Pe
înțelesul lui Dobre: există o lege a avertizorului public care apără slujbașul
de folosirea abuzivă a resurselor umane și materiale
Cum
până și șoferul de liberal și de instituție publică are drepturi, poate că un
anume Dobre de Mureș aruncă un ochi pe o lege a avertizorului public, care
apără pe cei care fac sesizări cu privire la folosirea nejustificată a
bunurilor și a angajaților instituției pe care o conduce. Asta ca idee, pentru
că altfel doar bunul simț te obligă din oficiu să nu te folosești de șofer ca
să îți cari apa minerală, laptele sau să ai pentru unii alte asemenea sarcini
de (ne)serviciu.
Legea nr. 571/2004
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTAŢILOR
SENATUL
L E G E
privind protecţia
personalului din autorităţile publice, instituţiile publice şi din alte unităţi
care semnalează încălcări ale legii
Parlamentul României
adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. – Prezenta lege
reglementează unele măsuri privind protecţia persoanelor care au reclamat sau
au sesizat încălcări ale legii în cadrul autorităţilor publice, instituţiilor
publice şi al altor unităţi, săvârşite de către persoane cu funcţii de
conducere sau de execuţie din autorităţile, instituţiile publice şi din
celelalte unităţi bugetare prevăzute la art.2.
Art. 2. – (1)
Dispoziţiile prezentei legi se aplică autorităţilor şi instituţiilor publice
din cadrul administraţiei publice centrale, administraţiei publice locale,
aparatului Parlamentului, aparatului de lucru al Administraţiei Prezidenţiale,
aparatului de lucru al Guvernului, autorităţilor administrative autonome,
instituţiilor publice de cultură, educaţie, sănătate şi asistenţă socială,
companiilor naţionale, regiilor auto-nome de interes naţional şi local, precum
şi societăţilor naţionale cu capital de stat.
(2) Prezenta lege se
aplică şi persoanelor numite în consilii ştiinţifice şi consultative, comisii
de specialitate şi alte organe colegiale organizate în structura sau pe lângă
autorităţile sau instituţiile publice.
Art. 3. – În înţelesul
prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) avertizare în
interes public înseamnă sesizarea făcută cu bună-credinţă cu privire la orice
faptă care presupune o încălcare a legii, a deontologiei profesionale sau a
principiilor bunei administrări, eficienţei, eficacităţii, economicităţii şi
transparenţei;
b) avertizor înseamnă
persoana care face o sesizare potrivit lit.a) şi care este încadrată în una din
autorităţile publice, instituţiile publice sau celelalte unităţi prevăzute la
art.2;
c) comisie de
disciplină înseamnă orice organ însărcinat cu atribuţii de cercetare
disciplinară, prevăzut de lege sau de regulamentele de organizare şi
funcţionare a autorităţilor publice, instituţiilor publice sau a celorlalte
unităţi prevăzute la art.2.
