SRI
și-a luat obiceiul să anunțe atacuri cibernetice în fiecare an
Săptămâna aceasta a
fost cea cu atacul cibernetic, declarat de Kaspersky și de SRI, numărul
calculatoarelor fiind infim, dar senzaționalismul imens: țări care atacă,
teroriști care atacă, SRI veghează, ai dracului să fiți!
.
Doar unele din aceste atacuri sunt de natura sa afecteze securitatea nationala
a Romaniei. In momentul de fata nu pot sa fac foarte multe declaratii, dar pot
sa spun ca aceste atacuri au ca sursa grupari de criminalitate informatica,
chiar actori statali, au ca sursa grupari extremiste-teroriste. Tinand cont ca
aceste actiuni sunt inca in derulare, nu pot intra in detalii", a declarat
Sorin Sava pentru postul de televiziune citat.
Kasperski
precizeaza ca Romania se afla pe locul sapte la numarul de victime, cu 15
adrese IP afectate, pe primul loc situandu-se Franta. Printre cele 15 victime
identificate pe teritoriul Romaniei, se numara doua ministere, doua alte
institutii guvernamentale, companii private, precum si utilizatori de internet
rezidential sau mobil, se arata in comunicat.Hotnews zicere.
Dar să vedeți că
atacurile sunt anuale și raportate cu mândrie de SRI: ianuarie 2013:
SRI: România - ţinta
celui mai mare atac cibernetic din ultimii 20 de ani. Operaţiunea
"Octombrie Roşu" a vizat secrete politice şi economice la Marea
Neagră (Gândul zicere).
Tot
în 2013 apare strategia de securitate cibernetică și dacă mai săpăm s-ar putea
să găsim niscaiva achiziții ale lui Ghiță la SRI. Că așa e în tenis. SRI,
continuă să…continui!
HOTARARE nr. 271 din 15
mai 2013 pentru aprobarea Strategiei de securitate cibernetica a Romaniei si a
Planului de actiune la nivel national privind implementarea Sistemului national
de securitate cibernetica
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL
OFICIAL nr. 296 din 23 mai 2013
Comenteaza legea
În temeiul art. 108 din Constituţia
României, republicată, şi al art. 11 lit. f) din Legea nr. 90/2001 privind
organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu
modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Se aprobă Strategia de securitate
cibernetică a României, prevăzută în anexa nr. 1.
ART. 2
Se aprobă Planul de acţiune la nivel
naţional privind implementarea Sistemului naţional de securitate cibernetică
prevăzut în anexa nr. 2*).
-----
*) Anexa nr. 2 se comunică instituţiilor
interesate, fiind clasificată potrivit legii.
ART. 3
Ministerul pentru Societatea Informaţională
şi celelalte autorităţi publice responsabile au obligaţia de a duce la
îndeplinire obiectivele şi direcţiile de acţiune prevăzute în Strategia de
securitate cibernetică a României şi în Planul de acţiune la nivel naţional
privind implementarea Sistemului naţional de securitate cibernetică, cu
respectarea prevederilor legale în vigoare.
ART. 4
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
VICTOR-VIOREL
PONTA
Contrasemnează:
---------------
Viceprim-ministru,
Gabriel Oprea
Ministrul
pentru
societatea
informaţională,
Dan Nica
Viceprim-ministru,
ministrul finanţelor
publice,
Daniel Chiţoiu
Ministrul delegat
pentru buget,
Liviu Voinea
Ministrul apărării naţionale,
Mircea Duşa
Ministrul afacerilor
interne,
Radu Stroe
Ministrul educaţiei
naţionale,
Remus Pricopie
Ministrul afacerilor
externe,
Titus Corlăţean
Ministrul delegat
pentru
învăţământ superior,
cercetare
ştiinţifică şi dezvoltare
tehnologică,
Mihnea Cosmin
Costoiu
Directorul
Serviciului
Român de
Informaţii,
George-Cristian
Maior
Directorul
Serviciului
de Informaţii
Externe,
Teodor Viorel
Meleşcanu
Directorul
Serviciului
de Protecţie şi
Pază,
Lucian-Silvan
Pahonţu
Directorul
Serviciului
de Telecomunicaţii
Speciale,
Marcel Opriş
Directorul
Oficiului
Registrului
Naţional al
Informaţiilor Secrete
de Stat,
Marius Petrescu
Bucureşti, 15 mai 2013.
Nr. 271.
ANEXA 1
STRATEGIA
de securitate cibernetică
a României
I. INTRODUCERE
1. Context
Dezvoltarea rapidă a tehnologiilor moderne
de informaţii şi comunicaţii - condiţie sine qua non a edificării societăţii
informaţionale - a avut un impact major asupra ansamblului social, marcând
adevărate mutaţii în filozofia de funcţionare a economicului, politicului şi
culturalului, dar şi asupra vieţii de zi cu zi a individului. Practic, în
prezent, accesul facil la tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor reprezintă
una dintre premisele bunei funcţionări a societăţii moderne.
