Cea
mai mare Fabrica de Formaldehida din SE
Europei in intravilanul Municipiului Reghin - comunicat presa
Un
alt material de interes primit de la
ONG-Inițiativa Civică Reghin
Kastamonu Romania SA si-a reluat intentiile de
a construi la Reghin o fabrica de producere a Formaldehidei cu o capacitate de
100 000 tone/an, o capacitate ce va face
din aceasta fabrica cea mai mare instalatie de acest gen din Romania. Instalatia este clasificata obiectiv SEVESO
Risc Major din cauza cantitatiilor mari de chimicale stocate. Directiva Seveso sa nascut urmare a dezastrului produs in Seveso,explozia unui
combinat a dus la distrugerea unui oras
intreg , a cauzat moartea mai multor locuitori , a afectat mediul intr-un mod
ireversibil cu efecte ce se regasesc pana in zilele noastre in acea regiune.
Scopul directivei fiind tocmai acela de a evita si minimalize riscul producerii
unui nou “Seveso” in Europa zilelor noastre. Comunitatea reghineana a
reactionat dramatic si anul trecut in februarie cand Kastamonu si-a expus
intentiile pentru prima data, reactia fiind demonstratia din 7 martie a 2 000
persoane, formarea ONG-ului Initiativa Civica Reghin si adunarea celor circa 5
000 semnaturi pe lista “Stop- Fabrica de Clei!”. ICR doreste sa mentioneze de la bun inceput
faptul ca, nu este vorba de o interzicere a investitiei gandite de Kastamonu ,
ci mai degraba de a face apel la drepturile pe care, noi cetatenii Reghinului
le avem stipulate atat in legile nationale, dar si in cele europene. Cu sustinere in aceste drepturi, noi locuitorii orasului Reghin consideram
locatia gandita pentru acest proiect ca una inadecvata si cerem tuturor
institutiilor Statului Roman sa intervina si sa apere drepturile noastre .
Consideram ca este necesara RELOCAREA acestei instalatii in afara orasului la o
limita ce poate oferi minimul de
siguranta pentru locuitorii din oras, dar fara sa pericliteze siguranta vreunei
alte comunitati. Aceasta relocare este
necesara din doua perspective: una este aceea ca aceasta instalatie este cu
risc major pentru sanatatea populatiei si cadrul legislativ o impune, cea de-a
doua fiind faptul ca acest investitor are un istoric prin care a dat dovada de
orice altceva , dar nu, seriozitate, maturitate si respect fata de legiile Statului
Roman si comunitatea reghineana, istoric ce-l face incombatibil cu
gestionarea riscului unei astfel de
instalatii oriunde s-ar afla ea! Daca in cea ce priveste primul motiv este
vorba de directiva Seveso, la ce-l de-al
doilea vom relata pe scurt de ce acest investitor nu poate beneficia de increderea necesara ca va putea gestiona riscul pe care-l implica
o fabrica de Formaldehida , incredere
necesara consideram noi pentru orice fel de activitate de altfel, incredere ce
ar trebui sa stea la baza coexistentei investitor- comunitate. Recenta
investitie realizata nu demult de catre Kastamonu , este vorba de Fabrica de
PAL. O fabrica a carei constructie nu numai ca a inceput fara un Acord de Mediu
si in lipsa unei Autorizatii de Constructie, dar a si functionat fara nici o
Autorizatie de Mediu pentru o perioada
de 18 luni, perioada in care sau produs nu mai putin de 500 000 metricubi PAL
cu o valoare de circa 60 milioane EURO, poluand comunitatea reghineana si
mediul inconjurator pe simplul considerent ca nu exista un plan de monitorizare
al emisiilor, plan ce ar fi existat in Autorizatia pe care nu o aveau. Usor de inteles ca o astfel de situatie ar fi
trebuit sa duca la dosare penale si confiscarile venituriilor realizate din
aceasta activitate neautorizata si ilegala din perspectiva legii. Acest lucru nu sa intamplat deoarece unele
institutii (GNMR Mures) au functionat
mai degraba ca si un avocat al investitlrului si nicidecum ca organ de control.