CAPITOLUL II
Principii generale
Art. 4. – Principiile
care guvernează protecţia avertizării în interes public sunt următoarele:
a) principiul
legalităţii, conform căruia autorităţile publice, instituţiile publice şi
celelalte unităţi prevăzute la art. 2 au obligaţia de a respecta drepturile şi
libertăţile cetăţenilor, normele procedurale, libera concurenţă şi tratamentul
egal acordat beneficiarilor serviciilor publice, potrivit legii;
b) principiul
supremaţiei interesului public, conform căruia, în înţelesul prezentei legi,
ordinea de drept, integritatea, imparţialitatea şi eficienţa autorităţilor
publice şi instituţiilor publice, precum şi a celorlalte unităţi prevăzute la
art. 2 sunt ocrotite şi promovate de lege;
c) principiul
responsabilităţii, conform căruia orice persoană care semnalează încălcări ale
legii este datoare să susţină reclamaţia cu date sau indicii privind fapta
săvârşită;
d) principiul
nesancţionării abuzive, conform căruia nu pot fi sancţionate persoanele care
reclamă sau sesizează încălcări ale legii, direct sau indirect, prin aplicarea
unei sancţiuni inechitabile şi mai severe pentru alte abateri disciplinare. În
cazul avertizării în interes public, nu sunt aplicabile normele deontologice
sau profesionale de natură să împiedice avertizarea în interes public;
e) principiul bunei
administrări, conform căruia autorităţile publice, instituţiile publice şi
celelalte unităţi prevăzute la art. 2 sunt datoare să îşi desfăşoare
activitatea în realizarea interesului general, cu un grad ridicat de
profesionalism, în condiţii de eficienţă, eficacitate şi economicitate a
folosirii resurselor;
f) principiul bunei
conduite, conform căruia este ocrotit şi încurajat actul de avertizare în
interes public cu privire la aspectele de integritate publică şi bună
administrare, cu scopul de a spori capacitatea administrativă şi prestigiul
autorităţilor publice, instituţiilor publice şi al celorlalte unităţi prevăzute
la art. 2;
g) principiul
echilibrului, conform căruia nici o persoană nu se poate prevala de prevederile
prezentei legi pentru a diminua sancţiunea administrativă sau disciplinară
pentru o faptă a sa mai gravă;
h) principiul bunei
credinţe, conform căruia este ocrotită persoana încadrată într-o autoritate
publică, instituţie publică sau altă unitate bugetară din cele prevăzute la
art. 2 care a făcut o sesizare, convinsă fiind de realitatea stării de fapt sau
că fapta constituie o încălcare a legii.
CAPITOLUL III
Avertizarea privind
fapte de încălcare a legii
Art. 5. – Semnalarea
unor fapte de încălcare a legii de către persoanele prevăzute la art. 1 şi art.
2, prevăzute de lege ca fiind abateri disciplinare, contravenţii sau
infracţiuni, constituie avertizare în interes public şi priveşte:
a) infracţiuni de
corupţie, infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie, infracţiuni în
legătură directă cu infracţiunile de corupţie, infracţiunile de fals şi
infracţiunile de serviciu sau în legătură cu serviciul;
b) infracţiuni
împotriva intereselor financiare ale Comunităţilor Europene;
c) practici sau
tratamente preferenţiale ori discriminatorii în exercitarea atribuţiilor
unităţilor prevăzute la art. 2;
d) încălcarea
prevederilor privind incompatibilităţile şi conflictele de interese;
e)
folosirea abuzivă a resurselor materiale sau umane;
f) partizanatul politic
în exercitarea prerogativelor postului, cu excepţia persoanelor alese sau
numite politic;
g) încălcări ale legii
în privinţa accesului la informaţii şi a transparenţei decizionale;
h) încălcarea
prevederilor legale privind achiziţiile publice şi finanţările nerambursabile;
i) incompetenţă sau
neglijenţă în serviciu;
j) evaluări neobiective
ale personalului în procesul de recrutare, selectare, promovare, retrogradare
şi eliberare din funcţie;
k) încălcări ale
procedurilor administrative sau stabilirea unor proceduri interne cu
nerespectarea legii;
l) emiterea de acte
administrative sau de altă natură care servesc interese de grup sau
clientelare;
m) administrarea
defectuoasă sau frauduloasă a patrimoniului public şi privat al autorităţilor
publice, instituţiilor publice şi al celorlalte unităţi prevăzute la art.2;
n) încălcarea altor
dispoziţii legale, care impun respectarea principiului bunei administrări şi
cel al ocrotirii interesului public.