Spaţiul cibernetic se caracterizează prin
lipsa frontierelor, dinamism şi anonimat, generând deopotrivă oportunităţi de
dezvoltare a societăţii informaţionale bazate pe cunoaştere, dar şi riscuri la
adresa funcţionării acesteia (la nivel individual, statal şi chiar cu
manifestare transfrontalieră).
Alături de beneficiile incontestabile pe
care informatizarea le induce la nivelul societăţii moderne, aceasta introduce
şi vulnerabilităţi, astfel că asigurarea securităţii spaţiului cibernetic
trebuie să constituie o preocupare majoră a tuturor actorilor implicaţi, mai
ales la nivel instituţional, unde se concentrează responsabilitatea elaborării
şi aplicării de politici coerente în domeniu.
România urmăreşte atât dezvoltarea unui
mediu informaţional dinamic bazat pe interoperabilitate şi servicii specifice
societăţii informaţionale, cât şi asigurarea respectării drepturilor şi
libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor şi a intereselor de securitate
naţională, într-un cadru legal adecvat. Din această perspectivă se resimte
necesitatea dezvoltării culturii de securitate cibernetică a utilizatorilor
sistemelor informatice şi de comunicaţii, adesea insuficient informaţi în
legătură cu potenţialele riscuri, dar şi cu soluţiile de contracarare a
acestora. Cunoaşterea pe scară largă a riscurilor şi ameninţărilor derivate din
activităţile desfăşurate în spaţiul cibernetic, precum şi a modului de
prevenire şi contracarare a acestora necesită o comunicare şi cooperare
eficiente între actorii specifici în acest domeniu.
Statul român îşi asumă rolul de coordonator
al activităţilor desfăşurate la nivel naţional pentru asigurarea securităţii
cibernetice, în concordanţă cu demersurile iniţiate la nivelul UE şi NATO.
Problematica securităţii cibernetice a devenit prioritară pentru aceste
organisme, care derulează demersuri reglementare necesare dezvoltării
mecanismelor de apărare cibernetică.
Incidentele de securitate cibernetică şi
atacurile cibernetice majore cu care s-au confruntat în ultimii ani unele state
şi organizaţii internaţionale au determinat conştientizarea, la nivel
internaţional, a necesităţii adoptării unor strategii şi politici în domeniul
securităţii cibernetice. Astfel, există în prezent strategii naţionale de
securitate cibernetică, precum cele ale Estoniei, Statelor Unite ale Americii,
Marii Britanii, Germaniei şi Franţei, care fundamentează necesitatea
demersurilor pentru dezvoltarea capabilităţilor proprii de contracarare a
atacurilor cibernetice şi stabilesc cadrul de acţiune şi cooperare între
diverse entităţi guvernamentale şi nonguvernamentale pentru limitarea consecinţelor.
Conform acestor strategii, eforturile naţiunilor vizează implementarea unor
măsuri de securitate care să conducă la creşterea nivelului de protecţie a
infrastructurilor cibernetice, în special a celor care susţin infrastructurile
critice naţionale.
Evoluţia rapidă a naturii ameninţărilor
cibernetice a necesitat adoptarea, şi de către Organizaţia Nord-Atlantică, a
unui nou concept şi a unei noi politici în domeniul apărării cibernetice. În
acest sens, NATO şi-a redefinit rolul şi perimetrul de acţiune în domeniu şi a
elaborat un plan de acţiune pentru dezvoltarea unor capabilităţi necesare
protejării infrastructurilor cibernetice proprii, precum şi a unor mecanisme de
consultare a statelor membre şi de asigurare a asistenţei în cazul unor atacuri
cibernetice majore.
La nivelul UE sunt întreprinse demersuri în
privinţa adoptării unei strategii europene pentru securitatea cibernetică, care
să armonizeze eforturile statelor membre în abordarea provocărilor de
securitate din spaţiul cibernetic şi protecţia infrastructurilor informatice
critice.
Totodată, la nivelul UE, s-a conturat
necesitatea adoptării unei politici privind lupta împotriva criminalităţii
informatice. Iniţiativele subsecvente au pornit de la constatarea creşterii
numărului de infracţiuni informatice, a tot mai amplei implicări a grupurilor
de criminalitate organizată în criminalitatea informatică, precum şi a
necesităţii unei coordonări a eforturilor europene în direcţia combaterii
acestor acte. Având în vedere că atacurile cibernetice pe scară largă, bine
coordonate şi direcţionate către infrastructurile cibernetice critice ale
statelor membre, constituie o preocupare crescândă a UE, întreprinderea de
acţiuni pentru combaterea tuturor formelor de criminalitate informatică, atât
la nivel european, cât şi la nivel naţional, a devenit o necesitate stringentă.
