CNA
amână un verdict în privința Discovery-ului sabotat de RCS-RDS, după alegeri,
ca să nu aibă probleme?!
CNA
cam o dă cotită, amânând un verdict în privința conflictului RCS-RDS –
Discovery după... alegeri! Chiar dacă unii vor mușamaliza faptele comise de
banda de la RCS-RDS rămâne scârba față de un furnizor de televiziunea prin
cablu care are în grilă vreo 15 canale proprii, vreo 25 de canale maghiare care
sunt inutile pentru telespectatorul român, refuzul de a prelua anumite canale (cazul
GSP, cazul Nașul TV), obrăznicia și ilegalitatea de a scoate canale din grilă
fără informarea clientului. Prostovanii ăștia au scos Discovery și l-au
înlocuit cu History, care era gratuit acum 3 luni, dar pentru care bandiții au
inventat pachetul de 7 lei suplimentar! Cum de transmiteți gratuit,
pramatiilor, ceva pentru care ați solicitat bani acum 3 luni, exact în locul
unui canal pe care l-ați scos pentru că...cerea bani și vezi Doamne avea
audiență 1 la sută, adică cât toate canalele voastre de știri locale și fără
interes pentru ceilalți? Clienții
nemulțumiți sunt invitați să le spună ce trebuie celor de la RCS-RDS, să facă
sesizări la protecția consumatorilor și chiar să renunțe la serviciile
șmecherașilor care nu au pic de respect față de ei și își fac afacerile
nesimțite cu canale gratuite, pentru a păstra cât mai mulți bani din abonament!
Sursa
hotnews:
Conflictul
Discovery-RCS, la CNA: RCS "profita de pozitia dominanta", "nu a
negociat cu buna credinta" / "Tocmai Discovery s-a bucurat de o
pozitie dominanta"
http://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-13744835-conflictul-discovery-rcs-cna-rcs-profita-pozitia-dominanta-nu-negociat-buna-credinta-tocmai-discovery-bucurat-pozitie-dominanta.htm
de C. Ionescu HotNews.ro
Marţi, 4 decembrie
2012, 15:55 Economie | Media & Publicitate
Disputele dintre
Discovery Networks si RCS&RDS, companie care a scos posturile de
televiziune Discovery din grilele sale, a ajuns marti la CNA. Reprezentantii
Discovery au acuzat distribuitorul ca profita de pozitia sa dominanta pe piata
si de lipsa bunelor intentii in negocierile pentru mentinerea posturilor
Discovery in grilele sale si au cerut CNA sa se consulte cu Protectia
Consumatorului si Consiliul Concurentei, unde a transmis, de asemenea,
reclamatii. Reprezentantii RCS au raspuns afirmand ca Discovery ar fi cei care
profita de pozitie dominanta. CNA, care a primit saptamana trecuta o cerere sa
aprobe modificarile din grila RCS, a decis sa amane discutiile pana pe 18
decembrie si sa ceara, pana atunci, opiniile Consiliului Concurentei si ale
ANPC.
In reclamatia sa
adresata CNA, Discovery afirma ca prezenta sa "pe piata romaneasca este
amenintata de refuzul RCS&RDS de a negocia in buna-credinta cu noi.
Operatorul a refuzat sa incheie un nou acord de retransmisie cu Discovery
Networks si a dat dovada de lipsa de buna credinta in negocieri. Credem ca
RCS&RDS dispune de o pozitie dominanta in piata si se foloseste de aceasta
pozitie pentru a ne impune clauze contractuale injuste".
Cum s-a desfasurat confruntarea
Discovery-RCS&RDS la forul audiovizual
Ce au spus
reprezentantii Discovery
Kerry Kent,
Vicepresedinte Discovery Networks pentru politici publice si reglementare:
Consideram ca nu este o relatie pur
comerciala. Este ceva mult mai ingrijorator si care vizeaza CNA, ANPC si
Consiliul Concurentei. Toate cele trei institutii invocate au obligatii sa se
asigure ca legea romaneasca protejeaza consumatorul si asigura o competitie
corecta.
