Biserica
ortodoxă dă oficial liber la binecuvântarea mașinii! Urmează binecuvântarea
câinelui, a pisicii sau a televizorului
?!
Sărăcie
mare pentru buzunarele unora din Biserica Ortodoxă Română, dacă s-a ajuns să se
oficializeze binecuvântarea mașinii sau a anului școlar! Urmează binecuvântarea
amantei, a câinelui, a televizorului, a locului de muncă de la stat, a
afacerilor cu statul ale hoților de români?! Cineva își mai pune problema că
popii noștri sunt doar niște slujbași cu facultate care pot fi acuzați că iau și
ei mită, prin intermediul așa-ziselor… binecuvântări?
Gandul.ro
Binecuvântarea
autoturismului, una dintre cele mai uzitate practici de către românii care îşi
achiziţionează o maşină, a devenit oficială. Noul Molitfelnic, după care sunt
organizate toate slujbele religioase şi rânduielile, cuprinde o ierurgie
specială pentru cei care vor să îşi binecuvânteze maşina.
În luna iulie, la
Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă a Patriarhiei Române a
apărut, cu aprobarea Sfântului Sinod şi binecuvântarea Preafericitului Părinte
Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, lucrarea Molitfelnic.
În “Cuvântul
înainte”, Patriarhul Daniel a scris:
„cartea numită Molitfelnic cuprinde în principal rânduiala săvârşirii Sfintelor
Taine, a ierurgiilor, a altor slujbe şi rugăciuni de sfinţire a vieţii omului
credincios şi a lucrărilor sale, de binecuvântare şi sfinţire a firii
înconjurătoare, a lăcaşurilor şi obiectelor de cult, a unor momente deosebite
din viaţa comunităţilor creştine, de izbăvire a omului şi a naturii de puterea
şi lucrarea duhurilor rele”, potrivit Basilica.
Prezenta ediţie a
Molitfenicului, care se vrea a fi “de un real ajutor slujitorilor Bisericii şi
tinerilor care studiază teologia”, are la bază textul şi structura ediţiei din
anul 2006.
Lucrarea de 819 pagini
cuprinde “unele rânduieli şi rugăciuni cerute de nevoile pastorale
contemporane”, care au fost adăugate din surse mai vechi, sau traduse direct
din limba greacă.
Între rânduielile şi
rugăciunile apărute ca urmare a nevoilor contemporane se numără Sfeştania
pentru binecuvântarea unui vehicul, Sfeştania la începerea unei lucrări de
folos obştesc, Sfeştania la începerea unei lucrări particulare, Rânduiala
sfinţirii uneia sau mai multor icoane cu felurite chipuri, Rugăciune la
binecuvântarea unui monument sau Rugăciune la încheierea anului şcolar.
Ce mai sfintesc romanii
Cand un taximetrist, satul de
reparatiile pe care trebuia sa le faca saptamanal amaratei de Dacii cu care-si
castiga existenta, din cauza arhimediatizatelor gropi din carosabil, a apelat
la ajutorul unui preot ca sa faca o sfintire vehiculului, ziarele de scandal
s-au grabit sa relateze evenimentul in mod ironic, speculand senzationalul.
Accentul a fost pus pe incompetenta primarilor de a rezolva acest cosmar
edilitar, ca si cum numai o stare de disperare extrema ar putea aduce pe un
crestin in situatia de a cere ajutorul Celui de Sus pentru apararea bunului sau
de rele. In realitate, sfintirea unei masini, a unui vapor sau avion de catre
preot, nu este ceva iesit din comun, un fapt
bun de scris numaidecat cu litere de o schioapa pe prima pagina a
ziarelor Este vorba de o practica crestina, care la noi, numai dupa decembrie
’89 a inceput sa fie vizibila.
Traditia ierurgiilor
Toate binecuvantarile
si sfintirile de care se bucura crestinul in timpul vietii se numesc ierurgii.
Acestea sunt, asa cum defineste dictionarul ortodox, „slujbe oficiate de preoti
sau episcopi, care au menirea de a scoate credinciosii, natura si lucrurile ce
ii inconjoara de sub puterea vrajmasului si de a-i sfinti, a-i curata si a-i
binecuvanta, prin pogorarea asupra lor a harului si a puterii dumnezeiesti.
Spre deosebire de Taine, la ierurgii primeaza credinta primitorului pentru a se
inregistra efectul slujbei“. Scopul ierurgiei este de a-l purifica pe omul
credincios si firea inconjuratoare in care traieste el, adica, vietatile si
lucrurile de care are nevoie pentru trai sau pentru viata sa materiala si
spirituala. Dupa forma, structura externa sau lungimea lor, ierurgiile se pot imparti in trei categorii:
rugaciuni, randuieli si slujbe. Cele mai scurte ierurgii sunt alcatuie dintr-o
simpla rugaciune sau molitfa. Spre exemplu: rugaciunea pentru binecuvantarea
salciei, citita in Duminica Floriilor, sau rugaciunea pentru binecuvantarea
strugurilor, citita pe 6 august, de Schimbarea la Fata. Cele mai importante si
mai lungi ierurgii sunt cele care poarta titlul de slujbe.
