La
dracul, ce școală mai fac ăștia?!
Pe
unele posturi TV, din nou, se plânge pe umărul sărmanilor copii care pică la
bac și cum vor rămâne facultățile cu zeci de mii de locuri cu taxă neacoperite!
Privind la așa ceva vă invit să comparați prin ce ați trecut dumneavoastră cu
situația actuală a elevilor/absolvenților. Unul din generația mea, de pildă, a
avut parte de toate încercările posibile din învățământ și nu vorbim doar de
bac, ci și de trepte, de examene de admitere, de examene pentru licență. Haideți
să enumerăm câteva:
1.Școala
de 6 zile pe săptămână
Ăștia se plâng că le e greu cu 5 zile de școală
pe săptămână? Probabil că le e greu, dar e din cauza prostiei lor. Să încerce școala
de 6 zile pe săptămână! Nu doar în comunism, ci și vreo 5 luni după, elevii
români mergeau 6 zile la școală și nu murea nimeni!
2.
Două trepte
Dacă
le spui azi la școleri de… trepte, copii se uită pe jos, să vadă despre ce
scară vorbești! Ia să fi încercat învățământul acela cu două trepte, când de
prima depindea siguranța unei școli bune, iar de-a doua finalitatea studiilor și
o pregătire bună pentru facultate. Habar nu au ce e stresul acela, dar copiii
sunt înnebuniți de școală în… capitalism!
3.
Examen la bacalaureat la nivel înalt.
Copiii
care își iau bacul cu medii astronomice, aceia care îl iau prin muncă, desigur,
habar nu au ce medii de bac erau înainte de 2000! Intrai la facultate cu examen
de admitere, dar cu medii nu de 9 și 10, umflate pentru concursul de dosare. Cu
nota 7 la bac erai boier și nu era nevoie de educație fizică sau de alte
bazaconii, care nu sunt materii de învățat, ca să aibă elevul nota cât mai
mare.
4. Examen de admitere la facultate. Pentru că facultatea reprezenta o
valoare, nu era ca azi, după fatidicul Marga, o fabrică de diplome cu tarif
fix. Pentru că cine termina o facultate la stat era un om care a muncit.
Astăzi, la Petru Maior, de exemplu, 80 la sută din locurile la concurs sunt cu
taxă, nu se dă examen, ca să dea tot tembelul banul! La medicină peste jumătate
sunt locuri cu taxă, că ar băga și urmașul lui Copotoiu peste 100.000 de lei net în buzunar ca rector, dar măcar se dă
examen de admitere.
5.
Învățământ universitar de lungă durată
Dacă
tot suntem la capitolul facultate, unii au făcut școală mai mulți ani ca alții.
Era o vreme când ingineria necesita 5 ani, nu 4, iar alte facultăți necesitau 4
ani, nu 3. Disperarea de a pune mâna pe cât mai mulți studenți și bani a impus
sistemul Bologna și transformarea universităților în fabrici de diplome.
6.
Examen real de licență
Spuneți-le
stresaților că examenul de licență era real, se dădea din 3-4 materii, plus o
susținere live a lucrării. Acum, pe motive de stres, e mai simplu și cu susținutul
și se copiază cu nesimțire lucrări de diplomă. Doar într-un an 3 persoane mi-au
cerut să îi ajut la lucrări, doi din domeniu, iar altcineva care trebuia să
scrie…ceva din Contabilitate, ca temă haretiană!
7.
Doctorate și masterate reale
Înainte
de 2000, doctoratele și masteratele aveau o valoare. Apoi, pentru mulți, au
devenit simple obligații de serviciu și astfel s-a ajuns, mai mare râsul, ca
oricine să aibă diplomă de master sau doctor și până și cadrele universitare
să-și permită să aibă diplome!
8.
Sfânta Armată!
Pentru
copii, Armata era bau-baul care îi făcea pe mulți băieți să pună burta pe
carte! Frica de a nu ajunge la 18 ani să bagi sectoare și plantoane era atât de
mare că și dacă nu vroiai învățai pentru a intra la facultate și a scăpa măcar
de jumătate din armată, de ciclul 1, 2 și alte nerozii. Pentru că TR-iștii
scăpau de 6 luni, după sistemul de după Revoluție și în plus, dacă dădeai un
examen, ca în cazul meu, puteai ajunge la școala de ofițeri, dacă chiar te
mânca să încerci o carieră militară pe filiera indirectă.
9.Note,
nu calificative!
Pe
vremea mea și a altora se dădeau note, ceea ce reflecta corect valoarea
răspunsului. Notele erau de la 1-10, nu erau 5 calificative care nu acoperă
suficient plaja de note. Stres și pentru profesori, care calculau de nebuni
medii, stres pentru elevi (îmi amintesc de formidabila doamnă Kalman de chimie,
de la Electromureș, care îți propunea: îți dau acum cele 30 de sutimi în plus
sau le păstrezi pentru trimestrul următor?), dar conștientizare a elevului mult
mai bună cu notă decât cu un calificativ. Doar cine a învățat știe adevărata
valorea a lui 10 și ce banal e un FB azi, dat cam după modelul: nu știe ia B
sau S, știe ia FB!
P.S.
Copii, FB nu e prescurtare la Facebook, afacerea evreului e aia, noi vorbim de
calificative!
După toate astea, generația actuală e
stresată?! Păi, uităm ce am pătimit noi și dacă îmi mai amintesc și alte minuni
post-studenție, cu diploma de inginer licențiat care nu valora nimic la stat,
pentru că borfașii din sindicate au introdus în contracte colective de muncă
valabile pe țară, ca la Electrica, paragraf: copiii angajaților au întâietate
la angajare și în caz de medii sensibil egale copiii angajaților primesc 0,5 la
sută în plus! sau când te trezești la locul de muncă că numai tu dai examen și ți
se cere facultate, pe când alții vin cu pluta rubedeniei, după care ajungi la
procese, câștigate, în final, cu angajatorul, pot alții să clameze că sunt
stresați de sistemul de învățământ sau după absolvire?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.