Art. 6. – Sesizarea
privind încălcarea legii sau a normelor deontologice şi profesionale, conform
art. 4 lit.h), poate fi făcută, alternativ sau cumulativ:
a) şefului ierarhic al
persoanei care a încălcat prevederile legale, potrivit art. 5;
b) conducătorului
autorităţii publice, al instituţiei publice sau unităţii bugetare din care face
parte persoana care a încălcat prevederile legale, potrivit art. 5, sau în care
se semnalează practica ilegală, chiar dacă nu se poate identifica exact
făptuitorul;
c) comisiilor de
disciplină sau altor organisme similare din cadrul autorităţii publice,
instituţiei publice sau unităţii prevăzute la art. 2 din care face parte
persoana care a încălcat legea conform art. 5;
d) organelor judiciare;
e) organelor
însărcinate cu constatarea şi cercetarea conflictelor de interese şi al
incompatibilităţilor;
f) comisiilor
parlamentare;
g) mass-media;
h) organizaţiilor
profesionale, sindicale sau patronale;
i) organizaţiilor
neguvernamentale.
CAPITOLUL IV
Protecţia
funcţionarilor publici, a personalului contractual
şi a altor categorii de
personal
Art. 7. – (1) În faţa
comisiei de disciplină sau a altor organe similare, avertizorii beneficiază de
protecţie după cum urmează:
a) avertizorii în
interes public beneficiază de prezumţia de bună credinţă, în condiţiile art. 4
lit.h), până la proba contrară;
b) la cererea
avertizorului cercetat disciplinar ca urmare a unui act de avertizare,
comisiile de disciplină sau alte organisme similare din cadrul autorităţilor
publice, instituţiilor publice sau altor unităţi prevăzute la art. 2 au
obligaţia de a invita presa şi un reprezentant al sindicatului sau al
asociaţiei profesionale. Anunţul se face prin comunicat pe pagina de internet a
autorităţii, instituţiei publice sau a unităţii bugetare cu cel puţin 3 zile
lucrătoare înaintea şedinţei, sub sancţiunea nulităţii raportului şi a
sancţiunii disciplinare aplicate.
(2) În situaţia în care
cel reclamat prin avertizarea în interes public este şef ierarhic, direct sau
indirect, ori are atribuţii de control, inspecţie şi evaluare a avertizorului,
comisia de disciplină sau alt organism similar va asigura protecţia
avertizorului, ascunzându-i identitatea.
Art. 8. – În cazul
avertizărilor în interes public, prevăzute la art.5 lit.a) şi b), se vor aplica
din oficiu prevederile art. 12 alin.(2) lit.a) din Legea nr. 682/2002 privind
protecţia martorilor.
Art. 9. – (1) În
litigiile de muncă sau cele privitoare la raporturile de serviciu, instanţa
poate dispune anularea sancţiunii disciplinare sau administrative aplicate unui
avertizor, dacă sancţiunea a fost aplicată ca urmare a unei avertizări în
interes public, făcută cu bună credinţă.
(2) Instanţa verifică
proporţionalitatea sancţiunii aplicate avertizorului pentru o abatere
disciplinară, prin compararea cu practica sancţionării sau cu alte cazuri
similare din cadrul aceleiaşi autorităţi, instituţii publice sau unităţi
bugetare, pentru a înlătura posibilitatea sancţionării ulterioare şi indirecte
a actelor de avertizare în interes public, protejate prin prezenta lege.
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii
şi finale
Art. 10. – Prezenta
lege, în privinţa protecţiei avertizorilor în interes public, se completează cu
dispoziţiile Codului muncii, precum şi cu prevederile Legii nr.188/1999 privind
Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 11. – În termen de
30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, autorităţile,
instituţiile publice şi celelalte unităţi bugetare prevăzute la art.2 îşi vor
pune de acord regulamentele de ordine interioară cu prevederile acesteia.
Această lege a fost
adoptată de Parlamentul României,cu respectarea prevederilor articolului 75 şi
ale articolului 76 alineatul (2) din Constituţia României, republicată.
Căutând pe internet aflăm că slujbașii CJM au
fost informați despre ce înseamnă avertizorul public!