Creşterea capacităţii de luptă împotriva
criminalităţii informatice la nivel naţional, european şi internaţional
implică, printre altele:
- creşterea gradului de cooperare şi
coordonare între unităţile responsabile cu combaterea criminalităţii
informatice, alte autorităţi şi experţi din cadrul Uniunii Europene;
- dezvoltarea unui cadru de reglementare
coerent, la nivelul UE, privind lupta împotriva criminalităţii informatice, în
coordonare cu statele membre, precum şi cu autorităţile europene şi
internaţionale cu relevanţă în domeniu;
- creşterea nivelului de conştientizare a
costurilor şi pericolelor pe care le implică criminalitatea informatică.
În acest context, România recunoaşte
existenţa unor astfel de ameninţări şi susţine o abordare comună, integrată şi
coordonată, atât la nivelul NATO, cât şi la nivelul UE, pentru a putea oferi un
răspuns oportun la atacurile cibernetice.
2. Scop şi obiective
Scopul Strategiei de securitate cibernetică
a României este de a defini şi de a menţine un mediu virtual sigur, cu un înalt
grad de rezilienţă şi de încredere, bazat pe infrastructurile cibernetice
naţionale, care să constituie un important suport pentru securitatea naţională
şi buna guvernare, pentru maximizarea beneficiilor cetăţenilor, mediului de
afaceri şi ale societăţii româneşti, în ansamblul ei.
Strategia de securitate cibernetică a
României prezintă obiectivele, principiile şi direcţiile majore de acţiune
pentru cunoaşterea, prevenirea şi contracararea ameninţărilor,
vulnerabilităţilor şi riscurilor la adresa securităţii cibernetice a României
şi pentru promovarea intereselor, valorilor şi obiectivelor naţionale în
spaţiul cibernetic.
În scopul asigurării coerenţei şi
eficienţei acţionale, Strategia de securitate cibernetică a României, denumită
în continuare strategie, urmăreşte îndeplinirea obiectivului naţional de
securitate privind "asigurarea securităţii cibernetice", cu respectarea
principiilor şi caracteristicilor Strategiei naţionale de apărare şi Strategiei
naţionale de protecţie a infrastructurilor critice.
Pentru asigurarea securităţii cibernetice a
României, strategia stabileşte următoarele obiective:
a) adaptarea cadrului normativ şi
instituţional la dinamica ameninţărilor specifice spaţiului cibernetic;
b) stabilirea şi aplicarea unor profile şi
cerinţe minime de securitate pentru infrastructurile cibernetice naţionale,
relevante din punct de vedere al funcţionării corecte a infrastructurilor
critice;
c) asigurarea rezilienţei infrastructurilor
cibernetice;
d) asigurarea stării de securitate prin
cunoaşterea, prevenirea şi contracararea vulnerabilităţilor, riscurilor şi
ameninţărilor la adresa securităţii cibernetice a României;
e) valorificarea oportunităţilor spaţiului
cibernetic pentru promovarea intereselor, valorilor şi obiectivelor naţionale
în spaţiul cibernetic;
f) promovarea şi dezvoltarea cooperării
între sectorul public şi cel privat în plan naţional, precum şi a cooperării
internaţionale în domeniul securităţii cibernetice;
g) dezvoltarea culturii de securitate a
populaţiei prin conştientizarea faţă de vulnerabilităţile, riscurile şi
ameninţările provenite din spaţiul cibernetic şi necesitatea asigurării
protecţiei sistemelor informatice proprii;
h) participarea activă la iniţiativele
organizaţiilor internaţionale din care România face parte în domeniul definirii
şi stabilirii unui set de măsuri destinate creşterii încrederii la nivel
internaţional privind utilizarea spaţiului cibernetic.