E un principiu inscris in dreptul european
si in cel romanesc - asigurarea unui tratament nediscriminatoriu si corect
Comportamentul RCS RDS arata ca compania
este pregatita sa abuzeze de pozitia sa de cel mai mare operator din piata si
detinator al unor canale proprii. Comportamentul forteaza furnizorii de
continut in a accepta contracte nefavorabile
Avand
in vedere gravitatea situatiei, consideram ca o decizie privind scoaterea
programelor din grilele RCS ar trebui amanata
RCS a comunicat oferta lor de a avea un
pachet separat, contra cost, dar credem ca acesta creeaza un prejudiciu pentru
consumator, care ar fi obligat sa plateasca de doua ori
Pentru a putea sa functionam pe piata din
Romania si pentru ca telespectatorii romani sa aiba acces la programele
noastre, avem nevoie de o reactie imediata de la autoritatile competente.
Initial, contractul cu RCS&RDS urma sa
expire pe 31 martie pentru toate posturile. Tatonarile au inceput, de fapt, cu
un an inainte.
Dincolo de chestiunile tehnice legate de
contractul nostru cu RCS, este o chestiune de reglementare - daca operatorul
poate sa scoata Discovery din grila inainte de o decizie a Consiliului
Concurentei privind acuzatia ca RCS&RDS are o pozitie dominanta
Am sesizat deja Consiliul Concurentei si
Protectia Consumatorului in legatura cu acest caz
Ada Roseti, Discovery
Networks CEEMEA:
Avem un departament de cercetare foarte
puternic pentru a vedea ce doresc telespectatorii. Anul acesta am desfasurat
sapte cercetari de piata
Stiu sigur ca niciun alt canal de cablu din
Romania nu se poate lauda cu un numar atat de mare de premiere precum Discovery
Avem programe care sunt programe vechi de
sase-opt ani si programe foarte noi cu succes extraordinar
Ce au spus
reprezentantii RCS&RDS:
Reprezentantii Discovery au vorbit de o
eventuala pozitie dominanta. In schimb, noi am considerat ca tocmai Discovery
s-a bucurat de o pozitie dominanta si a incercat sa-si impuna propria dorinta
Faptul ca acest contract a fost prelungit
de trei ori denota ca noi am dorit sa negociem
Au mai vorbit de faptul ca un abonat ar
trebui sa plateasca de doua ori daca aceste canale ar fi in pachet special.
Daca ar fi pastrate in baza, pentru aceste canale ar trebui sa plateasca toti
abonatii RCS
Cu o seara inainte am reusit sa incheiem un
acord cu un alt furnizor, BBC.
Daca nu am fi scos aceste canale Discovery
si le-am fi difuzat dupa 30 noiembrie, cand a expirat contractul, acest lucru
ar fi constituit o infractiune.
Nu cred ca are relevanta acest acord al CNA
in relatia pur comerciala dintre furnizor si distribuitor
E clar ca in fiecare stat european
autoritatea de reglementare reglementeaza chestiunile de baza Pentru pozitia
dominanta, abuz de pozitie dominanta si alte discutii exista cadrul legal
oferit de Consiliul Concurentei.
Cu privire la Legislatia audiovizualului -
ganditi-va si va rog sa analizati situatia in care compania RCS&RDS se afla
in momentul incheierii contractului. Am negociat pana in ultimul moment.
Expirand contractul, am fi incalcat legislatia audiovizualului si legislatia
dreptului de autor continuand sa difuzam programele.
Pozitia lor de negociere e inflexibila in
ceea ce priveste trei aspecte esentiale - numar garantat de abonati, toate
canalele sa fie preluate si anumite canale in pachetul de baza. Va rog sa aveti
in vedere cine are pozitie dominanta
Am sustinut si sustinem ca nu se pune
problema ca vrea cineva sa elimine din grila pe cineva. Interesul comun e ca
abonatii nostri care vor Discovery sa aiba posibilitatea sa o faca. Le-am spus
sa ne lase pe noi sa facem structura de servicii, nu ni le impuneti
Suntem dispusi in continuare la negocieri
care nu sunt sterile
Intrebarea unui membru CNA: In timp ce dvs
(RCS) spuneti ca negociati cu buna credinta, spuneti abonatilor prin SMS ca
Discovery iese din grila si intra BBC (...) sa inteleg ca daca veti continua
cumva cu Discovery, le veti avea si pe cele de la BBC si pe cele de la
Discovery? Raspuns: Cat timp contractul cu BBC e in derulare, nu putem renunta
la posturile BBC. Am continua cu ambele
Intrebarea unui membru CNA: Dvs vorbiti
despre interesul consumatorului. Dar cand ati facut oferta de programe, de
baza, pentru consumatori, ati avut si Discovery. Ati inselat interesul
consumatorilor? In privinta obligativitatii de a informa cu 30 de zile inainte
abonatii in legatura cu modificarea structurii de programe - ati facut-o?