A fost nevoie de interventia Comisarului General al UE ca lucrurile sa se
schimbe si legea sa se aplice. Urmare este demisia Comisarului Sef Condurache
Ovidiu si amendarea
Kastamonu cu impunerea de a sista activitatea la Fabrica de PAL , un obiectiv
IPPC de altfel pana la obtinerea AIM. Kastamonu Romania SA nu a respectat
niciodata aceasta impunere ea continuand sa functioneze pe toata perioada pana
la obtinerea AIM. Faptul ca acest investitor si-a facut o obisnuinta din a nu
respecta legea atunci cand vine vorba de profit este si faptul ca recent in urma
unui control ITRSV a fost gasit cu 28 000 metricubi materie lemnoasa fara acte
de provenienta, cantitate in valoare de circa 1milion dolari americani, lemn
exploatat illegal de pe o suprafata de circa 150 hectare . Nici cand vine vorba
despre procedura de obtinere a AIM nu putem spune ca vreo institutie implicata
a aplicat legea si ca atare a protejat mediul si sanatatea populatiei. Un
exemplu elocvent este ANPM Mures care ar fi trebuit sa opreasca imediat
procesul de autorizare pe simplul considerent ca functionarea fabricii de PAL
trebuia sa duca la revocarea Acordului de Mediu si nicidecum la emiterea AIM, o
emitere presarata cu greseli, erori si suspiciunea “traficului de influenta si
a coruptiei in randul mai multor institutii”.
Vorbim despre facturiile emise de
SC Centrul de Mediu si Sanatate Cluj SRL ,condus de Dnul Eugen Gurzau catre
Kastamonu, facturii in valoare de 150 000 euro, al caror obiect a fost “...crearea unui pol de influenta si suport
fata de autoritati din perspectiva sanatatii populatiei”. Este usor de inteles
ca traficul de influenta si coruptia a fost
prestata de acest domn, deoarece nici pana in ziua de astazi DSP Mures
condus de domnul Muresan Vasile nu eliberat studiul impactului asupra sanatatii
populatiei , studiu elaborat si prezentat de Eugen Gurzau in cadrul sedintei de
dezbatere publica din 16 mai 2013, pe motivul ca acest studiu “nu este un act
de interes public”. Ba mai mult faptul ca aceasta societate nu este acreditata
sa efectueze astfel de studii si faptul ca la nivel national nimeni in afara de
Institul de Sanatate Publica Bucuresti nu poate si nu are voie sa faca studii
de impact de genul celui elaborate de Eugen Gurzau, nu l-a impiedicat pe Dnul
Director Muresan de la DSP Mures sa elibereze notificarea necesara catre APM
Mures ce face posibila autorizarea fabricii de PAL. Este inadmisibila situatia
in care cineva , in cazul de fata Eugen Gurzau sa incaseze sume exorbitante
pentru a functiona ca un pion de legatura pe langa tot ce inseamna autoritate,
intr-un process de manipulare si influenta cand este vorba de a proteja
investiitiile Kastamonu si interesele acestuia, dovada este si legatura cu
Primaria Reghin unde acesta sa prezentat ca fiind reprezentantul OMS si faptul
ca acesta iin cadrul emisiunilor la Gliga TV a explicat in 10 sedinte ca
Formaldehida este absolut iinofensiva. Legatura cu primaria are o amplitudine
mai mare daca tinem cont ca aceasta Fabrica de Clei se poate executa in oras pe
baza unui Certificat de Urbanism eliberat in secret si cu toate mijloacele
posibile ca el sa nu poata fi atacat, el fiind facut public abia dupa scurgerea
celor 30 de zile. Faptul ca el nu contine avizele necesare stipulate de lege
prin faptul aceasta investitie este in imediata vecinatate a unei gradinite,
biserici, mai multor cartiere si starzi dintr-o zona rezidentiala, ca nu
mentioneaza existenta unei unitati militare si ca atare fapt nu exista nici necesitatea Avizului Statului
Major, ca statia de filtrare si pompare a apei potabile ce alimenteaza nu este
la nici 300 m si Aquaserv nu a fost niciodata solicitata pentru un punct de
vedere, nu pot fi considerate ca si erori umane deoarece ICR a instiintat
Primaria Reghin cu mult inainte de eliberarea CU , de proximitatea acestor
obiective si cadrul legislative ce
trebuie respectat . Ba mai mult, ICR a initiat un proiect de HCL menit sa
acorde dreptul populatiei la decizie atunci cand vine vorba de industrii
periculoase specificate in Anexa 1 a Legii 86/2000, de fapt a Conventiei de la
Aarhus unde specialisti romani au participat si au considerat ca aceste
investitii nu pot fi realizate fara acordul comunitatiilor deoarece ele au un
impact major asupra sanatatii populatiei si mediul inconjurator. Acest proiect a fost clasificat drept unul
“ilegal si neconstitutional” de catre Secretarul Primariei Reghin si prin acest
fapt Consiliul Local a fost manipulat
pentru a vota impotriva adoptarii acestuia, ciudat este faptul ca acelasi
proiect a fost initiat in toate comunele din imprejurimile Reghinului, Voievodeni, Breaza, Solovastru, Gurghiu,
Ideci, Suseni si Petelea unde acesta nu numai ca a fost adoptat si votat in
unanimitate de catre toti consilieri locali fara nici o abtinere, dar a si fost
laudat ca o initiativa corecta pentru protejarea cetateniilor si mediului. Cum
este posibil ca in aceste commune sa fie legal si in Reghin sa fie illegal?
