Încă
din 2006 se scria de afacerile viitoare ale șmecherilor cu terenurile
aerocluburilor. Desigur, la fel se aștepta și
cu terenurile aeroclubului din Târgu-Mureș!
Foarte
interesant și actual articolul din 2 aprilie 2006, de la HotNews.ro. După 7
ani, interesele bandiților de partid sunt aceleași și Aeroclubul Târgu-Mureș nu
face excepție. El trebuie… rezolvat în folosul găinarilor de partid care vor
bine. Binele altor afaceriști și
pramatii întreținute de subordonați jegoși portocalii, nu binele aeroclubului!
Restructurarea
aerocluburilor lasa loc abuzurilor cu terenuri
de
M. Chiriac, V. Telibasa HotNews.ro
Duminică,
2 aprilie 2006, 0:00
Bazele
sportive ale aerocluburilor din Romania au devenit o tentatie imensa pentru
diverse grupuri de interese, mai ales prin prisma pozitionarii terenurilor pe
care aerodromurile isi desfasoara activitatea. Sunt in joc sute de hectare de
teren situate in apropierea unor mari orase, a caror valoare de piata depaseste
zeci de milioane de euro. Initiativa Ministerului Transporturilor de a ceda
administrarea aerocluburilor catre Consiliile Judetene a dat nastere la o serie
de speculatii conform carora decizia de schimbare a administratorului nu este
decat primul pas catre vanzarea acestor terenuri.
Aeroclubul
Romaniei functioneaza ca institutie publica aflata in subordinea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si are in compunerea sa 16
aerocluburi teritoriale, ca subunitati fara personalitate juridica, amplasate
in cele mai importante centre urbanistice ale Romaniei.
Aerocluburile
teritoriale detin in administrare terenuri de zbor si cladiri cu destinatie
speciala (hangare, depozite carburanti, pavilioane administrative).
Cum
marea majoritate a aerocluburilor nu sunt rentabile (subventiile primite de la
buget abia ajung pentru cheltuielile curente iar pasionatii de zbor sunt tot
mai putini), Ministerul Transporturilor a luat decizia ca aerodromurile sa fie
trecute in administrarea autoritatilor locale.
Decizia
este motivata si de faptul ca recenta aderare a Romaniei la Uniunea Europeana
impune renuntarea la acordarea de ajutoare de stat.
Reprezentantii
Ministerului spera ca acest proces de restructurare va permite aerocluburilor
sa incaseze bani (de la persoanele interesate sa practice zborul ca pe un sport
si din contracte de sponsorizare) si sa devina astfel eficiente din punct de
vedere material.
Unul
dintre aerocluburile care a devenit tinta unor grupuri de interese este cel de
la Balta Verde, langa Craiova. Suprafata de peste 56 de hectare a terenului
aeroclubului Balta Verde valoreaza, conform expertilor imobiliari, peste 30 de
milioane de euro.
Sub
pretextul lipsei de terenuri destinate cererilor de retrocedare, primarul
comunei Podari, Constantin Gheorghita a incercat – in baza unor acte
indoielnice - sa transfere terenurile aerocluburilor in administrarea
primariei, sub pretextul lipsei de terenuri destinate retrocedarilor. Numai ca
acest lucru nu se poate face decat prin Hotarare de Guvern.
Comandantul
aeroclubului Balta Verde, Cristian Smarandache, a declarat pentru Hotnews.ro ca
toate procesele pe care le-a avut pina acum cu primaria din Podari au fost
castigate de aeroclub. Ministerul Transporturilor este la curent cu ceea ce se
intimpla acum la Craiova si in declaratii publice a aratat ca nu va renunta la
administrarea aerodromului.
Situatia
de la Balta Verde nu este totusi singulara. Din discutiile purtate cu mai multi
factori de raspundere am constatat ca la nivelul membrilor aerocluburilor
romanesti exista temeri ca patrimoniul acestora, indeosebi terenurile, ar urma
sa fie instrainatate.
La Aerodromul din Tirgu
Mures in acest moment se face o evaluare a patrimoniului aeroclubului
"Mures" din localitate (verificari ale avioanelor, estimari asupra
pretului terenului) cu intentia de a se vedea daca acesta poate deveni
rentabil. Surse care au dorit sa-si pastreze anonimatul au precizat pentru
Hotnews.ro ca acest audit nu este decit primul pas catre deposedarea de
terenuri a aeroclubului din Targu Mures sub pretextul dezvoltarii unui parc
industrial in acea zona, cu toate ca in acest moment exista o astfel de
facilitate in Targu Mures.