Raspuns: Discovery a subventionat pretul pachetului de baza. Cand incheiem un
contract comercial, se garanteaza un anume numar de abonati, insa Discovery
solicita toti abonatii, asta inseamna pachetul de baza. Informarea
consumatorilor s-a facut prin pagina web, prin SMS si prin programul TV, nu pot
sa spun o data anume. Nu puteam cu 30 de zile inainte pentru ca nu stiam.
Raspuns Discovery la
declaratiile reprezentantilor RCS&RDS:
Felul cum au prezentat situatia e chiar
interesant.
Oferta de pret detaliata pe fiecare canal
au primit in vara
Oferta de pachet separat: nu e politica
noastra sa promovam canale intr-o astfel de forma. Insa intreb, RCS vinde
programe separat? Nu. Ca si consumatori, nu avem in acest moment posibilitatea
sa alegem tot ce vrem.
Despre oferta noastra: Ceea ce am vrut in
cele zece luni, sa luam legatura, sa avem o discutie constructiva a fost sa
vedem ce se va intampla cu programele noastre. Nu putem cere un numar garantat
de abonati de la o companie care un numar in continua schimbare de abonati - ce
am vrut a fost sa intelegem care canale vor fi in baza si care in pachetele
suplimentare.
Nu am primit niciodata o contrapropunere.
Comentariile membrilor
CNA:
Cristina Trepcea: Ar trebui sa asteptam sa
vedem cum se pronunta Consiliul Concurentei. Felul cum este distribuita puterea
noastra si a ANCOM ne lasa mai spre sfarsitul procedurii.
Ioan Onisei: Si eu cred la fel. Cred ca
primii care pot interveni sunt cei de la Protectia Consumatorului.
Narcisa Iorga: As distinge cele doua
actiuni - asteptarea unui punct de vedere al Consiliului Concurentei, care
poate sa dureze si doi ani de cea de sanctionare a distribuitorului de
servicii, care a modificat grila fara acordul CNA. Vreau sa pastram acelasi
standard pentru toate situatiile - am mai aplicat acest articol pe alte
situatii
Valentin Jucan: Legea e batuta de propriul
ei continut. Ei stiu bine ce fac - toti. Legea e folosita in interes propriu.
Stiau ca vom ajunge aici si ca nu putem lua o decizie. Cred ca e foarte
important ca viitorul consiliu sa propune guvernului - daca tot e preocupat de
urgente - sau parlamentului sa fie modificata legea. Sa ne intrebam: un cablist
poate sa faca ce vrea, sa aiba mai mult de jumate din grila canale proprii?
Cand vor veni aici Euronews, Bloomberg, Eurosport? Daca legea audiovizualului
era asa de problematica de trebuia modificata de urgenta, de ce nu au facut-o
si in acest sens?
Ioan Onisei: (tinand cont de precedentele
create de procesele RCS-CNA - n.red) In conditiile in care nu mai e un
contract, se poate sa primim o decizie nefavorabila a curtii cu privire la o
decizie de sanctionare. Ceea ce nu ne impiedica sa dam o decizie de sanctionare
Lorand Turos, membru CNA, a propus o
amanare a deciziei privind aprobarea modificarii de grila a RCS&RDS.
Christian Mititelu: Nu stim cum se va
comporta viitorul CNA, daca nu vor aparea probleme cu noii membri. Nu stim daca
vom putea sa ne incadram in termenul de 30 de zile. (...) nu poti sa
defavorizezi un furnizor extern - mi se pare in spiritul european o incalcare a
regulilor. Mi se pare ca trebuie sa ne si consultam cu Protectia
Consumatorilor, nu numai cu Consiliul Concurentei. (...) Daca amanam, ar trebui
sa stabilim si un termen pana cand amanam
Reclamatia Discovery
legata de "Eliminarea abuziva a canalelor Discovery din reteaua
RCS&RDS"
In reclamatia sa,
Discovery afirma ca RCS profita in relatia cu Discovery de o "pozitie
dominanta" pe piata si ca "nu a negociat cu buna credinta"
pentru preluarea canalelor in grilele sale. Discovery arata ca transmite in
Romania opt canale si a desfasurat investitii masive in piata romaneasca: 3
feeduri dedicate, Scoala Discovery (in parteneriat cu Guvernul roman), programe
care promoveaza Romnia in peste 100 de alte tari in care Discovery e prezent.