Vorbim despre doua tari sau doua cadre legislative ori este vorba despre
interese financiare
personale a unor
persoane cu functii in administratia publica locala a municipiului Reghin?
Dorim ca organele abilitate sa demareze o ancheta in aceasta privinta. Luna
trecuta, mai exact pe data de 26 a avut loc dezbaterea publica a Acordului de
Mediu la Fabrica de Clei, o dezbatere unde “publicul interesat” in cazul de
fata locuitorii municipiului Reghin a putut sa-si faca cunoscuta parerea,
opinia si sugestia fata de proiectul propus.
Au existat multe opinii si asta pentru ca studiile elaborate contin o
multitudine de nereguli, din care enumeram succinct: excluderea in intregime a
obiectivelor de interes public , diminuarea efectelor din studiul de risc prin
abordarea unor scenariu care nu prevad intreaga instalatie ci doar parti ale
acesteia, lipsa in intregime a unui scenariu in care Fabrica de PAL este cauza
unui incident, ea fiind invecinata direct cu locatia gandita fabricii de clei,
nementionarea faptului ca amplasamentul se situeaza de o parte si de alta a
Canalului Plutelor si poate contamina raul Mures prin deversarea in acesta a
chimicalelor stocate si folosite in procesul tehnologic. Lucru ce a ingrijorat
Primaria Tg-Mures, dat fiind faptul ca Muresul reprezinta sursa de apa a
orasului, dar nu a prezentat nici un pericol pentru Primaria Reghin. In cadrul
aceleiasi sedinte au fost scoase la iveala si detaliile din Raportul de
Evaluare al habitatului Natura 2000 si faptul ca cele doua specii de
nevertebrate pentru care situl sa instituit si decretat de catre UE, ca sit
comunitar in septembrie 2012 nu sau regasit in vara-toamna anului 2013. Lesne
de inteles ca functionarea ilegala a fabricii de PAL din perioada 2012-2013 si
lipsa unui program de monitorizare a emisiilor a permis o poluare excesiva din
partea Kastamonu, rezultand la disparitia celor doua specii din Padurea Mociar,
discutam asadar de un prejudiciu concret, ce poate fi cuantificat. Parerea
tuturor celor prezenti in cadrul acestei sedinte este aceea ca dezbaterea este
o simpla procedura de indeplinit si niciuna din obiectiile aduse nu va fi luata
in considerare de autoritatiile implicate, precedentul il cunoastem si anume
dezbaterea publica de la fabrica de PAL unde niciuna din sugestiile aduse, nu
se regaseste in AIM. ICR isi exprima indignarea fata de somnolenta de care dau
dovada institutiile statului implicate in acest proces de autorizare dar si
fata de lipsa de seriozitate si imaturitatea investitorului in cea ce priveste
comunicarea cu populatia orasului Reghin. Faptul ca acesta ameninta si
santajeaza ori de cate ori i se cere socoteala cu: “inchidem fabrica si plecam”
sau “dam in somaj toti angajatii” dovedeste clar ca este imatur si
iresponsabil, lucru ce nu intareste nicidecum relatia cu comunitatea
reghineana, lipsa de incredere fata de acest investitor din prisma istoricului
sau face imposibila orice coexistenta cu comunitatea. De aceea comunitatea
reghineana isi exprima ferm intentiile sale: 1. Relocarea amplasamentului
proiectului Fabrica de Clei este imperativa, la o distanata de minimul 7 km de
oras sau orice alta asezare umana. 2. Este necesara revizuirea Autorizatiei
Integrate de Mediu la Fabrica de PAL , procedura ce trebuie sa cuprinda o analiza clara a
cauzei disparitiei celor 2 specii de nevertebrate din situl Natura 2000 si un
program de restabilire a sitului insotit de masuri compensatorii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.