Jegurile
făcute de RCS-RDS, subiect al anuarului ActiveWatch. Pentru că bandiții nu sunt
pe moșia lor, nici măcar când sunt aproape de monopol
ActiveWatch
dixit:
http://www.activewatch.ro/ro/freeex/publicatii/raport-freeex-2012
RCS&RDS
lansează televiziuni pe bandă și „elimină” concurența din grilă În 2012,
operatorul de cablu RCS & RDS a lansat televiziunea națională de știri Digi
24 (în luna martie347) și fi lialele regionale ale acesteia (Digi 24 Iași – în
iunie, Digi 24 Timișoara – în iunie, Digi 24 Oradea – în august, Digi 24
Constanța – în septembrie), precum și posturile Digi World și Digi Life (în
octombrie348). De asemenea, în octombrie 2012, RCS & RDS a obținut licență
audiovizuală prin satelit de la CNA pentru lansarea postului Digi Animal
World349. La începutul anului, reprezentanții RCD&RDS au susținut că nu
doreau ca televiziunea de știri Digi 24 să intre în competiție comercială cu
alte televiziuni, nici să monetizeze ratingul prin publicitate, ci „să adauge
valoare portofoliului” companiei350. Cu toate acestea, concomitent cu
numeroasele lansări de televiziuni, operatorul de cablu RCS&RDS a intrat în
confl ict cu mai multe posturi locale și naționale care au contestat (în instanță)
decizia RCS&RDS de a le scoate din grila de programe (Antenele, Nașul TV,
Discovery etc.). Reamintim că, în mai 2011, RCS&RDS a scos din grila de
programe postul GSP TV (din Grupul Intact), înlocuindu-l cu un canal propriu,
DigiSport351. În octombrie, CNA a sancționat operatorul de cablu cu o amendă de
10.000 de lei352, deoarece GSP TV se afl a în lista programelor cu
obligativitate la difuzare (must-carry), dar operatorul de cablu a continuat să
ignore acest aspect până în decembrie, când Judecătoria Sectorului 5 a emis o
ordonanță președințială care dispunea introducerea GSP TV în grilă353 (decizie
asumată de RCS&RDS abia în ianuarie 2012354). De asemenea, CNA a mai sancționat
RCS&RDS cu o amendă-record de 100.000 de lei355, în decembrie 2011, pentru
că a scos din grilă televiziunea locală arădeană West TV356. În 2012 s-au întețit
acuzațiile potrivit cărora RCS&RDS se folosește de poziția sa de principal
operator pe piața de cablu pentru a scoate din grila de programe posturile
concurente celor lansate de companie357. În luna aprilie, RCS&RDS a scos
din DTH (grila de satelit, urmărită de aproximativ 1,5 milioane de
telespectatori) posturile Antena 1, Antena 3 și Euforia TV, motivând că nu
putea plăti suma (de șapte milioane de euro) cerută de Antena Group pentru
retransmiterea posturilor pe satelit358. Comunicatul operatorului de cablu a
anunțat atunci că „Antena Group, proprietarul celor 3 posturi TV, a retras
acordurile de difuzare a acestor programe în reţeaua Digi TV prin satelit şi,
ca urmare, RCS & RDS a fost obligat să întrerupă difuzarea lor. RCS &
RDS nu poate accepta să platească peste 7 milioane de Euro pe an, suma
solicitată de Antena Group în cadrul unei somaţii trimise cu doar câteva
săptămâni în urmă, pentru difuzarea prin satelit a canalelor grupului, între
care Antena 1 și Antena 3, pe care chiar reprezentanţii Antena Group le-au
declarat în mod repetat ca fi ind libere la retransmisie (must-carry)”359. În
replică, un comunicat al trustului Intact a precizat că „RCS își sfidează în
continuare abonații, ignorând solicitările acestora și urmărind un interes
meschin: acela de a mări taxa de abonament. […] Respectarea interesului
telespectatorului înseamnă prezența posturilor TV Intact în pachetul de bază al
tuturor operatorilor de cablu și de satelit. Miile de mesaje sosite din țară și
din străinătate susțin acest adevăr. Abonații RCS sunt telespectatorii noștri.