Ce spune Discovery in
reclamatia adresata CNA:
In acest moment, prezenta Discovery pe
piata romaneasca este amenintata de refuzul RCS&RDS de a negocia in
buna-credinta cu noi. Operatorul a refuzat sa incheie un nou acord de
retransmisie cu Discovery Networks si a dat dovada de lipsa de buna credinta in
negocieri. Credem ca RCS&RDS dispune de o pozitie dominanta in piata si se
foloseste de aceasta pozitie pentru a ne impune clauze contractuale injuste.
Discovery, despre
"pozitia dominanta" a RCS:
RCS&RDS este de departe cel mai mare
furnizor pe piata, dispunand de o marja semnificativa, avand 3,2 milioane de
abonati in Romania, cu 2 milioane mai mult decat cel mai apropiat competitor al
sau.
Evaluarea pozitiei sale dominante ar trebui
sa ia in considerare: Caracteristicile modelului de afacere al distribuitorului
- modelul celor mai multi operatori se bazeaza pe incurajarea clientilor sa
cumpere servicii triple sau cvadruple - un consumator este de multe ori
"legat" de un singur furnizor, prin reduceri si ca urmare a
dificultatilor de comutare; Caracteristicile furnizorului de canale tematice -
trebuie sa fie prezent pe toate marile retele de distributie TV pentru a avea
succes, pentru ca modelul sau de afacere se bazeaza pe atragerea de venituri
din publicitate si pe veniturile de la operatori de retele de distributie TV
Cu cat baza de abonati e mai mare, cu atat
creste posibilitatea operatorului dominant sa exercite presiuni in relatiile
comerciale cu tertii. Crestere semnificativ puterea de negociere in relatia cu
furnizori de canale precum Discovery. Daca lipseste de pe o retea dominanta, un
furnizor de canale tematice pierde ambele surse de venit.
Faptul ca RCS este si furnizor de programe
ii intareste pozitia comerciala
Discovery, despre
faptul ca RCS "nu a negociat cu buna credinta":
Discovery a incercat sa renegocieze un nou
contract pe parcursul ultimelor 10 luni si a acceptat pana in prezent 3
prelungiri ale contractului actual
RCS a cerut, in singurul raspuns scris la
ofertele noastre, RCS a cerut drepturi depline de a selecta, modifica sau
exclude unilateral oricare sau toate canalele noastre de pe platforma proprie.
Propunerea comerciala initiala a Discovery
a fost inaintata pe 26 februarie a.c., RCS nu a agreat nicio intalnire pana pe
31 mai. Alte 4 luni au trecut inainte ca RCS&RDS sa fie de acord cu o
intalnire de follow-up pe 29 septembrie. In tot acest timp, Discovery a
prezentat mai multe propuneri detaliate, fara a primi o contra-propunere.
Pe parcursul acestei perioade, RCS&RDS
a dezvoltat propriile sale canale, care vizeaza in mod direct canalele
Discovery. Noile canale lansate de RCS&RDS concureaza direct cu
principalele noastre trei canale din Romania: Discovery, TLC si Animal Planet.
O dovada in plus a felului in care
RCS&RDS isi abuzeaza pozitia este faptul ca propriile canale, Digi World si
Digi Life, au fost incluse automat in pachetul de baza in timp ce pentru
niciunul dintre canalele Discovery nu a existat o varianta tehnica sau
comerciala de a fi prezente in acest pachet.
O parte din programele Discovery au fost
intrerupte inainte de expirarea contractului
Cererea RCS&RDS de a inclue BBC
Worldwide channels in grila sa pentru a inlocui canalele Discovery este o
dovada in plus ca incearca sa ne blocheze accesul in piata si ca nu a existat
un interes real pentru negocieri corecte cu Discovery.
Am facut deja o sesizare catre Consiliul
Concurentei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.