De la icoane la
calorifere
Exista rugaciuni
speciale, care se citesc de catre preot, pentru ograda, vie, pomi si fructe,
gradini, holde, tarina, animale, pentru oprirea ploilor abundente ori pentru
seceta, pentru izbavirea de cutremur, pentru cei ce calatoresc si pentru cei ce
nu pot dormi, pentru copiii care nu reusesc sa invete etc. Se rostesc rugaciuni
pentru binecuvantarea institutiilor sau asezamintelor, la inaugurarea unor
firme sau spatii comerciale. La romanii ortodocsi se mai sfintesc: icoanele, statuile,
fantanile, placile comemorative, steagurile, troitele, crucea care se asaza la
capataiul mortului in cimitir, barcile, uneltele, hainele etc. Vasile Ioana, un
preot inimos de la „Biserica Dintr-o zi“ din Bucuresti, a sfintit mai multe
calorifere, cumparate cu banii stransi de la credinciosi, pe care le-a oferit
apoi saracilor din Parohia sa. Majoritatea credinciosilor de la noi cheama
preotul pentru sfintirea locuintei sau a terenului pentru constructie. Se spune
ca e bine sa se faca sfintirea casei la fiecare inceput de luna. Inainte de
venirea preotului totul trebuie sa fie curat, se spala geamurile, usile,
covoarele, se vopsesc dusumelele, pentru a respecta acest moment cum se cuvine.
Au fost si cazuri, la tara, cand oamenii au chemat preotul sa sfinteasca
grajdurile sau cotetele cu pasari, un lucru in totala contradictie cu rolul
acestui act crestin. Altii l-au chemat pe preot ca sa le sfinteasca mobila noua de bucatarie,
aparatura electrocasnica (ce includea o masina de spalat cu programe, un robot
de bucatarie, aparatul de aer conditionat si un frigider).
Cum se sfinteste o
masina
E bine de stiut ca nu
orice obiect se poate sfinti. De exemplu, nu se pot sfinti verighetele, inainte
de cununie, pentru acestea existand chiar slujba de cununie. Unii preoti spun
ca nu se pot sfinti nici cruciulitele care se poarta la gat, pentru ca nu
exista o rugaciune pentru acestea. Nu acelasi lucru, insa, se poate spune
despre autovehicule pe patru sau mai multe roti. Pentru acestea exista o
rugaciune de sfintire cu totul si cu totul speciala! Preotul si dascalul incep
sa citeasca „rugaciunea pentru binecuvantarea masinii“, iar proprietarul
acesteia trebuie sa stea alaturi de ei. Capota este ridicata, in asa fel incat
sa se poata stropi motorul cu agheazma, iar usile autoturismului si portbagajul
sunt larg deschise. Chiar si in interiorul masinii se da cu apa sfintita, pe
fiecare scaun si pe volan. In vremea aceasta preotul zice de trei ori: „Se
binecuvanteaza masina aceasta prin stropire cu apa sfintita, in numele Tatalui
si al Fiului si al Sfantului Duh, Amin!“. O rugaciune asemanatoare se face si
pentru binecuvantarea elicopterelor, avioanelor din flotila comerciala, de
pasageri, militare sau particulare.
Preotul stropeste cu apa sfintita motoarele, elicele, aripile, fuselajul. Apoi
se urca in cabina pilotilor si in interiorul avionului, dand cu agheazma pe
fiecare loc. De curand, Compania Austrian Air Lines a sfintit unul dintre avioanele sale de
pasageri pe Aeroportul International Bucuresti Otopeni.
Rugaciune
de binecuvantare a masinii
„Doamne,
Cel ce esti Calea, Adevarul si Viata, Cel ce porti de grija fapturilor Tale,
indreptandu-le si pazindu-le pasii, Cel ce ai trimis lui Isaac si lui Tobie
ingeri impreuna calatori, si calatoria si intoarcerea lor pasnica ai facut-o,
Cel ce L-ai ridicat pe Ilie la cer cu caruta de foc, iar inspre Emaus ai
calatorit dimpreuna cu Luca si cu Cleopa, binecuvanteaza masina robilor Tai (se
rosteste numele proprietarului), ocrotindu-i in drumurile lor de toate
primejdiile, dandu-le inger pazitor, insotindu-i cu dumnezeiasca Ta
binecuvantare si intorcandu-i totdeauna cu pace la casa lor. Caci Tu esti Cel
ce ocarmuiesti si binecuvantezi toate si Tie marire inaltam, Tatalui si Fiului
si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor, Amin!“
Gabriel MATEESCU
Lumea credintei, anul II, nr. 10(15)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.