Solicităm companiei de cablu să nu îi ignore”360. Totodată, în aceeași
perioadă, posturile grupului Intact au fost scoase și din grila operatorului de
cablu UPC/ Focus SAT361. Disputele ce au urmat între grupul Intact și
operatorii de cablu au determinat de Consiliul Concurenței să demareze o
anchetă362. În decembrie 2012, Consiliul Concurenței, răspunzând unei cereri de
aviz venită din partea Guvernului, a făcut o serie de recomandări, printre care
se specifi cau următoarele: aplicarea principiului must- carry fără diferențiere
(deci, fără condiționări tehnice sau fi nanciare) între programele TV transmise
prin cablu și cele retransmise prin satelit (DTH), introducerea posturilor în
grila de programe în ordinea crescătoare a audienței, și neimpunerea
transmiterii programelor tv la aceeași calitate (întrucât dispun de aparaturi și
parametri diferiți de funcționare)363. Astfel, în virtutea propunerilor
Consiliului Concurenței, și dacă acestea ar fi
puse în aplicare de către Guvern, operatorii de cablu ar fi obligați să retransmită și prin satelit (nu
doar prin cablu) televiziunile incluse în must-carry (printre care se numără și
unele dintre posturile grupului Intact). Pe de altă parte, în martie 2013, la
aproape un an de la debutul confl ictului dintre Intact și RCS&RDS, CNA a
sancționat cu somație publică posturile Antena 1 și Antena 3, pentru atacurile
mediatice (informații părtinitoare, denaturate, unilaterale) lansate la adresa
operatorului de cablu ulterior excluderii posturilor grupului Intact din grila
de programe364. În iunie 2012, televiziunea generalistă Nașul TV, lansată pe 22
aprilie 2012, a sesizat Consiliul Concurenței, acuzând RCS&RDS că încalcă
principiul egalității de șanse și libertatea presei, întrucât refuza să
introducă postul în grila de programe365. Nașul TV, televiziune patronată de
realizatorul TV Radu Moraru, a organizat, în ianuarie 2012, prima subscripție
publică de acțiuni de pe piața media românească366. Moraru a scos astfel la
vânzare, pentru susținere fi nanciară, 20% din acțiunile companiei sale – SC Nașul,
Prietenii de Pretutindeni și Asociații S.A. Realizatorul TV Radu Moraru a
încercat să obțină și o colaborare cu postul de televiziunea B1TV, dar nu a
primit nici un răspuns, potrivit spuselor sale367. Moraru a plecat în 2011 de
la Zece TV, televiziune deținută de RCS&RDS, după ce acționarul majoritar
Zoltan Teszari a încetat să mai investească în post fără să acorde o explicație
ofi cială368. În 2013, după ce Nașul TV a fost inclus în lista must-carry, CNA a
somat RDS&RCS să includă postul în grila de programe, în sistem digital,
iar operatorul de cablu s-a conformat acestei decizii la scurtă vreme369.
RCS&RDS s-a confruntat cu noi acuzații de abuz de poziție dominantă în
noiembrie 2012, după ce a scos din ofertele de cablu analog și digital
posturile Discovery (Discovery Channel, Discovery World, TLC, Animal Planet),
la scurtă vreme după lansarea posturilor proprii Digi World și Digi Life370 și
cu puțin timp înainte să anunțe lansarea Digi Animal World. „RCS & RDS nu intenționează
să renunțe la difuzarea canalelor documentare, ci doar să le înlocuiască pe
unele dintre acestea. Compania noastră nu poate fi de acord să continue difuzarea canalelor
Discovery, cu plata unor tarife de 3 ori mai mari decât cele pentru alte canale
similare, pentru toți abonații săi, în condițiile în care cota medie de audiență
a canalelor Discovery este de aproximativ 1%”371 – a anunțat un comunicat
RCS& RDS. Reprezentanții Discovery au declarat că decizia de neprelungire a
acordului de retransmisie (care expira la 30 noiembrie) a fost luată unilateral
și au apelat la CNA. „RCS a respins toate ofertele noastre comerciale, astfel
încât nu s-a putut ajunge la un nou acord. Precizăm că nu am cerut, în niciun
moment al negocierilor, creşterea tarifelor pentru distribuția canalelor
noastre”372, au declarat reprezentanții Discovery. La rândul său, Consiliul Național
al Audiovizualului a sesizat Consiliul Concurenței și Protecția Consumatorului
(ANPC) cu privire la litigiul dintre cele două companii373, dar nu a așteptat
un răspuns din partea acestor autorități, ci a aprobat, în ianuarie 2013,
scoaterea posturilor Discovery din grila RCS&RDS (un singur membru CNA s-a
declarat împotriva acestei hotărâri – Valentin Jucan). În privința acestei
decizii, reprezentanții Discovery Networks au declarat: „Având în vedere lipsa
unui precedent şi situaţia complexă în care discutăm despre un potenţial abuz
de poziţie dominantă şi tratament discriminatoriu din partea RCS, am sperat ca
CNA să acorde mai mult timp analizei cazului, tocmai pentru a preveni efectele
negative pe termen lung asupra pieţei de media şi pentru protejarea intereselor
publicului. Nu înţelegem cum aprobarea eliminării canalului documentar numărul
1 de pe piaţă şi înlocuirea sa cu canalele distribuitorului predominant
(RCS&RDS, n.n.) serveşte interesele publicului larg […]”374.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.