joi, 23 mai 2013

Încă din 2006 se scria de afacerile viitoare ale șmecherilor cu terenurile aerocluburilor. Desigur, la fel se aștepta și cu terenurile aeroclubului din Târgu-Mureș!



Încă din 2006 se scria de afacerile viitoare ale șmecherilor cu terenurile aerocluburilor. Desigur, la fel se aștepta și  cu terenurile aeroclubului din Târgu-Mureș!
Foarte interesant și actual articolul din 2 aprilie 2006, de la HotNews.ro. După 7 ani, interesele bandiților de partid sunt aceleași și Aeroclubul Târgu-Mureș nu face excepție. El trebuie… rezolvat în folosul găinarilor de partid care vor bine.  Binele altor afaceriști și pramatii întreținute de subordonați jegoși portocalii, nu binele aeroclubului!
Restructurarea aerocluburilor lasa loc abuzurilor cu terenuri
de M. Chiriac, V. Telibasa     HotNews.ro
Duminică, 2 aprilie 2006, 0:00
Bazele sportive ale aerocluburilor din Romania au devenit o tentatie imensa pentru diverse grupuri de interese, mai ales prin prisma pozitionarii terenurilor pe care aerodromurile isi desfasoara activitatea. Sunt in joc sute de hectare de teren situate in apropierea unor mari orase, a caror valoare de piata depaseste zeci de milioane de euro. Initiativa Ministerului Transporturilor de a ceda administrarea aerocluburilor catre Consiliile Judetene a dat nastere la o serie de speculatii conform carora decizia de schimbare a administratorului nu este decat primul pas catre vanzarea acestor terenuri.

Aeroclubul Romaniei functioneaza ca institutie publica aflata in subordinea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si are in compunerea sa 16 aerocluburi teritoriale, ca subunitati fara personalitate juridica, amplasate in cele mai importante centre urbanistice ale Romaniei.
Aerocluburile teritoriale detin in administrare terenuri de zbor si cladiri cu destinatie speciala (hangare, depozite carburanti, pavilioane administrative).
Cum marea majoritate a aerocluburilor nu sunt rentabile (subventiile primite de la buget abia ajung pentru cheltuielile curente iar pasionatii de zbor sunt tot mai putini), Ministerul Transporturilor a luat decizia ca aerodromurile sa fie trecute in administrarea autoritatilor locale.
Decizia este motivata si de faptul ca recenta aderare a Romaniei la Uniunea Europeana impune renuntarea la acordarea de ajutoare de stat.

Reprezentantii Ministerului spera ca acest proces de restructurare va permite aerocluburilor sa incaseze bani (de la persoanele interesate sa practice zborul ca pe un sport si din contracte de sponsorizare) si sa devina astfel eficiente din punct de vedere material.
Unul dintre aerocluburile care a devenit tinta unor grupuri de interese este cel de la Balta Verde, langa Craiova. Suprafata de peste 56 de hectare a terenului aeroclubului Balta Verde valoreaza, conform expertilor imobiliari, peste 30 de milioane de euro.
Sub pretextul lipsei de terenuri destinate cererilor de retrocedare, primarul comunei Podari, Constantin Gheorghita a incercat – in baza unor acte indoielnice - sa transfere terenurile aerocluburilor in administrarea primariei, sub pretextul lipsei de terenuri destinate retrocedarilor. Numai ca acest lucru nu se poate face decat prin Hotarare de Guvern.
Comandantul aeroclubului Balta Verde, Cristian Smarandache, a declarat pentru Hotnews.ro ca toate procesele pe care le-a avut pina acum cu primaria din Podari au fost castigate de aeroclub. Ministerul Transporturilor este la curent cu ceea ce se intimpla acum la Craiova si in declaratii publice a aratat ca nu va renunta la administrarea aerodromului.
Situatia de la Balta Verde nu este totusi singulara. Din discutiile purtate cu mai multi factori de raspundere am constatat ca la nivelul membrilor aerocluburilor romanesti exista temeri ca patrimoniul acestora, indeosebi terenurile, ar urma sa fie instrainatate.