3. Concepte, definiţii şi termeni
În înţelesul prezentei strategii, termenii
şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
infrastructuri cibernetice - infrastructuri
de tehnologia informaţiei şi comunicaţii, constând în sisteme informatice,
aplicaţii aferente, reţele şi servicii de comunicaţii electronice;
spaţiul cibernetic - mediul virtual,
generat de infrastructurile cibernetice, incluzând conţinutul informaţional
procesat, stocat sau transmis, precum şi acţiunile derulate de utilizatori în
acesta;
securitate cibernetică - starea de
normalitate rezultată în urma aplicării unui ansamblu de măsuri proactive şi
reactive prin care se asigură confidenţialitatea, integritatea,
disponibilitatea, autenticitatea şi nonrepudierea informaţiilor în format
electronic, a resurselor şi serviciilor publice sau private, din spaţiul
cibernetic. Măsurile proactive şi reactive pot include politici, concepte,
standarde şi ghiduri de securitate, managementul riscului, activităţi de
instruire şi conştientizare, implementarea de soluţii tehnice de protejare a
infrastructurilor cibernetice, managementul identităţii, managementul
consecinţelor;
apărare cibernetică - acţiuni desfăşurate
în spaţiul cibernetic în scopul protejării, monitorizării, analizării,
detectării, contracarării agresiunilor şi asigurării răspunsului oportun
împotriva ameninţărilor asupra infrastructurilor cibernetice specifice apărării
naţionale;
operaţii în reţele de calculatoare -
procesul complex de planificare, coordonare, sincronizare, armonizare şi
desfăşurare a acţiunilor în spaţiul cibernetic pentru protecţia, controlul şi
utilizarea reţelelor de calculatore în scopul obţinerii superiorităţii
informaţionale, concomitent cu neutralizarea capabilităţilor adversarului;
ameninţare cibernetică - circumstanţă sau
eveniment care constituie un pericol potenţial la adresa securităţii
cibernetice;
atac cibernetic - acţiune ostilă
desfăşurată în spaţiul cibernetic de natură să afecteze securitatea
cibernetică;
incident cibernetic - eveniment survenit în
spaţiul cibernetic ale cărui consecinţe afectează securitatea cibernetică;
terorism cibernetic - activităţile
premeditate desfăşurate în spaţiul cibernetic de către persoane, grupări sau
organizaţii motivate politic, ideologic ori religios ce pot determina
distrugeri materiale sau victime, de natură să determine panică ori teroare;
spionaj cibernetic - acţiuni desfăşurate în
spaţiul cibernetic, cu scopul de a obţine neautorizat informaţii confidenţiale
în interesul unei entităţi statale sau nonstatale;
criminalitatea informatică - totalitatea
faptelor prevăzute de legea penală sau de alte legi speciale care prezintă
pericol social şi sunt săvârşite cu vinovăţie, prin intermediul ori asupra
infrastructurilor cibernetice;
vulnerabilitatea în spaţiul cibernetic -
slăbiciune în proiectarea şi implementarea infrastructurilor cibernetice sau a
măsurilor de securitate aferente care poate fi exploatată de către o
ameninţare;
riscul de securitate în spaţiul cibernetic
- probabilitatea ca o ameninţare să se materializeze, exploatând o anumită
vulnerabilitate specifică infrastructurilor cibernetice;
managementul riscului - un proces complex,
continuu şi flexibil de identificare, evaluare şi contracarare a riscurilor la
adresa securităţii cibernetice, bazat pe utilizarea unor tehnici şi instrumente
complexe, pentru prevenirea pierderilor de orice natură;
managementul identităţii - metode de
validare a identităţii persoanelor când acestea accesează anumite
infrastructuri cibernetice;
rezilienţa infrastructurilor cibernetice -
capacitatea componentelor infrastructurilor cibernetice de a rezista unui
incident sau atac cibernetic şi de a reveni la starea de normalitate;
entităţi de tip CERT - structuri
specializate în înţelesul art. 2 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 494/2011
privind înfiinţarea Centrului Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate
Cibernetică - CERT-RO.
4. Principii
Asigurarea securităţii cibernetice trebuie
să constituie rezultatul unor abordări bazate pe evaluarea riscurilor,
prioritizarea resurselor, implementarea şi monitorizarea eficienţei măsurilor
de securitate identificate prin aplicarea managementului de risc şi respectarea
următoarelor principii:
- coordonarea - activităţile se realizează
într-o concepţie unitară, pe baza unor planuri de acţiune convergente destinate
asigurării securităţii cibernetice, în conformitate cu atribuţiile şi
responsabilităţile fiecărei entităţi;
- cooperarea - toate entităţile implicate
(din mediul public sau privat) colaborează, la nivel naţional şi internaţional,
pentru asigurarea unui răspuns adecvat la ameninţările din spaţiul cibernetic;
- eficienţa - demersurile întreprinse
vizează managementul optim al resurselor disponibile;
- prioritizarea - eforturile se vor
concentra asupra securizării infrastructurilor cibernetice ce susţin
infrastructurile critice naţionale şi europene;
- diseminarea - asigurarea transferului de
informaţii, expertiză şi bune practici în scopul protejării infrastructurilor
cibernetice;
- protejarea valorilor - politicile de
securitate cibernetică vor asigura echilibrul între nevoia de creştere a
securităţii în spaţiul cibernetic şi prezervarea dreptului la intimitate şi
alte valori şi libertăţi fundamentale ale cetăţeanului;
- asumarea responsabilităţii - toţi
deţinătorii şi utilizatorii de infrastructuri cibernetice trebuie să
întreprindă măsurile necesare pentru securizarea infrastructurilor proprii şi
să nu afecteze securitatea infrastructurilor celorlalţi deţinători sau
utilizatori;
- separarea reţelelor - reducerea
probabilităţii de manifestare a atacurilor cibernetice, specifice reţelei
internet, asupra infrastructurilor cibernetice care asigură funcţiile vitale
ale statului, prin utilizarea unor reţele dedicate, separate de internet.
II. PROVOCĂRI ŞI OPORTUNITĂŢI
1. Ameninţări, vulnerabilităţi şi riscuri
Ameninţările specifice spaţiului cibernetic
se caracterizează prin asimetrie şi dinamică accentuată şi caracter global,
ceea ce le face dificil de identificat şi de contracarat prin măsuri
proporţionale cu impactul materializării riscurilor.