ROMÂNIA
JUDEŢUL MUREŞ
CONSILIUL JUDEŢEAN
PREŞEDINTE
DISPOZIŢIA NR. 175
din 3 august 2007
privind completarea
Regulamentului de Ordine Interioară
al aparatului de
specialitate al Consiliului Judeţean Mureş
aprobat prin Dispoziţia
Preşedintelui nr.191/27.09.2004
Preşedintele Consiliului Judeţean Mureş,
Văzând referatul Serviciului Resurse Umane, Consilieri
Preşedinte nr. 10475 din 31 iulie 2007 cu privire la completarea Regulamentului
de Ordine Interioară pentru aparatul de specialitate al Consiliului Judeţean
Mureş,
Având în vedere prevederile Legii nr.571/2004 privind
protecţia personalului din autorităţile publice,instituţiile publice şi din
alte unităţi care semnalează încălcări ale legii, În
conformitate cu prevederile Legii nr.188 privind Statutul funcţionarilor
publici, ale Legii nr.53/2003 – Codul Muncii,
În temeiul art.106, alin.(1) din Legea administraţiei
publice locale nr.215/2001,
d i s p u n e:
Art.1. Se aprobă
completarea Regulamentului de Ordine Interioară al aparatului de specialitate
al Consiliului Judeţean Mureş, în conformitate cu prevederile Legii
nr.571/2004, după cum urmează:
• La capitolul XV – Protecţia, igiena şi
securitatea în muncă în cadrul instituţiei se introduc următoarele completări:
CAPITOLUL XV.1.
PROTECŢIA FUNCŢIONARILOR PUBLICI, A PERSONALULUI CONTRACTUAL ŞI A ALTOR
CATEGORII
64.1 În faţa comisiei de disciplină sau a
altor organe similare, avertizorii beneficiază de protecţie după cum urmează:
a) avertizorii în interes public
beneficiază de prezumţia de bună-credinţă, în condiţiile art. 4 lit. h), până
la proba contrară;
b) la cererea avertizorului cercetat
disciplinar ca urmare a unui act de avertizare, comisiile de disciplină sau
alte organisme similare din cadrul autorităţilor publice, instituţiilor publice
sau al altor unităţiprevăzute la art. 2 au obligaţia de a invita presa şi un
reprezentant al sindicatului sau al asociaţiei profesionale. Anunţul se face
prin comunicat pe pagina de Internet a autorităţii publice, instituţiei publice
sau a unităţii bugetare, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înaintea şedinţei, sub
sancţiunea nulităţii raportului şi a sancţiunii disciplinare aplicate.
64.2
În situaţia în care cel reclamat prin avertizarea în interes public este
şef ierarhic, direct sau indirect, ori are atribuţii de control, inspecţie şi
evaluare a avertizorului, comisia de disciplină sau alt organism similar va
asigura protecţia avertizorului, ascunzându-i identitatea.
64.3 În cazul avertizărilor în interes
public, prevăzute la art. 5 lit. a) şi b) din Legea nr.571/2004, se vor aplica
din oficiu prevederile art. 12 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 682/2002 privind
protecţia martorilor.
Art.66, se completează
şi va avea următorul conţinut:
Prezentul Regulament de
ordine interioara a fost elaborat pe baza prevederilor Legii nr. 53/2004 -
Codul Muncii, ale Legii nr.215/2001 privind administraţia publica locala, ale
Legii nr.188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicata, ale
Legii nr. 7/2004, privind Codul de conduita a funcţionarilor publici şi ale
Legii nr.571/2004 privind protecţia personalului din autorităţile publice,
instituţiile publice şi alte unităţi care semnalează încălcări ale legii.
Art.2. Completările
aduse Regulamentului de Ordine Interioară al aparatului de specialitate al
Consiliului Judeţean Mureş se vor aduce la cunoştinţa salariaţilor prin afişare
la panoul instituţiei.
PRESEDINTE,
LOKODI EDITA EMÖKE AVIZAT PENTRU LEGALITATE,
SECRETAR,
Ioan Togănel
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.