Dacia, mașina care te făcea…
cineva!
Una
dintre cele mai plăcute amintiri legate de copilăria mea este sosirea în garaj
a unei Dacii 1300, nou-nouță, de culoare roșie! După chinul înscrierii pe
liste, după nenumărate rate și după ce mașina a trebuit condusă de la
reprezentanța din alt oraș, părinții mei și-au văzut visul cu ochii și mașina
în garaj!
Îmi
amintesc și acum mirosul acela pe care nu l-am mai regăsit la alte mașini noi,
de fabricație străină, iar dacă spun și anul livrării, 1978, înțelegeți ce
eveniment deosebit era cumpărarea unei mașini, nu doar pentru un copil, ci și pentru
întreaga familie și pentru cunoscuții care puteau profita de un autovehicul, în
caz de nevoie. Îmi amintesc că în clasă nu eram mai mult de 3 copii cu părinți
care aveau mașină, ceea ce te făcea să pari un fel de norocos al sorții, iar
când te mai aduceau părinții la școală erai invidiat pe față. Dacia anilor 70
nu era, însă, doar un simplu vehicul, ea devenea membru al familiei, cu nume de
alint și beneficiara a nenumărate modificări! Bricolajul era la mare modă și
cei care au acum câteva decenii de viață știu ce însemna să faci rost de un abțibild
frumos cu RO, să îți tai și să îți montezi plăcuțe de plastic în culorile
steagului național în spațiul dedicat, să îți faci dulapuri cu scule, pe care
să le vopsești și să le decorezi cu șabloane cu diverse tipuri de mașini, să
comanzi uși pe măsura proprietarei din garaj, iar la un moment venise și
nebunia cu procurarea de parasolare de afară, interzise, apoi, de miliție!
Toate acestea, din dragoste pentru mașina care devenise un membru al familiei.
E adevărat, un membru care la un moment ajunsese să circule în funcție de
zilele impare ale calendarului (celebra regulă: cu soț, fără soț) și care nu
beneficia mereu, în cantitatea dorită, de benzina care venea și ea la rație, pe
tichet.
Am
făcut o rememorare a ce însemna în anii 70-80 să ai propria mașină doar din
motivul de a arăta cât de diferite sunt obiceiurile astăzi și cât de diferiți
sunt proprietari de mașini. Astăzi, mașina se poate cumpăra de multe ori în
două ore, cu banii jos și se poate alege dintr-o gamă imensă de produse.
Proprietarul nu mai e, deci, atât de atașat de mașină, precum era proprietarul
de Dacie acum 30 de ani, pentru că nici nu mai depune același efort de așteptare
și de plată, dar și pentru că mașina nu mai reprezintă un lux, un obiect
considerat membru al familiei, în el nu se mai investește muncă în bricolaj și
nici nu mai necesită cunoștințele tehnice atât de necesare, inclusiv pentru obținerea
permisului, în cazul mașinilor din anii 70-80. Mașina a devenit în câteva
decenii, mai ales după Revoluție, prea
accesibilă și astfel și-a pierdut farmecul din anii menționați, iar
proprietarii au devenit doar simplii conducători auto, fără interes și talent
pentru reparații, bricolaj și de multe ori asta se și vede în trafic, când se
conduce după principiul: se strică sau are accident, iau alta, nu îmi pasă! Mai
pe scurt, mașina anilor 70-80 te făcea să te simți cineva, mașina anilor 2010
te face te simți obișnuit, ca și ceilalți, doar un …consumator.
Și
tot legat pentru mașina ca membru al familiei și nu ca obiect banal de
transport, îmi amintesc o discuție cu un viceprimar, acum primar, al localității
în care am locuit. Dânsul a fost coleg de serviciu cu tata și mi-a spus asta la
un eveniment. La un moment omul spune: tatăl
dumneavoastră era cineva în perioada aceea! Primul impuls a fost să fiu
mândru, știind că tata a avut ceva funcție la respectiva întreprindere, dar am
tatonat, să văd despre ce vorbește omul! Răspunsul a fost pe măsura cuiva care
avea, probabil, vreo 18 ani la momentul respectiv: tatăl dumneavoastră era cineva, pentru că avea propria mașină!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.