România se confruntă, în prezent, cu
ameninţări provenite din spaţiul cibernetic, la adresa infrastructurilor
critice, având în vedere interdependenţa din ce în ce mai ridicată între
infrastructuri cibernetice şi infrastructuri precum cele din sectoarele
financiar-bancar, transport, energie şi apărare naţională. Globalitatea
spaţiului cibernetic este de natură să amplifice riscurile la adresa acestora,
afectând deopotrivă cetăţenii, mediul de afaceri şi cel guvernamental.
În general, infrastructurile cibernetice
pot fi afectate de ameninţări de natură tehnică (de exemplu deficienţe sau
defecţiuni tehnice), umană (de exemplu erori de operare, acţiuni voluntare) ori
naturale (de exemplu fenomene meteo extreme, catastrofe naturale).
Ameninţările la adresa spaţiului cibernetic
se pot clasifica în mai multe moduri, dar cele mai frecvent utilizate sunt cele
bazate pe factorii motivaţionali şi impactul asupra societăţii. În acest sens,
pot fi avute în vedere criminalitatea informatică, terorismul cibernetic şi
războiul cibernetic, având ca sursă atât actori statali, cât şi actori
nonstatali.
Ameninţările din spaţiul cibernetic se
materializează - prin exploatarea vulnerabilităţilor de natură umană, tehnică
şi procedurală - cel mai adesea în:
- atacurile cibernetice împotriva
infrastructurilor care susţin funcţii de utilitate publică ori servicii ale
societăţii informaţionale a căror întrerupere/afectare ar putea constitui un
pericol la adresa securităţii naţionale;
- accesarea neautorizată a
infrastructurilor cibernetice;
- modificarea, ştergerea sau deteriorarea
neautorizată de date informatice ori restricţionarea ilegală a accesului la
aceste date;
- spionajul cibernetic;
- cauzarea unui prejudiciu patrimonial,
hărţuirea şi şantajul persoanelor fizice şi juridice, de drept public şi
privat.
Principalii actori care generează ameninţări
în spaţiul cibernetic sunt:
- persoane sau grupări de criminalitate
organizată care exploatează vulnerabilităţile spaţiului cibernetic în scopul
obţinerii de avantaje patrimoniale sau nepatrimoniale;
- terorişti sau extremişti care utilizează
spaţiul cibernetic pentru desfăşurarea şi coordonarea unor atacuri teroriste,
activităţi de comunicare, propagandă, recrutare şi instruire, colectare de
fonduri etc., în scopuri teroriste;
- state sau actori nonstatali care iniţiază
sau derulează operaţiuni în spaţiul cibernetic, în scopul culegerii de
informaţii din domeniile guvernamental, militar, economic ori al materializării
altor ameninţări la adresa securităţii naţionale.
2. Oportunităţi
În acelaşi timp, spaţiul cibernetic,
devenit un nou domeniu de interacţiune în cadrul societăţii moderne, oferă o
serie de oportunităţi generate de însăşi specificitatea acestuia. Astfel, au
fost identificate următoarele oportunităţi pe care România le poate exploata
prin intermediul spaţiului cibernetic:
- susţinerea politicilor şi promovarea
intereselor naţionale;
- dezvoltarea şi susţinerea mediului de
afaceri;
- creşterea calităţii vieţii prin
dezvoltarea serviciilor oferite de societatea informaţională;
- îmbunătăţirea cunoaşterii şi susţinerea
deciziilor strategice naţionale în era informaţională prin asigurarea
capacităţilor şi instrumentelor cibernetice adecvate;
- creşterea nivelului de cunoaştere şi a
capacităţii de predicţie în scopul avertizării timpurii privind riscurile şi
ameninţările la adresa securităţii naţionale;
- creşterea capacităţilor tehnice şi a
competenţelor resursei umane pentru realizarea obiectivelor de securitate
naţională.
III. DIRECŢII DE ACŢIUNE
România îşi propune asigurarea stării de
normalitate în spaţiul cibernetic reducând riscurile şi valorificând
oportunităţile, prin îmbunătăţirea cunoştinţelor, a capabilităţilor şi a
mecanismelor de decizie. În acest sens, eforturile se vor focaliza pe
următoarele direcţii de acţiune:
1. Stabilirea cadrului conceptual,
organizatoric şi acţional necesar asigurării securităţii cibernetice
- constituirea şi operaţionalizarea unui
sistem naţional de securitate cibernetică;
- completarea şi armonizarea cadrului
legislativ naţional în domeniu, inclusiv stabilirea şi aplicarea unor cerinţe
minimale de securitate pentru infrastructurile cibernetice naţionale;
- dezvoltarea cooperării între sectorul
public şi cel privat, inclusiv prin stimularea schimbului reciproc de
informaţii, privind ameninţări, vulnerabilităţi, riscuri, precum şi cele
referitoare la incidente şi atacuri cibernetice.