Secretarul de stat in
Ministerul Transporturilor, Alexandros Galatiatos, a afirmat intr-un interviu
acordat Hotnews.ro ca situatia nu este deloc ingrijoratoare. "Stiu doar ca
si Consiliul Judetean si cel local au cerut prin diverse adrese, formulate de
sase ani de zile incoace, sa administreze aerodromul din Targu Mures.
Deocamdata nu va intra
in administrarea lor. Va ramane la noi, la Minister, cel putin pina la
sfirsitul acestui an", ne-a declarat Galiatatos.
Cu toate acestea,
oamenii de la Aeroclubul din Tirgu Mures ramin ingrijorati. "Daca se va
incerca transferul de terenuri catre autoritatile locale, atunci aviatia
sportiva din zona se va duce de ripa.
Noi de bine, de rau tot
am reusit sa pregatim personal, sa antrenam niste piloti care sint folositi
acum tocmai de demnitarii care isi propun sa distruga aerocluburile", a
declarat pentru Hotnews Cristina Sipos, controlor de zbor in cadrul
Aeroclubului Tg Mures.
Intr-o
convorbire telefonica, Constantin Voicu, presedintele Aeroclubului Bucuresti
ne-a declarat ca stie despre numeroasele zvonuri privind instrainarea
patrimoniului dar ca acestea sint nefondate. In plus, terenurile aerocluburilor
se afla in proprietatea publica a statului, iar schimbarea statutului lor – din
terenuri de zbor, in terenuri la dispozitia autoritatilor locale, spre exemplu
– s-ar putea face cu destul de mare greutate, fiind necesara o hotarire de
guvern in acest sens.
In
ciuda numeroaselor temeri ca restructurarea aerocluburilor Romaniei va duce la
desfiintarea celor mai multe dintre acestea, cu efecte negative asupra
situatiei aviatiei sportive, Ministerul Transporturilor este decis sa mearga
pina la capat cu aceasta strategie. "Oamenii nu au de ce sa se teama. Noi
vom termina auditul pe care l-am inceput si vom identifica acele aerodromuri
care au probleme. E firesc sa descentralizam situatia, sa le trecem in
administratia autoritatilor locale, cu exceptia situatiilor cand exista un interes
national sau de securitate", spune Alexandros Galiatatos. "Stiti ca
sunt aerocluburi unde nu s-a mai zburat de ani de zile?", adauga acesta,
spunind ca 6-7 dintre actualele aerodromuri vor fi foarte probabil desfiintate
in urmatoarea perioada. Galiatatos nu a vrut insa sa faca nici o nominalizare.
Reprezentantii
Ministerului Transporturilor au dat insa asigurari ca stiu unde exista
"interese locale, altele decat cele de sprijinire a activitatii
aeronautice" si ca in aceste cazuri nu vor face transferul administrarii
bazelor, care vor ramine sub tutela administratiei centrale tocmai pentru a
elimina orice suspiciune.
Cu
toate acestea abuzurile sunt posibile. Chiar Alexandros Galiatatos a recunoscut
ca este posibil ca in urma unei intelegeri intre conducerea unui aeroclub si
autoritatile locale sa se arate ca la un aerodrom nu este activitate si sa se
ceara restringerea activitatii sau transferarea aerodromului pe un alt teren. "Daca
primaria locala are nevoie de un teren, aerodromul isi poate muta baza pe un
alt teren. Desigur, acel teren poate avea o valoare de piata mai mica, dar
aeroclubul nu are nevoie de pamant scump. Are nevoie doar de o suprafata unde
sa-si desfasoare activitatea", a mai adaugat Alexandros Galiatatos. Aceasta
precizare facuta de Galiatatos poate fi decisiva pentru viitorul aerodromurilor
din Romania. Daca se ia in calcul deja varianta stramutarii bazelor unde isi
desfasoara activitatea aerodromurile, este foarte probabil ca acest lucru sa se
petreaca de indata ce va exista un cadru legal. Ramane de vazut doar daca
actiunea se va face cu buna credinta si va fi o masura care sa avantajeze atat
Cosiliile Locale cat si bazele de aviatie sportiva din Romania.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.