La Aerodromul din Tirgu Mures in acest moment se face o evaluare a patrimoniului aeroclubului "Mures" din localitate (verificari ale avioanelor, estimari asupra pretului terenului) cu intentia de a se vedea daca acesta poate deveni rentabil. Surse care au dorit sa-si pastreze anonimatul au precizat pentru Hotnews.ro ca acest audit nu este decit primul pas catre deposedarea de terenuri a aeroclubului din Targu Mures sub pretextul dezvoltarii unui parc industrial in acea zona, cu toate ca in acest moment exista o astfel de facilitate in Targu Mures.

Secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Alexandros Galatiatos, a afirmat intr-un interviu acordat Hotnews.ro ca situatia nu este deloc ingrijoratoare. "Stiu doar ca si Consiliul Judetean si cel local au cerut prin diverse adrese, formulate de sase ani de zile incoace, sa administreze aerodromul din Targu Mures.
Deocamdata nu va intra in administrarea lor. Va ramane la noi, la Minister, cel putin pina la sfirsitul acestui an", ne-a declarat Galiatatos.

Cu toate acestea, oamenii de la Aeroclubul din Tirgu Mures ramin ingrijorati. "Daca se va incerca transferul de terenuri catre autoritatile locale, atunci aviatia sportiva din zona se va duce de ripa.

Noi de bine, de rau tot am reusit sa pregatim personal, sa antrenam niste piloti care sint folositi acum tocmai de demnitarii care isi propun sa distruga aerocluburile", a declarat pentru Hotnews Cristina Sipos, controlor de zbor in cadrul Aeroclubului Tg Mures.

Intr-o convorbire telefonica, Constantin Voicu, presedintele Aeroclubului Bucuresti ne-a declarat ca stie despre numeroasele zvonuri privind instrainarea patrimoniului dar ca acestea sint nefondate. In plus, terenurile aerocluburilor se afla in proprietatea publica a statului, iar schimbarea statutului lor – din terenuri de zbor, in terenuri la dispozitia autoritatilor locale, spre exemplu – s-ar putea face cu destul de mare greutate, fiind necesara o hotarire de guvern in acest sens.

In ciuda numeroaselor temeri ca restructurarea aerocluburilor Romaniei va duce la desfiintarea celor mai multe dintre acestea, cu efecte negative asupra situatiei aviatiei sportive, Ministerul Transporturilor este decis sa mearga pina la capat cu aceasta strategie. "Oamenii nu au de ce sa se teama. Noi vom termina auditul pe care l-am inceput si vom identifica acele aerodromuri care au probleme. E firesc sa descentralizam situatia, sa le trecem in administratia autoritatilor locale, cu exceptia situatiilor cand exista un interes national sau de securitate", spune Alexandros Galiatatos. "Stiti ca sunt aerocluburi unde nu s-a mai zburat de ani de zile?", adauga acesta, spunind ca 6-7 dintre actualele aerodromuri vor fi foarte probabil desfiintate in urmatoarea perioada. Galiatatos nu a vrut insa sa faca nici o nominalizare.

Reprezentantii Ministerului Transporturilor au dat insa asigurari ca stiu unde exista "interese locale, altele decat cele de sprijinire a activitatii aeronautice" si ca in aceste cazuri nu vor face transferul administrarii bazelor, care vor ramine sub tutela administratiei centrale tocmai pentru a elimina orice suspiciune.
Cu toate acestea abuzurile sunt posibile. Chiar Alexandros Galiatatos a recunoscut ca este posibil ca in urma unei intelegeri intre conducerea unui aeroclub si autoritatile locale sa se arate ca la un aerodrom nu este activitate si sa se ceara restringerea activitatii sau transferarea aerodromului pe un alt teren. "Daca primaria locala are nevoie de un teren, aerodromul isi poate muta baza pe un alt teren. Desigur, acel teren poate avea o valoare de piata mai mica, dar aeroclubul nu are nevoie de pamant scump. Are nevoie doar de o suprafata unde sa-si desfasoare activitatea", a mai adaugat Alexandros Galiatatos. Aceasta precizare facuta de Galiatatos poate fi decisiva pentru viitorul aerodromurilor din Romania. Daca se ia in calcul deja varianta stramutarii bazelor unde isi desfasoara activitatea aerodromurile, este foarte probabil ca acest lucru sa se petreaca de indata ce va exista un cadru legal. Ramane de vazut doar daca actiunea se va face cu buna credinta si va fi o masura care sa avantajeze atat Cosiliile Locale cat si bazele de aviatie sportiva din Romania.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.