2. Dezvoltarea capacităţilor naţionale de
management al riscului în domeniul securităţii cibernetice şi de reacţie la
incidente cibernetice în baza unui program naţional, vizând:
- consolidarea, la nivelul autorităţilor
competente potrivit legii, a potenţialului de cunoaştere, prevenire şi
contracarare a ameninţărilor şi minimizarea riscurilor asociate utilizării
spaţiului cibernetic;
- asigurarea unor instrumente de dezvoltare
a cooperării dintre sectorul public şi cel privat, în domeniul securităţii
cibernetice, inclusiv pentru crearea unui mecanism eficient de avertizare şi
alertă, respectiv de reacţie la incidentele cibernetice;
- stimularea capabilităţilor naţionale de
cercetare-dezvoltare şi inovare în domeniul securităţii cibernetice;
- creşterea nivelului de rezilienţă a
infrastructurilor cibernetice;
- dezvoltarea entităţilor de tip CERT, atât
în cadrul sectorului public, cât şi în sectorul privat.
3. Promovarea şi consolidarea culturii de
securitate în domeniul cibernetic
- derularea unor programe de conştientizare
a populaţiei, a administraţiei publice şi a sectorului privat, cu privire la
ameninţările, vulnerabilităţile şi riscurile specifice utilizării spaţiului
cibernetic;
- dezvoltarea de programe educaţionale, în
cadrul formelor obligatorii de învăţământ, privind utilizarea sigură a
internetului şi a echipamentelor de calcul;
- formarea profesională adecvată a
persoanelor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul securităţii cibernetice
şi promovarea pe scară largă a certificărilor profesionale în domeniu;
- includerea unor elemente referitoare la
securitatea cibernetică în programele de formare şi perfecţionare profesională
a managerilor din domeniul public şi privat.
4. Dezvoltarea cooperării internaţionale în
domeniul securităţii cibernetice
- încheierea unor acorduri de cooperare la
nivel internaţional pentru îmbunătăţirea capacităţii de răspuns în cazul unor
atacuri cibernetice majore;
- participarea la programe internaţionale
care vizează domeniul securităţii cibernetice;
- Promovarea intereselor naţionale de
securitate cibernetică în formatele de cooperare internaţională la care România
este parte.
IV. SISTEMUL NAŢIONAL DE SECURITATE
CIBERNETICĂ
Sistemul naţional de securitate cibernetică
(SNSC) reprezintă cadrul general de cooperare care reuneşte autorităţi şi
instituţii publice, cu responsabilităţi şi capabilităţi în domeniu, în vederea
coordonării acţiunilor la nivel naţional pentru asigurarea securităţii
spaţiului cibernetic, inclusiv prin cooperarea cu mediul academic şi cel de
afaceri, asociaţiile profesionale şi organizaţiile neguvernamentale.
Misiunea SNSC constă în asigurarea
elementelor de cunoaştere, prevenire şi contracarare a ameninţărilor,
vulnerabilităţilor şi riscurilor specifice spaţiului cibernetic care pot afecta
securitatea infrastructurilor cibernetice naţionale, inclusiv managementul
consecinţelor.
Pentru îndeplinirea obiectivelor prezentei
strategii, SNSC funcţionează ca un mecanism unitar şi eficient de relaţionare
şi cooperare interinstituţională, în vederea adoptării şi aplicării cu
celeritate a deciziilor.
SNSC acţionează pe următoarele componente:
Componenta de cunoaştere - furnizează
suportul informaţional necesar elaborării măsurilor proactive şi reactive în
vederea asigurării securităţii cibernetice.
Componenta de prevenire - este principalul
mijloc de asigurare a securităţii cibernetice prin crearea şi dezvoltarea
capabilităţilor necesare analizei şi prognozei evoluţiei stării acesteia.
Componenta de cooperare şi coordonare -
asigură mecanismul unitar şi eficient de relaţionare în cadrul SNSC.
Componenta de contracarare - asigură
reacţia eficientă la ameninţările sau atacurile cibernetice, prin identificarea
şi blocarea manifestării acestora. Aceasta se realizează în scopul menţinerii
sau restabilirii securităţii infrastructurilor cibernetice vizate, precum şi
pentru identificarea şi sancţionarea autorilor, potrivit legii.
Funcţiile principale ale SNSC se realizează
prin informare, monitorizare, diseminare, analizare, avertizare, coordonare,
decizie, reacţie, refacere şi conştientizare, precum şi prin adoptarea de
măsuri proactive şi reactive.
