mai vreți și alte
aberații din domeniu, în afara celor legate de taxe percepute ilegale, de licențe pe amici
politici? Tariful de noapte, care e mai mare decât cel de zi, tariful de
pornire egal cu un kilometru parcurs. Vi se va spune că tariful de pornire e
pentru descurajarea celor care vor distanțe scurte, dar și dacă comandați pe
distanțe de 1-2 km și plătiți și taxa respectivă unii șoferi se comportă tot de
parcă v-ar fi dus gratuit!
P.S. Tot respectul
șoferilor de taxi care lucrează legal, care își cunosc drepturile, care nu sunt
și nu pot fi șantajați de patroni și care își fac meseria cinstit!(Articol publicat în Evenimentul zilei)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.