Măsurile proactive vizează:
- actualizarea şi armonizarea cadrului
naţional de reglementare în domeniul securităţii cibernetice în concordanţă cu
evoluţiile mediului de referinţă;
- implementarea de politici, concepte,
standarde şi ghiduri de securitate;
- colectarea de date şi informaţii
referitoare la ameninţări, vulnerabilităţi şi riscuri identificate în spaţiul
cibernetic;
- analiza, anticiparea şi prognoza
evoluţiei stării de securitate cibernetică;
- realizarea şi eficientizarea cooperării
între sectorul public şi cel privat între deţinătorii infrastructurilor
cibernetice şi autorităţile statului abilitate să întreprindă măsuri de
prevenire şi contracarare a ameninţărilor, precum şi de minimizare a efectelor
unui atac cibernetic;
- ridicarea nivelului de instruire şi
conştientizare a populaţiei asupra riscurilor derivate din utilizarea spaţiului
cibernetic;
- interoperabilitatea cu alte sisteme
naţionale şi internaţionale cu atribuţii în domeniul securităţii;
- protejarea infrastructurilor cibernetice
naţionale şi a celor aparţinând NATO sau UE aflate în administrarea unor instituţii
ori autorităţi publice;
- implementarea unui mecanism de management
al riscului;
- asigurarea unui grad ridicat de
autoadaptabilitate, în funcţie de evoluţiile spaţiului cibernetic;
- asigurarea confidenţialităţii,
integrităţii, disponibilităţii, autenticităţii şi nonrepudierii informaţiilor
din spaţiul cibernetic;
- asigurarea confidenţialităţii,
integrităţii, disponibilităţii, autenticităţii şi nonrepudierii informaţiilor
din spaţiul cibernetic;
- asigurarea managementului identităţii în
spaţiul cibernetic;
- operaţionalizarea capabilităţilor
destinate managementului incidentelor de securitate cibernetică, inclusiv
managementul consecinţelor;
- dezvoltarea mecanismelor pentru creşterea
nivelului de cultură de securitate.
Măsurile reactive urmăresc:
- aplicarea planurilor de contingenţă în
vederea minimizării efectelor unui atac cibernetic;
- aplicarea măsurilor cu privire la
asigurarea continuităţii fluxurilor informaţionale şi decizionale;
- aplicarea unui plan de măsuri cu privire
la asigurarea funcţionalităţii sistemelor în condiţii de securitate a
serviciilor publice sau private;
- recuperarea şi restaurarea datelor;
- identificarea şi implementarea lecţiilor
învăţate, rezultate în urma aplicării procedurilor de management al
incidentelor, management al consecinţelor unui atac cibernetic, precum şi de
continuitate a activităţilor.
Eficienţa activităţilor desfăşurate în SNSC
depinde în mod esenţial de cooperarea, inclusiv între sectorul public şi cel
privat, între deţinătorii infrastructurilor cibernetice şi autorităţile
statului abilitate să întreprindă măsuri de prevenire şi contracarare a
ameninţărilor, de investigare a atacurilor cibernetice, precum şi de minimizare
a efectelor acestora.
Consiliul Suprem de Apărare a Ţării este
autoritatea ce coordonează, la nivel strategic, activitatea SNSC. Consiliul
Suprem de Apărare a Ţării avizează Strategia de securitate cibernetică a
României şi aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului
operativ de securitate cibernetică.
Consiliul operativ de securitate
cibernetică (COSC) reprezintă organismul prin care se realizează coordonarea
unitară a SNSC. Din COSC fac parte, în calitate de membri permanenţi,
reprezentanţi ai Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor
Interne, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului pentru Societatea
Informaţională, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Telecomunicaţii
Speciale, Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului de Protecţie şi Pază,
Oficiului Registrului Naţional pentru Informaţii Secrete de Stat, precum şi
secretarul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. Conducerea COSC este
asigurată de un preşedinte (consilierul prezidenţial pe probleme de securitate
naţională) şi un vicepreşedinte (consilierul prim-ministrului pe probleme de
securitate naţională). Coordonatorul tehnic al COSC este Serviciul Român de
Informaţii, în condiţiile legii.
Guvernul României, prin Ministerul pentru
Societatea Informaţională, asigură coordonarea celorlalte autorităţi publice
care nu sunt reprezentate în COSC, în vederea realizării coerenţei politicilor
şi implementarea strategiilor guvernamentale în domeniul comunicaţiilor
electronice, tehnologiei informaţiei şi al serviciilor societăţii
informaţionale şi societăţii bazate pe cunoaştere, iar prin Centrul Naţional de
Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică - CERT-RO - asigură elaborarea
şi diseminarea politicilor publice de prevenire şi contracarare a incidentelor
din cadrul infrastructurilor cibernetice, potrivit ariei de competenţă.
Guvernul României va elabora proiectul
legii privind securitatea cibernetică, pe care îl va supune aprobării
Parlamentului, potrivit legii.
Fiecare dintre instituţiile reprezentate în
COSC cooperează cu organismele internaţionale ale UE, NATO, OSCE etc., fiecare
pe domeniul său de competenţă.
V. COOPERAREA ÎNTRE SECTORUL PUBLIC ŞI CEL
PRIVAT
Dezvoltarea cooperării dintre mediul public
şi cel privat, în scopul asigurării securităţii cibernetice, reprezintă o
direcţie prioritară de acţiune la nivelul organismelor internaţionale sau
alianţelor la care România este parte, având în vedere că spaţiul cibernetic
reuneşte deopotrivă infrastructuri cibernetice deţinute şi administrate de stat,
precum şi de entităţi private.
Principalele linii directoare de asigurare
a securităţii cibernetice, în cadrul cooperării între sectorul public şi cel
privat, trebuie să urmărească:
- cooperarea bazată pe încredere între stat
şi mediul de afaceri, la toate nivelurile;
- creşterea nivelului de protecţie al
infrastructurilor cibernetice prin corelarea măsurilor întreprinse cu resursele
disponibile în sectorul public şi privat.
Responsabilitatea asigurării securităţii
cibernetice revine tuturor actorilor implicaţi, ţinând cont de interesele
complementare în acest domeniu pentru asigurarea legalităţii operaţiunilor
desfăşurate, combaterea fenomenului criminalităţii informatice şi protecţia
infrastructurilor critice interconectate cu spaţiul cibernetic şi se bazează pe
sporirea încrederii reciproce.
Principalele obiective ale cooperării între
sectorul public şi cel privat vizează:
- schimbul de informaţii privind
ameninţări, vulnerabilităţi şi riscuri specifice;
- dezvoltarea capabilităţilor de avertizare
timpurie şi de răspuns la incidente şi atacuri cibernetice;
- desfăşurarea de exerciţii comune privind
securitatea spaţiului cibernetic;
- dezvoltarea de programe educaţionale şi
de cercetare în domeniu;
- dezvoltarea culturii de securitate;
- reacţia comună în cazul unor atacuri
cibernetice majore.
Realizarea obiectivelor menţionate
presupune conlucrarea dintre sectorul public şi sectorul privat, inclusiv prin
măsuri de prevenţie, conştientizare şi promovare a oportunităţilor în domeniul
cibernetic.
VI. CONCLUZII
Asigurarea securităţii cibernetice se
bazează pe cooperarea la nivel naţional şi internaţional pentru protejarea
spaţiului cibernetic, prin coordonarea demersurilor naţionale cu orientările şi
măsurile adoptate la nivel internaţional, în formatele de cooperare la care
România este parte.
Având în vedere dinamismul evoluţiilor
globale în spaţiul cibernetic, precum şi obiectivele României în procesul de
dezvoltare a societăţii informaţionale şi implementare pe scară largă a
serviciilor electronice este necesară elaborarea unui program naţional
detaliat, care - pe baza reperelor oferite de prezenta strategie - să asigure
elaborarea şi punerea în practică a unor proiecte concrete de securitate
cibernetică.
Măsurile destinate operaţionalizării SNSC
trebuie armonizate cu eforturile pe dimensiunea protecţiei infrastructurilor
critice, respectiv cu evoluţia procesului de dezvoltare a capabilităţilor de
tip CERT. În varianta optimă, SNSC trebuie să dispună de o structură flexibilă
şi adaptivă care să înglobeze capabilităţi de identificare şi anticipare,
resurse şi proceduri operaţionale de prevenire, reacţie şi contracarare, precum
şi instrumente pentru documentare şi sancţionare a autorilor atacurilor
cibernetice.
Este necesară implementarea, la nivel naţional,
a unor standarde minimale procedurale şi de securitate pentru infrastructurile
cibernetice, care să fundamenteze eficienţa demersurilor de protejare faţă de
atacuri cibernetice şi să limiteze riscurile producerii unor incidente cu
potenţial impact semnificativ.
Autorităţile publice cu responsabilităţi în
acest domeniu vor aloca resursele financiare necesare asigurării securităţii
cibernetice prin intermediul politicilor de planificare. Pentru asigurarea unei
capacităţi sporite de identificare, evaluare şi proiectare a măsurilor adecvate
de management al riscului sau de răspuns la incidente şi atacuri cibernetice
este prioritară dezvoltarea schimburilor de informaţii şi transferului de
expertiză între autorităţile cu responsabilităţi în domeniu, dezvoltarea
cooperării între sectorul public şi cel privat şi extinderea cooperării cu
mediile neguvernamentale şi comunitatea academică.
SNSC va constitui platforma de cooperare şi
armonizare a capabilităţilor de tip CERT existente la nivel naţional,
valorificând instrumentele oferite de acestea, şi va acţiona pentru
consolidarea expertizei în domeniul riscurilor cibernetice, prin stimularea
sinergiilor între diferitele planuri de acţiune în domeniul securităţii
cibernetice (militar-civil, public-privat, guvernamental-neguvernamental).
Dat fiind ritmul rapid de evoluţie a
problematicii, prezenta strategie va fi testată şi revizuită permanent,
inclusiv în contextul mai larg al Strategiei de apărare, în vederea adaptării
continue la provocările şi oportunităţile generate de un mediu de securitate în
permanentă schimbare.
În termen de 90 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei strategii, COSC va elabora Programul naţional destinat
managementului riscului în domeniul securităţii cibernetice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.